بیش از صد سال است که در دنیا مرسوم شده، افراد سرشناس و معروف برای کارهای عام المنفعه پیش قدم بشوند. مت دیمون ” Matt Damon” بازیگر و فیلمنامه نویس و برنده جایزه اسکار که بازی درخشانش در فیلم سرباز رایان به یاد ماندنی است، در گروه هنرمندانی قرار می گیرد که در زمینه‌های خیریه فعال هستند. وی مؤسس و پشتیبان مؤسسات خیریه در حوزه‌های مختلفی از جمله مقابله با فقر و گرسنگی در آفریقا و فراهم کردن آب آشامیدنی سالم برای مردم نیازمند جهان است. او همچنین بنیانگذار دو بنیاد غیر انتفاعی است که برای پایان دادن به بحران آب در جهان تلاش می کند. این گفتگو توسط CNBC در روز جهانی آب با مت دیمون انجام شده.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۵/۴ میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به آب بهداشتی محروم هستند. دو میلیارد و صد میلیون نفر که معادل ۳۰ درصد مردم جهان هستند، امکان دسترسی به آب آشامیدنی، در منزل خود را ندارند و تعداد ۸۴۴ میلیون نفر از دسترسی روزانه به خدمات آب آشامیدنی بی بهره هستند. فقدان دسترسی به آب پاک و بهداشتی موجب می شود سالانه حدود یک میلیون کودکان از اسهال و انتقال بیماری هایی از جمله وبا، هپاتیت A و بیماری تیفوئید جان خود را از دست بدهند.

دیمون می گوید: ” یک میلیون نفر در سال می میرند، چون دسترسی به آب پاک ندارند”

او می گوید: ” یک دختر کوچک که مسئولیت جمع آوری آب برای خانواده خود را دارد، نمی تواند به مدرسه برود زیرا تمام وقت خود را در روز، صرف تهیه و تصفیه آب می کند. با این شرایط چه نتیجه ای برای زندگی چنین دختری می توان پیش بینی کرد؟ در سراسر جهان، بسیاری از مردم باید مسیرهای طولانی را برای یافتن یک منبع آب طی کنند و درصد زیادی از درآمد خود را برای تامین آب خرج کنند.”

در سال ۲۰۰۹ مت دیمون برای مقابله با این بحران، یک بنیاد غیر انتفاعی برای دسترسی به آب آشامیدنی پاک با نام Water.org، را در ۱۳ کشور جهان راه اندازی کرد، این بنیاد در اتیوپی، غنا، کنیا، تانزانیا، اوگاندا، بنگلادش، کامبوج، هند، اندونزی، فیلیپین، برزیل، هندوراس و پرو، به مردم کمک می کند تا دسترسی بهتری به آب پاک و بهداشتی داشته باشند. این بنیاد با آموزش و راهنمایی به موسسات مالی، کمپینی برای تأمین وام به منظور دسترسی به آب پاک و بهداشتی را راه اندازی کرده. از سال ۲۰۱۷، تاکنون این بنیاد در حال جمع آوری پول برای یک صندوق مالی با موجودی ۵۰ میلیون دلاری است که بودجه آن توسط شرکت ها و افراد ثروتمند تامین می شود. او اضافه می کند”ما این بودجه را جمع می کنیم و آن را در موسساتی که برای نیازمندان آب و  سیستم های فاضلاب تامین می کنند، سرمایه گذاری می کنیم. در اوگاندا مردم ۲۵ درصد از درآمد خود را برای تامین آب پرداخت می کنند. به عنوان نمونه خانمی به نام مادر فلورانس در اوگاندا یک وام اعتباری گرفت و با آن یک مخزن و پمپ آب برای ذخیره آب تهیه کرد. او از طریق فروش آب به همسایگان خود اقساط این وام را پرداخت نمود. دیمن می گوید: تا به حال ۹۷ درصد وام ها، بازپرداخت شده اند. فرد دیگری که یک مدرسه روستائی دارد، با دریافت وام شروع به کشت سبزیجات و نگهداری حیوانات اهلی نمود. او به وسیله آب، آجر و خشت درست کرد و حیاط مدرسه را فرش نمود و چندین اطاق کوچک در اطراف مدرسه ساخت تا به مسافر ها اجاره دهد. این وام توانسته دست آورد هائی برای توسعه زندگی شخصی و مدرسه او و رفاه شاگردان به ارمغان آورد. “