ما در تمام طول زندگی خود با لحظات تصمیم گیری مواجه می‌شویم که گریز از آن غیر ممکن است. از تصمیمات کوچکی مثل «چی بپوشم؟ چی بخورم؟ یا چه کانال تلویزیون را تماشا کنم؟» تا تصمیمات بزرگ مثل «آیا این پیشنهاد کاری را قبول کنم؟ آیا این خانه را بخرم؟ آیا در این رابطه باقی بمانم؟». در زمان تصمیم‌گیری بر سر مسائل مهم زندگی، ترس از پشیمانی در اثر یک انتخاب غلط، می‌تواند آنقدر فکر ما را مشغول کند که دچار اضطراب شویم و قدرت تصمیم‌گیری‌ خود را از دست بدهیم. حتی ممکن است از فرط فکر کردن زیاد به پیامدهای یک تصمیم و درماندگی از نرسیدن به نتیجه مطلوب، به «هر چه بادا باد» گفتن قناعت کنیم و تسلیم تصمیمات نسنجیده شویم. ولی همه می دانیم و تجربه کرده ایم که تسلیم شدن در برابر تصمیمات، استراتژی خوبی برای یک زندگی موفق و شاد نیست. پس بهتر است شما در زمان تصمیم گیری نه به سرعت تسلیم شوید و نه بیش از حد به ابعاد تصمیم خود فکر کنید، بلکه راه‌هایی برای بهبود مهارت و سرعت تصمیم‌گیری‌ را بیاموزید.

در این مقاله شما را با ۷ روش بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری و کاهش تردیدها آشنا می‌کنیم.

۱- تحلیل هزینه – فایده، انجام دهید

هر تصمیم گیری، از یک طرف شامل مواهب و فوایدی است و از طرف دیگر مشکلات و دردسرهایی به همراه دارد. شما بهتر است برای اطمینان از این که بهترین تصمیم را خواهید گرفت، حتماً مزایا و معایب آن تصمیم را از طریق شیوه تحلیل (هزینه – فایده) بسنجید. در این شیوه شما باید برای هر یک از فواید و همچنین مشکلات تصمیم گیری خود، ارزش عددی در نظر بگیرید. استفاده از نظریات مشاور خبره می تواند شما را از گرفتار شدن در دام امتیاز دادن افراطی و احساسی نجات دهد. در پایان با مقایسه میزان هزینه ها با فایده ها، تصمیم گیری برای شما آسان تر خواهد شد.

۲- گزینه‌ها‌ را محدود کنید

شما هرچه انتخاب‌های بیشتری داشته باشید روند تصمیم گیری برایتان پیچیده‌تر و گرفتن تصمیم نهایی، سخت‌تر خواهد شد. برای ساده‌ کردن تصمیم گیری، گزینه‌ها را محدود کنید. اگر تعداد انتخاب‌های خود را محدود کنید، می‌توانید درباره هر تصمیم گیری به اندازه کافی وقت و انرژی بگذارید و در نهایت تصمیم گیری خوبی داشته باشید. گزینه‌های بیشتر می‌تواند منجر به تشتت فکر و پشیمانی‌های بیشتر در آینده شود.

۳- اهمیت تصمیم‌ گیری را ارزیابی کنید

ارزیابی کنید که یک تصمیم احتمالی، چقدر زمان نیاز دارد؟ ده ثانیه؟ ده دقیقه؟ ده ساعت یا شاید چند سال؟ همه‌ اینها بستگی به این دارد که بدانید چه چیزی در معرض خطر است و این تصمیم چقدر در زندگی شما موثر است. برای کم کردن تردیدهای وقت گیر و عذاب‌آور، با بررسی میزان تأثیر آن بر زندگی خود اهمیت این تصمیم‌گیری را مشخص کنید. سعی کنید انرژی لازم را بر روی ارزیابی پیش از تصمیم‌گیری نهایی بگذارید و نه اینکه به دنبال توجیه تصمیمی باشید که از قبل گرفته‌اید.

۴- برای تصمیمات جزئی زیاد وقت صرف نکنید

اگر تصمیم شما بر زندگی خودتان و یا دیگران اثر مهمی نمی‌گذارد، با فکر کردن بیش از حد برای بررسی همه جانبه گزینه‌ها، وقت خود را تلف نکنید. مثلاً اگر تصمیم شما به سادگی انتخاب یک رستوران برای ناهار یا انتخاب یک برنامه تلویزیونی برای تماشا کردن است، بهتر است حداقل زمان ممکن را برای این تصمیم‌گیری‌های جزئی، اختصاص دهید.

۵- تحقیق کنید

وقتی کار به تصمیم‌گیری‌های مهم از قبیل خرید تلفن همراه، لپ‌تاپ یا اتومبیل و خانه می‌رسد، انرژی و وقتی که صرف تحقیق درباره تصمیم مورد نظر‌تان می‌کنید، در نهایت سبب منفعت و رضایت شما خواهد شد. اگر برای تصمیم های اساسی و مهم به اندازه کافی تحقیق نکنید، ممکن است در نهایت پشیمانی شدیدی گریبان‌گیرتان شود.

۶- با یک فرد آگاه و باتجربه مشورت کنید

مشورت با افراد آگاه و خبره، رویکرد بسیار مفیدی در فرایند تصمیم‌گیری است. چون شما با کمک گرفتن از یک فرد باتجربه، می توانید در نهایت تصمیم درستی اتخاذ کنید. خواه این مشورت کمک گرفتن از یک دوست مکانیک‌ درباره‌ خرید ماشین باشد و یا بررسی نظر کسانی که محصولی را پیش از شما مصرف کرده‌ و عیب و حسن آن را تجربه کرده است.

۷- روی اشتباهات تمرکز نکنید

بزرگ‌ترین مانع تصمیم‌گیریِ صحیح این است که خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید. زندگی کردن با تشویش و پشیمانی از تصمیمات گذشته، به توانایی تصمیم‌گیری سریع و مؤثر شما در آینده آسیب می‌رساند، بنابراین به جای تمرکز روی اشتباهات و شکست‌های گذشته، قاطعانه تصمیم بگیرید و زمانی که تصمیمات خود را به سامان رساندید، دیگر به گذشته فکر نکنید. بقول جرج برنارد شاو نویسنده ایرلندی (زندگی‌ که با اشتباه کردن‌ سپری شده باشد، نه تنها شرافتمندانه‌تر‌، بلکه سودمندتر از آن زندگی است که به بطالت سپری شده باشد).