Buy joy

خانم جینی پارک  اهل اسکاتلند، در سال ۲۰۱۳ برنده یک میلیون پوند در لاتاری “Euro Millions” شد. او زمانی که این جایزه بزرگ را برد، فقط ۱۷ سال داشت و در یک دفتر خصوصی با دستمزد ۸ پوند در ساعت کار می کرد. او تاکنون جوان ترین برنده لاتاری در اروپا است. چندی پیش وقتی جینی با اتومبیل BMW گران قیمت خود مشغول رانندگی بود، به دلیل مستی توسط پلیس دستگیر شد و چون سطح الکل خون او سه برابر حد مجاز تشخیص داده شد، دادگاه جریمه سنگینی برای او تعیین کرد. به گفته جینی پارک، این جایزه هنگفت، استرس زیادی برایش به دنبال داشته است. اولین خرید او پس از برنده شدن، خرید یک کیف دستی Louis Vuitton  به قیمت ۵ هزار پوند بود. چند روز بعد ۵۰ عدد کیف دستی جدید و تعداد زیادی کفش خرید. جینی با وجودی که دختر خوش اندامی بود مقدار زیادی هزینه جراحی کرد تا سینه های خود را بزرگ کند. وی در ۵ سال گذشته بیش از بیست و پنج کیلو اضافه وزن پیدا کرده، الکلی شده و دچار بیماری استرس گردیده. او می گوید: مردم به من نگاه می کنند و فکر می کنند، من خیلی خوشبختم. آنها آرزو می کنند کاش مانند من پول داشتند، اما آنها میزان استرس من را نمی فهمند. من چیزهای مادی دارم، اما جدا از آن زندگی من خالی است و نمی دانم هدفم در زندگی چیست؟ من از پوشیدن لباس های طراحان معروف و استراحت در کنار سواحل گرانقیمت خسته شده ام، با هیچ مردی نمی توانم دوست شوم چون فکر می کنم به خاطر پولم به من نزدیک شده، سلامت و جوانیم را از دست داده ام و بر روی هم فکر می کنم این جایزه لاتاری زندگی مرا خراب کرده است. من نتوانستم با این پول شادی خریداری کنم.

این تنها جینی پارک نیست که به دلیل برنده شدن در لاتاری خوشبخت نشد. دیوید لی ادوادز که سابقه اعتیاد داشت و آن را ترک کرده بود، در سال ۲۰۰۱ میلادی برنده ۲۷ میلیون دلار در یک مسابقه بخت آزمایی شد. او پس از خرید منزل، خودرو و دیگر کالاهای گرانقیمت بار دیگر به همراه همسرش به دام اعتیاد افتادند. او چند بار به دلیل به همراه داشتن مواد مخدر بازداشت شده و تمام پول خود را طی چند سال از دست داده. اندور جک وایتیکر نیز یکی دیگر از برندگان بخت آزمایی است. او در سال ۲۰۰۲ میلادی برنده ۳۱۵ میلیون دلار جایزه شد و طولی نکشید که چند سال بعد ورشکست شد. وی همچنین با چند شکایت قانونی روبرو است که یکی از آنها به دلیل بدهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری به یک کازینو است. ویلی سیلی یکی دیگر از برندگان مسابقات بخت آزمایی، در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه ۴۵۰ میلیون دلاری شد. او می گوید که با اتفاقات ناخوشایند زیادی پس از برنده شدن مواجه شده است. اعضای خانواده او توقع کمک های مالی زیادی داشتند. او پس از برآورده کردن خواست های آنها، به سرعت ثروت خود را از دست داد.

اخیراً کتابی به نام «برنده شدن درلاتاری می تواند زندگی شما را خراب کند» (WIN THE LOTTERY CAN RUIN YOUR LIFE) چاپ شده. نویسنده کتاب در تحقیقی که انجام داده، سرنوشت بعضی از کسانی که برنده شده اند را فاجعه بار یافته. به عنوان مثال مردی که در سال ۱۹۸۸ برنده ۵/۱۶ میلیون دلار شد، اکنون با حقوق بی کاری زندگی می کند. یک نمونه دیگر مردی است که برنده ۱ میلیون دلار شد و با آن یک شرکت افتتاح نمود و بعد از ۵ سال اعلام ورشکستگی کرد. نمونه دیگر مردی است که ۴/۵ میلیون دلار برنده شد. وی این مبلغ را ظرف ۲ سال بر باد داد و اکنون در حلبی آباد نیوجرسی زندگی می کند.

نویسنده کتاب تحلیل کرده که چون برندگان لاتاری این مقدار پول را بعد از مدتی بی پولی به صورت ناگهانی به دست می آورند و چون با چنین حجمی از پول تا آن زمان سر وکار نداشته اند، فکر می کنند این مقدار پول تمام نشدنی است. پس از مدتی که صورت حساب ها رسید، متوجه فناپذیر بودن ارقام نجومی می شوند و چون نمی خواهند دنیای رویائی خود را خراب کنند، مرتباً هر گونه رعایت نظم و انضبات مالی را به آینده موکول می کنند و چون یک بار با شانس و اقبال چنین پولی را به دست آورده اند، معتقدندکه باز هم شانس خواهند آورد. تا جایی که دیگر زمان مناسب تصحیح اشتباهات را از دست می دهند. لذا بی محابا نسبت به خرج کردن پر ریسک تتمه پول ها می پردازند، در صورتی که برنده شدن دوباره تقریباً محال است.