Australian Water Conservation Program

آمار نشان می دهد که منابع آب قابل شرب در سرتاسر جهان روز به روز کم تر می شود به همین دلیل پیدا کردن راه حل های نو گرایانه برای حفاظت و صرفه جویی آب از اهمیت زیادی برخوردار است. استرالیا به عنوان یکی از مناطق در معرض خطر کمبود آب طبقه بندی شده. دلایل کمبود آب در استرالیا شرایط اقلیمی، گرم شدن هوای کره زمین، کمبود ریزش باران و تخریب های محیط زیستی تشخیص داده شده است. هم اکنون برنامه حفاظت از آب در شهرهایی مانند سیدنی و ملبورن در حال انجام شدن است. این برنامه به مردم کمک می کند تا با اهمیت حفاظت از آب آشنا شوند و شیوه های مراقبت از منابع آبی را بیاموزند و آگاه شوند که به آب احترام بگذارند و به درستی از آن استفاده نمایند.

برای گسترش آگاهی مردم در مورد مدیریت و روش های صرفه جویی در مصرف آب، همه روزه تعدادی برنامه در سطوح مختلف، در مدارس، منازل و کارگاه ها و محیط کسب و کار، برگزار می شود. این برنامه ها به مردم می آموزد که چگونه هم در داخل و هم در خارج از منزل، در مصرف آب صرفه جویی کنند. همچنین مردم را تشویق می کند که در نظر سنجی ها شرکت کنند. یکی دیگر از اهداف این برنامه استفاده مجدد از پسآب ها است و تاکنون چندین شرکت در جهت بازیافت آب راه اندازی شده اند.

برنامه های ویژه ای نیز برای بازیافت فاضلاب، به منظور آبیاری درختان و گیاهان طراحی شده. همچنین مقداری زهکِشی برای استفاده مجدد از آب های سطحی انجام گردیده. این برنامه مهمترین هدف خود را کودکان قرار داده. آموزش حفاظت از آب و روش های صرفه جویی، چند سالی است که یکی از دروس مدارس است و در پایان هر ترم میزان اطلاعات دانش آموزان ارزیابی و به آن ها نمره داده می شود. تعدادی هم برنامه از طرف وسایل ارتباط جمعی و یا شهرداری ها برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود که به دلیل مفرح بودن، انگیزه آموزش حفظ منابع آب و صرفه جویی در مصرف آب را در کودکان ایجاد می کند.

چهار برنامه درسی که در مدارس کویینزلند(Queensland) تدریس می شوند عباتند از:

  • احترام به آب به عنوان یک منبع با ارزش.
  • کشف منابع تامین آب.
  • آموزش روش های استفاده بهینه از آب.
  • پیدا کردن منابع جایگزین برای آب.

این برنامه فعالیت خود را در ۳ بخش اصلی خانواده، صنعت و کشاورزی متمرکز کرده است. در هر بخش راه کارهایی جهت مصرف بهینه ارائه می شود. مثلاً چون سالیانه به دلیل نشت لوله ها و چکه کردن شیرها، مقدار زیادی آب از دست می رود، به خانواده ها آموزش داده می شود که شیرهای خود را از نظر چکه، مرتباً کنترل کنند و در زمان های مناسب شیر ها و دوش ها فرسوده را با وسایل نو و مدرن و فلاش تانک قدیمی و پر حجم را با فلاش تانک های دو زمانه تعویض کنند، زمان دوش گرفتن را کوتاه نمایند، ماشین لباس شویی و ظرف شویی را با حداکثر ظرفیت راه بیاندازند. در زمان مسواک زدن و یا ریش تراشی در فواصلی که به آب احتیاجی ندارند شیر را ببندند و یا از شیرهای اتوماتیک استفاده کنند. آب باران را جمع آوری کرده برای آبیاری یا شستن ماشین استفاده نمایند. در اطراف درختان و گیاهان مالچ بپاشند، تا رطوبت خاک حفظ شود.

برخی از راه های صرفه جویی در مصرف آب که از طرف برنامه حفاظت از آب استرالیا به صاحبان صنایع پیشنهاد شده عبارتند از: مذاکره با سازندگان ماشین آلات، برای پیدا کردن شیوه های جدید حفظ و صرفه جویی آب. آگاهی رسانی به کارکنان جهت  محافظت از آب. کنترل قسمت هایی که ممکن است از آب استفاده غیر ضروری شود و یافتن راه حل های که بتوان کار ها را با آب کمتر، یا حتی بدون آب انجام داد. نصب پمپ فشار و نازل های اسپری بر روی محل های پر مصرف آب. استفاده مجدد از آب مصرف شده. بررسی تجهیزات آب و کنترل هرز رفتن آب به صورت منظم.

درمورد کشاورزی و آبیاری فضاهای سبز نیز راه کارهای پیشنهاد شده. این برنامه معتقد است که بسیاری از مردم با استفاده از روش های منسوخ شده آبیاری، مقادیر عظیمی از آب را هدر می دهند، برخی از راه حل ها عبارتند از: آبیاری گل و گیاه در ساعات بعد از غروب آفتاب، اعمال سیستم ها و برنامه ریزی های مناسب به منظور بهبود تکنیک مدیریت آبیاری به وسیله انتخاب نوع محصول، پیش بینی وضع آب و هوا و شناخت نوع زمین، استفاده از وسایل و تجهیزات آبیاری بهبود یافته، مانند آبیاری قطره ای، آبیاری تحت فشار، آبیاری بارانی، بهبود شیارهای مزارع جهت حفظ و ذخیره بیشتر آب، استفاده از کانال، جهت جلوگیری از نفوذ آب به زمین و استفاده از لوله جهت جلوگیری از تبخیر آب در زمان انتقال به مزارع، ذخیره سازی آب در محیط های سر بسته و یا  زیر سایه.
برنامه حفاظت از آب استرالیا معتقد است، اگر انسان بخواهد به عنوان یک تمدن به حیات و رشد خود ادامه دهد، یکی از گزینه های اصلی او حفاظت از آب است. همین حالا هم بسیاری از کشورها از فقدان آب سالم رنج می برند. وقت آن است که مردم دنیا از خواب بیدار شوند و متوجه مسئولیت خود در مورد آب باشند. بیایید از هم اکنون اقدام کنیم تا کودکان ما آینده ای روشن تر و سبز تر داشته باشند.