پیشرفت

 

رشد و پیشرفت، نیاز به پویایی دارد. بدون پیشرفت، سلامتی، خوشحالی، بلندپروازی و دستیابی به اهداف زندگی ممکن نیست. انسان موجودی است با قابلیت‌های حیرت‌آورکه می‌تواند چالش‌های فراوانی را برای پیشرفت و رشد، به صورت باور نکردنی به انجام برساند. شاید شما فکر کنید چنین قدرتی را ندارید، اما مطمئن باشید اگر به اندازه‌کافی برای انجام دادن چالش های پیشرفت، انگیزه داشته باشید، می‌توانید امر محال را ممکن کنید. داشتن یک انگیزه‌ قوی، می تواند انرژی لازم برای عملی کردن اهداف‌تان را فراهم ‌کند. برخی از افراد در مرحله‌ عمل با بهانه تراشی، به شکل ناخواسته سدی بین خودشان و آرزوهایشان می‌سازند. اگر می‌خواهید جزء این دسته از افراد نباشید، باید تفکری پویا داشته باشید و تمام کارهایی که انجام می‌دهید در مسیر رشد و رسیدن به اهداف‌تان باشد. برای داشتن طرز فکری پویا، کافی‌ است ذهنی باز و آماده داشته باشید و بخواهید تجربیات جدید کسب کنید و بدانید که با استمرار و داشتن پشتکار قوی می‌توانید کارایی خود را روز به روز افزایش دهید.

برخورد با چالش‌های جدید می تواند باعث ایجاد استرس در افراد شود. کسانی که می‌خواهند پیشرفت کنند، باید بدانند هیچ‌کس در کاری که برایش تازگی دارد، ماهر و خبره نیست، پس داشتن استرس بی منطق است. با تمرین و ممارست می‌توان مهارت های لازم را کسب کرد. شما ممکن است دائما نگران باشید که «دیگران راجع به من چه فکری می‌کنند» و با بهانه‌های نامعقول، مانع رشد خود شوید. شما اگر از کاری لذت ببرید، با سرعت بیشتری می توانید در آن کار مهارت کسب کنید، البته تا چیزی را امتحان نکرده‌اید نمی‌توانید بدانید آن کار برایتان لذت‌ بخش است یا نه؟ پس بهتر است کارهای متنوعی را امتحان کنید تا بالاخره آنچه که مورد علاقه شما است را پیدا کنید. بهتر است  روش های فکری جدیدی را برای پیشرفت خود امتحان کنید و مرتباً با مفهوم های جدید درگیر شوید و کارهای جدیدی را امتحان کنید. اگر از آن‌ها لذت بردید ادامه دهید. این که چه کاری را انجام بدهید و از چه‌کاری منصرف شوید ربطی به کارایی و امکانات شما در آن کار ندارد. معیار شما باید فقط علاقه باشد. چون  اگر به اندازه‌ی کافی به کاری علاقه داشته باشید، می‌توانید کارایی و مهارت خود را با تمرین بدست آورید. مثلاً اگر می خواهید یک وبسایت شخصی راه اندازی کنید و چیزی درباره طراحی وبسایت نمی دانید، بهتر است به دلیل عدم آگاهی، از این کار منصرف نشوید و آن را رها نکنید. بهتر است مدتی را صرف تحقیق، مطالعه، یادگیری و آزمون و خطا برای راه اندازی وبسایت کنید. اگر دیدید از این کار لذت می برید، ادامه دهید و مطمئن باشید نتیجه‌ای که بدست خواهید آورد خیلی بهتر از آن چیزی خواهد بود که توقعش را داشتید. اگر از این طرز فکر پیروی نکنید، قطعاً این امکان جدید و حس خوشحالی و رضایتی که از آن بدست می آورید را از دست خواهید داد.

حالا می توان پرسید چطور باید به این طرز فکر رسید؟ چند روش می تواند به شما کمک کند.

۱- هر تجربه موفق، با یک تخیل شروع می‌شود. رؤیا منشأ تمام خلاقیت‌ها است، به خودتان مجال رؤیا پردازی بدهید، بدون هیچ محدودیت و با آغوش باز تخیلات خود را پرورش دهید. در مرحله تخیل هیچ فرآیندی نباید برای شما نقش ترمز را بازی کند. تمام افراد موفقی که پیشرفت کرده اند اگر می خواستند وارد اما و اگر شوند، حتماً تفکراتشان در نطفه خفه می شد. نگران موانع سر راه نباشید و بدانید زندگی پُر از موقعیت‌های رشد و ترقی است.

۲- لازم نیست هر کاری که را انجام می‌دهید برای همه توجیه کنید. وقتی می‌خواهید در رفتارتان تغییری ایجاد نمائید و یا کار جدیدی را امتحان کنید، ممکن است اطرافیان‌ شما دلیلش را بپرسند. یادتان باشد، همین که تصمیم گرفته اید روش جدیدی را در زندگی خود انتخاب کنید، همین بهترین دلیل است.

۳-در حالی که شما باید مراوده خوبی با نزدیکان و دوستان قدیمی خود داشته باشید، از آشنا شدن و معاشرت کردن با افراد جدید استقبال کنید، به خصوص کسانی را که فکر می‌کنید معاشرت با آنها می تواند در های جدیدی را به رویتان باز ‌کند. اگر با ذهنی باز و گوشی شنوا با افراد جدید وارد تعامل شوید، نه تنها چیزهای جدید یاد می‌گیرید، بلکه می توانید صحت و قدرت دانسته‌های خود را نیز محک بزنید. معاشرت با افراد جدید می تواند به زندگی شما رنگ و بوی جدیدی بدهد و حس خلاقیت و نوگرائی شما را تحریک کند.

۴- با حداقل شروع کنید و نخواهید از ابتدا بهترین باشید. در طول زمان با درس گرفتن از تجربیات و بازخوردی که از آنها می‌گیرید، جا برای پیشرفت وجود دارد. مطمئن باشید با توجه به دانسته‌ها و مهارت‌هایی که به تدریج کسب خواهید کرد، می توانید کارتان را به بهترین حالتی که دوست دارید، تبدیل کنید. اگر در کاری که برایتان تازگی دارد، مهارت ندارید و شکست می‌خورید، نگران نباشید. فقط در هر لحظه بهترین کاری که از دستتان بر می آید را انجام دهید. در این صورت خیلی راحت از کنار قضاوت‌های دیگران خواهید گذشت، چرا که می دانید هر چه از دستتان برآمده را انجام داده‌اید.

۵- به تجربه خیلی بها بدهید، چون اهمیت تجربه خیلی بیشتر از نتیجه‌ نهایی است. با خودتان عهد کنید هر روز چیز جدیدی تجربه کنید، اگر موفق به این کار بشوید، تا پایان سال، ۳۶۵ تجربه‌ جدید خواهید داشت، در چنین شرایطی احتمال این که زمینه‌ مورد علاقه‌ خود را پیدا کنید و اشتباهات خود را اصلاح کنید خیلی بیشتر می شود و دیگر چالش‌های زندگی برای شما مشکل تلقی نخواهد شد و از امتحان کردن چیزهای جدید هراسی نخواهید داشت. داشتن ذهنیتی مناسب برای رشد، به شما قدرت لازم برای پذیرفتن چالش‌های جدید زندگی را می‌دهد و دیگر شکست برایتان به معنای پایان راه نیست، بلکه موقعیتی برای رشد و کسب تجربه است.