نداشتن مشکل عامل خوشبختی نیست، خوشبختی در توانایی کنار آمدن منتقی با مشکلات است. شاید اگر هیچ مشکلی در دنیا وجود نداشت، زندگی بی رنگ و کسل کننده و اگر ذهن ها مسئله‌ای برای حل کردن نداشتند، فرتوت و بی رمغ می‌شد. ظریفی به طنز می گفت “خدایا روزی یک مشکل برای من بفرست تا حل کنم و از زندگی لذت ببرم.” در زمانی که با مشکلی دست و پنجه نرم می کنیم نباید منتظر پیروزی های سریع باشیم، پیروز شدن بر مشکلات نیازمند زمان است. بهتر است صبور باشید و مثبت فکر کنید و معتقد باشید همه چیز درست خواهد شد، البته شاید این اتفاق به سرعت نیفتد اما باید مطمئن باشید، بالاخره خواهد افتاد. همیشه نگاهتان به آنچه که دارید باشد و نه به چیزهایی که می توانستید به دست آوری و غفلت کرده اید یا چیزهای که از دست داده اید. آنچه اهمیت دارد این است که با آنچه که برایتان باقی مانده چه خواهید کرد.

اگر زمانی احساس کردید زندگی به خوبی پیش نمی‌رود و مشکلات شما پیچیده شده، این ۸ نکته را به خاطر بیاورید تا در حل مشکلات به شما یاری برساند و حرکت شما را در جاده خوشبختی سریع تر کند.

۱- درد بخشی از پروسه حل مشکلات است

گاهی زندگی درها را به روی ما می‌بندد و درد ها را به سراغمان می فرستد، معمولاً این زمانی است که انگیزه حرکتمان کم است و دنیا می خواهد ما را به جلو هُل دهد. فراموش نکنید هیچ دردی بی دلیل اتفاق نمی‌افتد، درد همیشه زمانی اتفاق می افتد که ما راهی را اشتباه می رویم و به آن درد و رنج احتیاج داریم تا به خود بیایم.

۲- در زندگی همه چیز گذرا است

همه چیز در زندگی موقتی است. هر وقت باران شروع به باریدن می کند، بالاخره دیر یا زود بند می‌آید. هر وقت ضربه می‌خوریم، بالاخره محل ضربه خوب می‌شود. بعد از تاریکی همیشه روشنایی است. اگر اوضاع زندگی شما خوب است، از آن به خوبی استفاده کنید چون همیشگی نیست و اگر اوضاع بد است، نگران نباشید چون این شرایط هم همیشه پا برجا نمی‌ماند.

۳- شکایت کردن چیزی را عوض نمی‌کند

آنهایی که بیشتر از بقیه شکایت می‌کنند، کمتر کار مثبت انجام می‌دهند. بهتر است کاری انجام بدهید و شکست بخورید تا اینکه هیچ کاری انجام ندهید. اگر شکست بخورید، هیچ چیز به آخر نمی رسد، زمانی همه چیز تمام می‌شود که کاری انجام ندهید و فقط شکایت کنید. اگر امروز را به شکایت کردن درمورد دیروز بگذرانید، فردا روشن‌تر نخواهد شد. شادی و خوشبختی فقط زمانی به شما لبخند می زند که دست از شکایت بردارید و شروع به شکرگزاری برای آنچه که دارید بکنید.

۴- جای زخم‌های شما نشانه قدرت شما است

هیچوقت از زخم هائی که در زندگی خورده اید آزرده نباشید. این زخم‌ها یعنی دوران درد تمام و روی زخمتان بسته شده، یعنی توانسته‌اید بر درد غلبه کنید. هیچوقت نمی‌توانید جای این زخم‌ها را از بین ببرید اما می‌توانید نگاه خودتان به آنها را تغییر دهید. جای زخم، نشان پیروزی هائی است که باید به آن افتخار کنید. اجازه ندهید این زخم ها باعث شوند زندگی‌تان را با ترس سپری کنید.

