بیست و چهارمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی (COP 24) روز دوشنبه ۱۲ آذر سال جاری ( ۳ دسامبر ۲۰۱۸) با حضور عده ای از رهبران جهان و مقامات عالی‌رتبه سایرکشورها در شهر کاتوویتس لهستان آغاز به کار کرد. در این کنفرانس نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور از سراسر دنیا گرد هم آماده‌اند تا درباره چگونگی اجرای معاهده پاریس که سه سال از تصویب آن می گذرد، گفتگو کنند. قبل از شروع این کنفرانس،آقای سربهی کاپیلا (Surbhi Kapila) مصاحبه ای با آقای میشرا (ck mishra)، وزیر محیط زیست، جنگل و تغییرات اقلیمی کشور هندوستان، تحت عنوان “کشورهای در حال توسعه نیاز به کمک های مالی دارند” انجام داد.

محتوای این مصاحبه، نظرات وزیر محیط زیست کشور در حال توسعه هند است که نقاط مشترک زیادی در زمینه محیط زیست، با مشکلات کشور ما دارد و می تواند راهنمائی برای مسئولین ما باشد. لطفاً به متن مصاحبه توجه کنید.

– سه سال پس از توافق پاریس، حالا که به عنوان نماینده هند برای جلسه لهستان آماده می شوید، در آنجا در باره چه مسائلی می خواهید بحث کنید؟

 کنفرانس لهستان می تواند نقطه عطف مهمی در مورد تغییرات اقلیمی جهان باشد. نکات کلیدی پیش بینی شده در دستور جلسه این کنفرانس عبارتند از، تصمیم گیری در مورد بازنگری و پیگیری برنامه کاری توافقنامه پاریس و ارزیابی عملکرد کشورها در مورد اقداماتی که تا پیش از سال ۲۰۲۰ باید انجام دهند و گفتگو های سیاسی برای تامین هزینه های کنترل تغییرات آب و هوایی است. کشور هندوستان هم در مورد پیشرفت اقدامات کشورهای توسعه یافته، قبل از سال ۲۰۲۰ و هم شیوه بسیج مالی در هر دو مقطع قبل و بعد از سال ۲۰۲۰ نگران است. ما انتظار داریم کنفرانس لهستان نتایج قابل ملاحظه ای در دستور کار اجرایی خود برای پیش از سال ۲۰۲۰ قرار دهد. همچنین یک هدف گذاری قوی برای دوره پس از ۲۰۲۰ در نظر بگیرد. سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل برای به ثمر رسیدن اقدامات اقلیمی، در کشورهای در حال توسعه است. بنابراین، ما انتظار داریم کشورهای توسعه یافته تعهد خود را نسبت به پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار در هر سال انجام دهند و در دوره دوم نیز این رقم را افزایش دهند.

موسسه انرژی و منابع هندوستان (TERI) احتمال می دهد که تا سال۲۰۳۰ هند به کاهش قابل ملاحظه ای از میزان انتشار کربن دست پیدا کند. نظر شما چیست؟

اقدام های اصلی ما برای دست پیدا کردن به اهدف از پیش تعیین شده، بر اساس توافق نامه پاریس، بعد از سال ۲۰۲۱ شروع خواهد شد. ما فعلاً در حال برنامه ریزی و دستیابی به اهداف مقدماتی هستیم. از طرفی”TERI” یک سازمان مستقل است و وزارتخانه ما نمی تواند بر اساس گزارش های آنها اطلاع رسانی کند.

– بعد از توافق پاریس، هند برای انجام توسعه پایدار و مبارزه با تغییرات اقلیمی چه اقداماتی انجام داده است؟

همانطور که قبلا ذکر کردم، اجرای توافقنامه پاریس در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. با این حال، تاکنون شماری از اقدامات لازم، تحت نظر و هدایت نخست وزیر آغاز شده است. ما در حال اجرای یکی از بزرگترین برنامه های توسعه انرژی تجدید پذیر، با هدف به دست آوردن ظرفیت ۱۷۵ گیگاوات، تا سال ۲۰۲۲ هستیم که تاکنون موفق شده ایم به بیش از ۷۱ گیگاوات آن دست پیدا کنیم. دولت همچنین در حال پیاده سازی برنامه هایی برای پاک کردن هندوستان است، برنامه هائی مانند فراهم کردن سوخت پاک برای پخت و پز مردم تهی دست و همچنین توزیع لامپ های LED برای خانواده ها. ما همچنین مشغول سرمایه گذاری برای شهرهای هوشمندی هستیم که مجهز به سیستم های حمل و نقل با سوخت سبز و پایدار باشند. سرمایه گذاری برای وسایل نقلیه الکتریکی، شیوه های کشاورزی سازگار با محیط زیست، روش های جلو گیری از جنگل زدایی، آبیاری بهتر، اقدامات حفاظت آب و کارهائی از این قبیل هم اکنون آغاز شده. دولت همچنین برنامه هایی برای آگاهی رسانی و برقراری ارتباط با شهروندان راه اندازی کرده و مردم را تشویق می کند تا شیوه های سبز و پایدار را به کار گیرند و نسبت مشارکت خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی را افزایش دهند.

