یکی از مهم ترین راه های ساختن آینده یک کشور، تربیت کودکان است. مهم ترین سال های تربیت پذیری کودک از شکم مادر آغاز شده و اوج آن تا هفت سالگی ادامه پیدا می کند. در تمام این مدت شخصیت کودک در دامان خانواده رشد می کند. تربیت دوران مدرسه اگرچه موثر است، ولی سرنوشت ساز نیست. اگر شخصیت کودک در سال های اول عمر به خوبی شکل پیدا نکند، بهترین مدارس و بهترین سیستم آموزشی هم کار چندانی نمی تواند انجام دهند.

فرهنگ هر کشوری دارای روش های پرورشی مخصوص به خود است. طبق تحقیقات بین المللی، در حال حاضر موفق ترین شیوه آموزش کودک، در کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، دانمارک و نروژ) اعمال می شود. در این سیستم ساختن زیر بناهای آموزشی به عهده خانواده است. اولویت خانواده ها هم این است که به کودک اجازه دهند از هر لحظه زندگی خود لذت ببرد. آنها سعی نمی کنند که کودک هم زبان خارجی یاد بگیرد و هم زمان به کلاس شنا و موسیقی برود. کودکان باید وقت آزاد داشته باشند تا فقط بازی کنند. بهمین دلیل والدین بسیاری از وقت خود را صرف بچه ها می کنند. آنها معتقدند که این امر به کودکان کمک می کند تا مهارت های مهمی را یاد بگیرند و احساسات خود را مدیریت کرده، تخیل خود را توسعه دهند.

 در اینجا چند تا از مهم ترین اصول تربیت کودکان به سبک اسکاندیناوی را معرفی می کنیم. هرچند ممکن است این شیوه تربیت با باورهای والدین سایر نقاط جهان، همسان نباشد. در هر صورت آنچه همیشه سنگ محک خوب و بد است، نتیجه می باشد.

۱-برای بچه ها اسباب بازی زیاد نمی خرند

مادران و پدران اسکاندیناوی معتقدند که بچه ها بیشتر از عروسک و ماشین اسباب بازی گران قیمت، احتیاج به اسباب بازی های ساده و خلاق دارند. اسباب بازی هائی که به آنها فرصت دهد تا خلاقیت ها و تصورات خودشان را گسترش دهند.

۲-کودکان را به پیاده روی می برند

در نروژی، یک دیدگاه تربیتی وجود دارد که می گوید”زندگی در هوا آزاد”.  این دیدگاه از والدین می خواهد توانایی لذت بردن از طبیعت و درک زیبایی اطراف را به فرزندان خود آموزش بدهند. امروزه این دیدگاه به یک فلسفه و فرهنگ رایج تبدیل شده. دانشمندان می گویند که این روش به کودک کمک می کند تا فشار و استرس خود را کاهش دهد و سطح اندورفین را که مسئول افزایش شادی است را بالا ببرد و با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند. اسکاندیناوی منطقه سرد سیری است و برودت هوا  در زمستان به منفی ۲۰درجه می رسد. کودکان از آب و هوای بد نمی ترسند و با پوشیدن لباس گرم  در تمام طول سال به طبیعت می روند و از آن لذت می برند. خانواده ها هم واهمه ای از سرما ندارند و معتقدند هوای بد، سیستم ایمنی کودکان را قوی تر می کند.

 ۳- والدین هنگام بازی، به کودکان آزادی عمل می دهند

پدر و مادر اسکاندیناوی به خواسته های فرزندان خود در هنگام بازی احترام می گذارند و به جای ممانعت و ایجاد ترس، آنها را برای رسیدن به خواسته هایشان کمک و تشویق می کنند. بچه ها بدون هیچگونه محدودیتی مجاز به لمس سنگ ها و حشرات و گَل بازی و پرش در گودال ها هستند. اگر کودکی پس از بازی در طبیعت کثیف شد، والدین بدون سرزنش، او را می شویند و لباس های تمیز به او می پوشاننده.

۴- ورزش خوب است ولی نه به خاطر مدال و برد و باخت

کودکان خیلی زود شروع به ورزش های مختلف می کنند. والدین نسبت به علائق آنها قضاوت نمی کنند. مثلاً اگر یک کودک که دارای اضافه وزن است، بخواهد ژیمناستیک کار کند، والدین و مربیان چون این ورزش برای افراد چاق زیاد متناسب نیست، علیه میل کودک ایستادگی نمی کنند و از او حمایت می نمایند. در مسابقات کودکان، برنده و بازند به یک اندازه تشویق می شوند و کسی برای بدست آوردن مدال و جایزه ترغیب نمی شود.

۵- مجازات فیزیکی و خشونت بکلی ممنوع است

در سال ۱۹۷۹، سوئد اولین کشور جهان بود که رسماً مجازات فیزیکی را در خانه و در مدرسه ممنوع کرد. اگر والدین حتی اندکی، کودک خود را آزار دهند، یا با او خشونت کنند، همسایه ها به پلیس گزارش می دهند. در این شرایط والدین کودک، علاوه بر اینکه به کلاس های آموزشی فرستاده می شوند، حتی ممکن است کودک از آنها گرفته و به خانواده های داوطلب سپرده شود. اگر به دادگاه ثابت شود که یکی از والدین به طور منظم، مدت زیادی کودک را به حال خود رها کرده، آن فرد به ۵/۱ سال زندان محکوم خواهد شد.

۶- کودکان را مستقل تربیت می کنند

مادران و پدران اسکاندیناوی اجازه می دهند فرزندان خودشان تصمیم بگیرند و آزاد باشند. فقط در مواقع دودلی با مطرح کردن چند سوال، به آنها در گرفتن تصمیم کمک می کنند. کودک مجاز به انجام برخی کارهای خانگی هست، مانند شستن ظروف و نظافت اطاق شخصی. ممکن است کودک این کار را بهتر از والدین خود انجام ندهد، ولی برای تمرین استقلال، کارها را به تنهایی انجام می دهد. این آزادی و اعتماد والدین، به کودک اطمینان می دهد که او می تواند در زندگی مسئولیت پذیر باشد.

۷- مراقبت از دندان را به کودکان می آموزند

والدین سعی می کنند تا کودک خود را به مراقبت از دندان ها عادت دهند .آنها می دانند اگر در کودکی کمی خرج دندان بچه ها نکنند، خود و فرزندانشان در بزرگسالی خرج های زیادی را باید متقبل شوند و سلامت کودک نیز به خطر خواهد افتاد. آنها از شیوه های مختلف استفاده می کنند تا کودک از دندانپزشک نترسد.

شما می توانید متن کامل این مقاله را در گوگل جستجو و مطالعه کنید. البته به انگلیسی

( ۱۱Child Rearing Rules From Northern Europe the Rest of the World Should Pay Attention To )