ده سال و ۹ ماه پیش انتشار ماهنامه KWC آغاز شد. عمر نشریات در ایران معمولاً کوتاه است. مسلماً انتشار منظم ۱۲۹ شماره، رکورد خوبی محسوب می شود. در این مدت ما همواره در معرض این سوال بودیم که انتشار رایگان این ماهنامه چه سودی برای شرکت KWC دارد؟
کسب و کارهای امروزی، نیاز به همزیستی مسالمت آمیز با جامعه دارند، چون با آسیب دیدن و تضعیف اجتماع و محیط زیست، پایداری و توسعه کسب و کار به خطر می افتد. چاپ این نشریه که تاکنون هزینه سنگینی در بر داشته، پاسخ مثبتی به مبحث “مسئولیت اجتماعی شرکت ها” (Corporate Social Responsibility) بوده. صنایع موفق باید وظیفه خود در قبال جامعه را به خوبی ایفا کنند و توجه ویژه ای به مسئولیت اجتماعی داشته باشند. البته به ‌کارگیری این اصل می تواند باعث بهبود تصویر موسسه در جامعه و افزایش ارزش برند و بالا بردن سطح وفاداری مشتری ها بشود.
از روز نخست انتشار، ماهنامه KWC با درک موقعیت خطیر آب کشور، مهمترین هدف اجتماعی خود را بر محور اطلاع رسانی از خطرات کمبود آب و شیوه های کاهش مصرف قرار داد. ده سال قبل وقتی ما از بحران و جنگ آب سخن می گفتیم، برای اکثریت اجتماع و حتی مدیران آب کشور، این سخن بازار گرمی برای فروش محصولات شرکت تلقی می شد و کمتر کسی باور داشت بحران آب در راه است. ما همواره سعی کردیم به شیوه ای علمی و کاربردی، دغدغه کمبود آب کشور را اعلام کنیم. در همین راستا ۱۲۹ سرمقاله با موضوع بررسی علل بروز مشکلات آب و شیوه های مقابله با آن نگاشتیم. با ۱۲۹ نفر از کارشناسان، هنرمندان، انبوه سازان و مدیران آب در مورد اهمیت و شرایط آب کشور مصاحبه انجام دادیم. بیش از ۲۰۰ مقاله از جدیدترین مطالب علمی داخلی و خارجی، در رابطه با مسائل آب و راه های مقابله با بحران آب را چاپ کردیم، که در بعضی از مواقع، فاصله بین انتشار جهانی و چاپ آن در ماهنامه فقط چند هفته بود. بیش از ۱۰۰ پیام کوتاه تصویری برای آموزش روش های مصرف بهینه آب به صورت اختصاصی ساخته و منتشر کردیم.
البته ما آنقدر ساده دل نیستیم که فکر کنیم یک نشریه کوچک، با حدود ۹۰۰۰ نفر مخاطب، بتواند بر مشکلات آب کشوری به پهناوری ایران تاثیر عمیق بگذارد، ولی برطبق شواهد، مطمئن هستیم که توانسته ایم بر سطح آگاهی عمومی و آگاهی مدیران کشور تاثیر داشته باشیم. ما نتیجه کار ده ساله خود را مثبت ارزیابی می کنیم.
چه شد که چاپ کاغذی ماهنامه را متوقف می کنیم؟ اکنون چند سالی است که در سراسر دنیا مجلات معتبر برای دسترسی سریع تر و متنوع تر با مخاطب، وارد فضای مجازی شده چاپ کاغذی خود را یا کاهش داده اند و یا به کلی متوقف کرده اند، نشریاتی مانند تایم، نیوزویک، وال ستریت ژورنال و گاردین. ما هم بیش از ۶ سال است در کنار انتشار نسخه کاغذی ماهنامه، نسخه الکترونیک آن را منتشر می کنیم و به تدریج تعداد مخاطب های الکترونیک ما به۵۰۰۰ نفر رسیده. تا اینکه در چند ماه گذشته نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرد. متعاقب آن هزینه های چاپ و کاغذ و توزیع ماهنامه نیز افزایش زیادی یافت. در نتیجه با توجه به رواج فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی الکترونیک و لزوم حذف کاغذ، در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان و از طرفی مقابله با افزایش سرسام آور هزینه ها، مدیریت ماهنامه تصمیم گرفت ضمن ادامه انتشار الکترونیکی، چاپ کاغذی را متوقف کند. برای دریافت نسخه الکترونیک که به صورت Responsive و قابل تطبیق با کامپیوتر و لپ تاپ و موبایل طراحی شده، می توانید به آدرس www.kwcmag.com مراجعه کنید و یا ایمیل خود را به moshariran@yahoo.com ارسال فرمائید تا همه ماهه لینک ماهنامه، برای شما ارسال گردد. آدرس سایر رسانه های اجتماعی ماهنامه عبارتند از:
www.kwciran.com/FA/magazine
www.facebook.com/kwcmag
https://t.me/kwcmag
اگر به هر دلیل با مشکلی مواجه شُدید، می توانید از طریق تلفن ۰۹۱۹۴۱۹۱۶۷۲ مشکل خود را به ما در میان بگذارید. در همین جا با کسانی که به هر دلیل در این مقطع از ما جدا می شوند خداحافظی می کنیم. شهریار بدیعی