– به نظر می رسد کشورهای توسعه یافته، می خواهند از پرداخت پولی که در توافق پاریس تعهد کرده بودند، شانه خالی کنند. هند در این شرایط چه خواهد کرد؟

پول یکی از عوامل مهم برای انجام اقدامات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه است. ما به پشتوانه پولی که آنها تعهد کرده اند در حال کار کردن و برنامه ریزی هستیم. تعهدات سنگین کشورهای درحال توسعه باید توسط مدیران کشورهای توسعه یافته و از طریق اقدام در زمینه تامین منابع مالی و انتقال فن آوری و ظرفیت سازی تامین شود. ما انتظار داریم کشور های توسعه یافته، تعهدات مالی خود درجهت تامین۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ را انجام دهند و پس از آن نیز این مبلغ را بر اساس نیازها افزایش دهند.

آیا دسترسی به فن آوری، امروزه ساده تر از گذشته شده است؟

نوآوری در فناوری یکی از راه های توانمند شدن برای کشورهایی مانند هند است، تا بتوانند به شکل همزمان به نگرانی های مربوط به تغییرات آب و هوا و نیازهای توسعه، پاسخ مناسب بدهند. اگرچه در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری صورت گرفته است، اما با توجه به هزینه های بالای سرمایه گذاری و مسائل مربوط به مالکیت معنوی، دسترسی به فناوری های جدید، چالش هائی نیز برای ما به وجود آورده.

هند چگونه به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از معاهده پاریس واکنش نشان خواهد داد؟

تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافقنامه پاریس، بخشی از تصمیمات داخلی کشور آمریکا است. در هر صورت ایالات متحده یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای است و خروج این کشور ممکن است هدف محدود کردن تجمع انتشار گازهای گلخانه ای را زیر سوال ببرد. از طرفی عدم حضور آمریکا ممکن است بر روی امکانات صندوق های بین المللی، برای تغییرات آب و هوا تأثیر بگذارد، چون این کشور یکی از اصلی ترین تامین کنندگان مالی این صندوق ها است. در هر صورت هند همچنان نسبت به اقداماتی که تعهد کرده پایبند است و اقدامات اقلیمی هند، برای حفظ محیط زیست، بر مبنای اخلاق و سنت های بومی و برای نسل های کنونی و آینده ادامه خواهد داشت. در حال حاضرکشور ما، با دقت و منطبق با “روش های رایج جهانی” در خط مقدم تلاش های دولتی برای توسعه پایدار از جمله تقویت انرژی های تجدید پذیر، ایجاد شهر های هوشمند، حمل و نقل پایدار، شیوه های کشاورزی سازگار با محیط زیست، آبیاری بهتر، اقدامات حفاظت آب و کارهائی از این قبلی قرار دارد.

موضع شما در کنفرانس لهستان چه خواهد بود؟

هند مشتاق است با یک روش شفاف و همه جانبه و به منظور دستیابی به یک نتیجه متعادل و جامع و به شیوه ای سازنده و مثبت، در چهار چوب کنفرانس لهستان، درجهت همکاری با همه کشورها، مشارکت کند.

چگونه می توان با آلودگی شدید هوا در پایتخت هند و سایر شهرها مبارزه کرد؟

ما یک برنامه جامع برای کنترل آلودگی هوا در دهلی و سایر مناطق صنعتی هند داریم که شامل موارد عملی و استراتژیک می شود، مانند گسترش نظارت بر کیفیت هوا، راه اندازی ایستگاه های نظارت دائمی و لحظه به لحظه، تحقیقات بر روی منابع آلوده کننده هوا، تقسیم بندی منابع آلوده ساز، مطالعات تاثیرات هوای نا سالم بر روی سلامت شهروندان، تضمین تولید سوخت BS6 و تدوین قوانین و آئین نامه های آن در سطح ملی، از جمله این برنامه ها است. ما به صورت جامع و در سطح ملی، رعایت استاندارد “ارزیابی خودرو جدید اروپا” (NCAP) را به عنوان یک استراتژی میان مدت، برای مقابله با مشکل افزایش آلودگی هوا اعمال می کنیم. هدف ما این است که شبکه های نظارت مؤثر بر کیفیت هوا، به منظور تضمین برنامه های مدیریت جامع برای پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی هوا در سراسر کشور افزایش پیدا کند. ما همچنین به صورت منظم تکنولوژی های جدید برای مقابله با آلودگی هوا را ارزیابی می کنیم.

خطر زباله های صنعتی و خانگی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما قوانین مدیریت زباله را اصلاح کردیم تا قوانین موثرتر، کارآمدتر و محکم تر شوند. پیاده سازی موفق این قوانین، کمک به مدیریت زباله به شیوه ای پایدار است. برنامه ای تحت عنوان “ماموریت برای هند تمیز” (Swacchh Bharat Abhiyan) یکی از مهمترین اقدامات برای پاک کردن و پاک نگاه داشتن آب ها در هند است.

پیشرفت شما در اتحاد بین المللی خورشیدی چگونه است. آیا با مشکلی در تولید انرژی خورشیدی در هند برخورد کرده اید؟

اتحاد بین المللی خورشیدی، که در سال ۲۰۱۵ به طور مشترک توسط نخست وزیر هند و رئیس جمهور فرانسه راه اندازی شد. به تدریج ۷۱ کشور، این توافق نامه را امضا کرده اند که تاکنون در مجلس ۴۸ کشور این توافق تصویب شده است. طبق توافق نامه این اتحاد بین المللی، دولت هند تعهد کرده ۱۰۰ گیگاوات انرژی خورشیدی را تا سال ۲۰۲۲ تولید کند. ما در حال حاضر فقط حدود ۲۷ گیگاوات تا هدف فاصله داریم.