بعضی از مشاغل که در روزگار گذشته رایج بودند، اکنون به جبر زمانه دیگر از رونق زیادی برخوردار نیستند. یا به کلی از بین رفته اند و یا آخرین لحظات زندگی خود را طی می کند. مشاغلی مانند حلاجی( پنبه زنی)، نمد مالی، عصاری ( روغن گیری توسط آسیابی که به حیوانات بسته می شود)، رزازی ( برنج کوبی)، شهرفرنگی، باطری سازی، علاقه بندی(سازنده نوار و قیطان)، نعل چی گری(سازنده نعل و نعل بندی)، چینی بند زنی،
صباغی (رنگرزی)، موتابی (بافنده موی بز)، مکاری (اجاره‌دهنده اسب و قاطر و الاغ)، باروت‌کوبی، علافی (فروشنده علوفه)، کناسی(تخلیه‌کننده چاه فاضلاب)، نخودبریزی (کسی که دانه‌های فندق و پسته و بادام را برای درست کردن آجیل بو می‌دهد)، صابون‌پزی، بوریابافی (حصیربافی)، سفیدگری(کسی که ظروف فلزی را قلع اندود می‌کند)، پاتیل‌سازی، قاشق‌تراشی، سکاکی (سازنده گاوآهن)، کرباس‌دوزی، میرابی و مشاغلی از این قبیل، امروزه یا کاملاً از میان رفته و منسوخ شده اند یا در سطح محدودی در مناطق دور افتاده انجام می شوند و بقول معرف درحال کشیدن نفس آخر هستند.
این اتفاق در آینده هم تکرار خواهد شد. تکنولوژی‌های جدید، هر چند فرصت‌های شغلی تازه ای را خلق کرده اند، اما تعدادی از این مشاغل تا چند سال آینده، از جامعه حذف خواهند شد. هرگاه درباره از میان رفتن مشاغل مختلف صحبت به میان می‌آید، ناخواسته ذهن ما به‌سمت هوش مصنوعی و ربات متمایل می‌شود و از این فناوری ها به ‌عنوان تهدیدی برای مشاغل مختلف یاد می‌کنیم. اما نباید از این موضوع غافل شویم که هوش مصنوعی و رباتیک نیز خود جزیی از فناوری هستند و ممکن است به زودی با فن آوری های جدید از دور خارج شوند. در نتیجه درست‌تر آن است که بگوییم با پیشرفت‌هایی که در دنیای فناوری شکل می‌گیرد، تعدادی از مشاغل سنتی و حتی جدید به‌مرور زمان به تاریخ خواهند پیوست.

 یک تحقیق دانشگاهی در آمریکا، مشاغلی که تا سال۲۰۲۸ در معرض خطر بیشتری قرار دارند را شناسائی کرده. هر چند نتیجه این تحقیق در همه کشورها یکسان نخواهد بود، اما می‌تواند برای افرادی که در درازمدت می‌خواهند روی این مشاغل، حساب باز کنند، یک زنگ خطر محسوب شود.

۱- کارمندان بانک: با الکترونیک شدن بانکداری و اینترنتی شدن تبادلات مالی، سال به سال نیاز به کارمندان بانک کمتر خواهد شد.

۲- نامه رسان ها: افزایش استفاده از ایمیل و سایر رسانه های اینترنتی، باعث کاهش قابل توجه تعداد نامه‌های پستی خواهد شد، به همین دلیل طی سال‌های آینده به تعداد نامه‌رسان‌های کمتری نیاز خواهد بود.
۳- کنتور نویس برق، آب، گاز: با نصب سنجش‌گرهای الکترونیکی، ثبت بیشتر اطلاعات بدون نیاز به مراجعه فیزیکی به منازل و دیگر اماکن به دست خواهد آمد و حتی کسانی که امروزه با استفاده از دستگاه‌های سنجش گر مصرف، به منازل مراجعه می‌کنند، در معرض بیکاری خواهند بود.
۵- کارکنان آژانس های مسافرتی: بسیاری از مسافران هم‌اکنون، خودشان برنامه‌ریزی سفر را از طریق منابع آنلاین انجام می‌دهند. میزان مراجعه به آژانس‌های مسافرتی در آینده کاهش بیشتری خواهد یافت و شغل برنامه‌ریزی و فروش تورهای مسافرتی و اقامتی برای مشتریان آژانس‌های مسافرتی، در معرض خطر قرار دارد.

 ۶- کارکنان بخش چاپ: با دیجیتالی شدن بیشتر فرآیندهای چاپ مانند راه‌اندازی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های چاپ دیجیتال، لیتوگرافی، فلوکسوگرافی وسایر اقسام صنعت چاپ و افست، عملاً  از نیاز به کارکنان این بخش کاسته خواهد شد.
۷- حسابداران : اگر نرم‌افزارهای حسابداری امروزه با پیچ و خم‌های خاصی روبه‌رو هستند، در آینده شرکت‌ها و افراد، به‌شکل ساده‌تری قادر خواهند بود از این نرم‌افزارها استفاده کنند. امروزه کسب‌ و کارهای کوچک به‌سمت خودکارسازی فرآیندهای حسابرسی متمایل شده‌اند. زمانی که این فرآیند به‌طور کامل خودکارسازی شود و صورت‌حساب‌ها به ‌شکل اتوماتیک آماده شوند، دیگر نیاز به حسابداران حرفه‌ای، به شکل محسوسی کم خواهد شد.

۸- کارگران کارخانه اتومبیل سازی: آمارها نشان می‌دهند در کشور ژاپن در ازای هر ۰۰۰/۱۰ نیروی کاری که در بخش خودرو فعالیت می کنند، بیش از ۱۵۰۰ روبات به‌کار گرفته شده است‌. این ربات ها سریع‌تر، دقیق‌تر و مقرون به صرفه تر عمل می کنند. در نتیجه شرکت‌های فعال در صنعت خودرو به‌دنبال آن هستند تا روبات‌ها را جایگزین نیروی کار کنند. همین موضوع باعث شده تا آینده شغلی کارگران کارخانجات خودروسازی، دستخوش چالش‌های جدی شود.

۹- صندوق‌داران: امروزه در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ شاهد رویکردی هستیم که هزاران سامانه با قابلیت خودتشخیصی، در حال جایگزینی با صندوق‌داران هستند. این سامانه‌های هوشمند بر مبنای بارکد و اسکنرهای خودکار، صورت‌حساب مشتریان را آماده می کنند. مشتریان می‌توانند از کارت بانکی یا کیف پول دیجیتالی خود، برای پرداخت استفاده کنند. در آینده مشتریان بدون آنکه در صفی منتظر بمانند صورت‌حساب‌های خود را پرداخت خواهند کرد، در نتیجه خطر بیکاری صندوق‌داران زیاد خواهد شد.