۵- رویه خود را تغییر دهید

هر وقت از شرایط موجود راضی نبودید و می خواستید آدم بهتری شوید و آینده درخشان‌تری داشته باشید، تغییر رویه بدهید. تغییر رویه می‌تواند به معنی از دست دادن راحتی و ثبات و باعث بر هم خوردن عادت‌های روزمره شما بشود. می‌تواند به معنی قربانی کردن روابط و همه چیزهای آشنایی باشد که قبلاً در زندگی‌تان وجود داشته. می‌تواند به معنی ساعت‌های متمادی تنهایی باشد. زمان‌هایی هست که به نظر می‌رسد همه چیز بد پیش می‌رود و احساس خواهید کرد شرایط سخت شما همیشگی است. اما اینطور نیست، باید بدانید تمام این رنج ها برای مدت کوتاهی همراه شما است و به زودی بر طرف خواهد شد.

۶-  به شرایط منفی زیاد اهمیت ندهید

وقتی چیزهای منفی دور و برتان را می‌گیرد، مثبت باشید. وقتی دیگران می‌خواهند باعث ناراحتی‌تان شوند، لبخند بزنید. این بهترین و ساده‌ترین راه برای حفظ انگیزه و تمرکزتان است. وقتی دیگران با شما بدرفتاری می‌کنند، خودتان باشید. هیچوقت اجازه ندهید تلخی یک اتفاق، شخصیت شما را تغییر دهد. هیچ چیز را به خودتان نگیرید، چون خیلی کم پیش می‌آید که آدمها بخاطر شما کاری را انجام داده باشند. آنها کارهایشان را بخاطر خودشان انجام می‌دهند.

۷- شرایط ممکن را قبول کنید

قدرت واقعی زمانی است که دلایل زیادی برای گریه کردن داشته باشید، اما ترجیح دهید لبخند بزنید. در همه سختی‌ها، نقاط مثبتی هم وجود دارد که باید دریچه قلب و ذهنتان را باز کنید و به استقبال آن بروید. شما نمی‌توانید به زور بخواهید بعضی اتفاق‌ها بیفتند. اگر این کار را بکنید فقط خودتان را خسته خواهید کرد. در بعضی از شرایط فقط باید رها کنید و ببینید چه پیش می‌آید. باید دست از نگرانی، سرگردانی و تردیده بردارید، به دست‌پاچگی‌هایتان بخندید، در لحظه زندگی کنید و از چیزهایی که روزگار، پیش پایتان قرار می‌دهد لذت ببرید. شاید هرگز به مقصدی که در ذهن داشته اید نرسید، اما مطمئن باشید به همان جایی می‌رسید که باید می‌رسیدید. شما فقط یکبار زندگی می‌کنید. پس سعی کنید همان طوری زندگی کنید که دوست دارید.

۸- دوباره سعی کنید

از دوباره بلند شدن، دوباره تلاش کردن، دوباره دوست داشتن، دوباره زندگی کردن و دوباره آرزو کردن نترسید. اجازه ندهید یک ضربه سخت از روزگار، دلتان را سخت کند. وقتی احساس کردید که کم‌کم ناامید و دلسرد می‌شوید، یادتان باشد معمولاً ساختن بر روی خرابه ها اتفاق می افتد. گاهی برای اینکه به بهترین وضعیت خودتان برسید، باید بدترین وضعیتتان را پشت سر بگذارید.

بله، زندگی سخت است اما شما از آن سخت‌تر هستید. قدرت هر روز خندیدن را در خودتان ایجاد کنید. جرات داشتن احساسی متفاوت، اما زیبا را در خودتان رشد دهید. سعی کنید لبخند را به لبان دیگران هم بیاورید. برای چیزهایی که قادر به تغییر آن نیستید، استرس نداشته باشید. ساده زندگی کنید، سخاوتمندانه دوست داشته باشید، صادقانه حرف بزنید، با دقت کار کنید و حتی اگر زمین خوردید، دوباره از جایتان بلند شوید و به رشد کردن ادامه دهید.