جمعیت کره زمین

 

از زمان پیدایش انسان اولیه ۱۵۰/۰۰۰ سال طول کشید تا جمعیت جهان به سه میلیون نفر رسید. این اتفاق مربوط به حدود ۱۲ هزار سال قبل است. در اوایل قرن نوزدهم و با کشف پنی­سیلین و واکسن آبله و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی، جمعیت جهان ناگهان به یک میلیارد نفر رسید و این رشد تا امروز به عدد شگفت انگیز ۷/۵ میلیارد نفر رسیده. فقط در ۲۵ سال گذشته جمعیت جهان ۲ میلیارد نفر اضافه شده. به گفته سازمان ملل، انتظار می رود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹/۸ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰، به ۱۱/۲ میلیارد نفر برسد.

سوال مهم این است که ظرفیت جهان برای تحمل جمعیت، چقدر است. بر روی کره زمین  پناه دادن به مردم مسئله اصلی نیست، مشکل از جائی شروع می شود که مسئله آب و غذا و محیط زیست مطرح می شود. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد می گوید: در حال حاضر از حدود ۱۱ درصد از سطح کره زمین برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می شود. چیزی در همین حدود هم برای پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید یک کیلوگرم گندم، بین ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ لیتر آب مورد نیاز است. در حالی که، یک کیلوگرم شکلات، نیاز به ۱۷/۱۹۶ لیتر آب دارد و ۱۵/۴۱۵ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت گاو باید مصرف شود، در حالی که یک کیلو گوشت مرغ نیاز به مصرف ۴/۳۲۵ لیتر آب دارد.

برای بررسی رد پای زیست محیطی جوامع مختلف، استانداردی وجود دارد، بر طبق همین استاندارد، اثرات کشور لوکزامبورگ بر محیط زیست کره زمین ۱۵/۸۲ گرم برای هر نفر است و در قطر این رقم ۱۰/۸ گرم است. ولی کشورهایی مانند پاکستان و بنگلادش دارای رد پای اکولوژیکی زیر ۱ گرم برای هر نفر هستند. اگر همه انسان ها بخواهند با استانداردهای قطر زندگی کنند، ما  نیاز به چهار زمین دیگر برای حفظ جمعیت جهان خواهیم داشت. این رقم بدون در نظر گرفتن استرسی که تغییرات آب و هوایی بر نتایج این معادله وارد می کند محاسبه شده، چون افزایش سطح دریاها در چین و تغییر الگوهای بارش در برخی نقاط آفریقا، تنها نمونه های کوچکی از نگرانی دانشمندان در مورد توانایی دنیا برای حمایت از بقای انسان و کشاورزی در آینده هستند. اگر مردم دنیا تغییراتی در شیوه زندگی خود بدهند، سیاره ما هنوز می تواند در حدود ۱۰ میلیارد نفر را پذیرا باشد. مثلاً باید مصرف گوشت را بکلی حذف کند  و روی به گیاهخواری بیاورد. البته در حال حاضر چنین کاری برای همه مردم جهان کاری بسیار غیرممکن به نظر می رسد. پس بهتر است برای نجات جهان، روش های جلوگیری از افزایش جمعیت را در پیش بگیریم.