اخیراً تعدادی از پیام های داخلی، اسناد و ایمیل‌های محرمانه لابی‌گران و کارمندان شرکت های شل، شورون، اکسون موبیل و بی پی، افشا شد. اسنادی که در مورد مخفی کاری اطلاعات آب و هوایی توسط غول های نفتی است. این اسناد توسط کمیته تحقیق کنگره ایالات متحده منتشر شد و نشان می دهد که این شرکت ها از دهه ۷۰ میلادی، با دقتی تکان دهنده ارتباط بین سوخت‌های فسیلی و تغییرات آب و هوایی را پیش بینی کرده بودند. غول های نفتی با ایجاد تردید علمی و لابی گری در ۵۰ سال گذشته، جلوی آگاهی جهانی را گرفتند تا بتوانند نفت خود را با خیال راحت بفروشند.

بحث در مورد اینکه آیا غول های نفتی از تغییرات آب و هوایی اطلاع داشته اند یا نه، در سال ۲۰۱۵ و پس از افشای اسناد داخلی شرکت اکسون آغاز شد. این اسناد نشان می داد که دانش اولیه این شرکت از تغییرات آب و هوایی بسیار عمیق بوده است. محققان دانشگاه هاروارد تاکنون بیش از ۱۰۰ گزارش را که مربوط به سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۴ بوده تجزیه و تحلیل کردند. بررسی های اولیه نشان می دهد که ۸۰ درصد از مدل سازی های آب و هوایی و پیش بینی گرمایش جهانی شرکت اکسون بسیار دقیق بوده است.

دانشمندانی که در استخدام شرکت اکسون بودند، میانگین افزایش گرمایش زمین را ۰/۲ درجه سانتی‌گراد در هر دهه پیش‌بینی کردند. این میزان کاملاً منطبق است با مدل های مستقل دانشگاهی و دولتی که اخیراً برای تغییرات آب و هوایی محاسبه شده است. آنها به طور دقیق احتمال بوجود آمدن یک عصر یخبندان جدید را رد کردند و پیش بینی نمودند گرمایش جهانی بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ به تدریج برای عموم مردم قابل تشخیص خواهد شد.

در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌های نفتی ارزیابی‌هایی در مورد چگونگی تأثیر انتشار کربن از سوخت‌های فسیلی، بر روی زمین انجام داده بودند. تعداد زیادی از اسناد داخلی فاش شده مربوط به شرکت شل نیز نشان می دهد که دانشمندان وابسته به این شرکت، به مدیران کمپانی در مورد طوفان‌های ویرانگر، سیل‌های مخرب و ناپدید شدن زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها هشدار داده‌ بودند. یک گزارش داخلی شرکت شل که مربوط به سال ۱۹۸۸ است نشان می‌دهد که کارشناسان اخطار کرده بودند که سطح دی‌اکسید کربن در جو می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به میزان دو برابر افزوده شود و سطح دریاها می‌تواند «پنج تا شش متر» افزایش یابد و تغییرات دمای هوا «به‌شدت شیوه زندگی و کار مردم را تغییر خواهد داد».

همچنین یک فیلم مستند در شرکت شل ساخته شده که در سال ۱۹۹۱ پخش شده و به دقت درباره خطرات فاجعه بار تغییرات آب و هوایی هشدار داده است. این فیلم ۲۸ دقیقه ای که در سال ۲۰۱۷ دوباره از آرشیوها بیرون کشیده شد، با عنوان «تغییرات اقلیمی نگران کننده» برای مدارس و دانشگاه‌ها ساخته شده و حاوی پیش بینی های شگفت انگیزی درباره گرم شدن کره زمین و افزایش سطح آب دریاها است و حاوی هشدارهایی در مورد سیل، قحطی شدید و مهاجرت گسترده می باشد. متن فیلم می گوید، تمام این اتفاقات در نتیجه سوزاندن سوخت های فسیلی بوجود خواهد آمد.

حالا این سوال مطرح است که غول های نفتی از چه زمانی می دانستند که تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی در راه است و چگونه این حقیقت علمی را برای حفظ منافع خود پنهان کرده اند؟ شرکت اکسون تاکنون مسئولیت این اتهام را قبول نکرده و می‌گوید این موضوعی است که چندین بار در سال‌های اخیر مطرح شده و کسانی در مورد اینکه «اکسون می‌دانسته» صحبت کرده اند، ولی به نظر ما آنها در نتیجه‌گیری خود دچار اشتباه شده اند. شرکت شل نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «موضعش در مورد تغییرات آب و هوایی یک موضوع عمومی و رسمی بوده است»، ما قویاً از توافقنامه پاریس و نیاز جامعه به گذار به آینده ای با کربن کمتر حمایت می کنیم. از طرفی شل متعهد شده که تا سال ۲۰۵۰ به صفر مطلق در تولیدات خود دست پیدا کند. روابط عمومی شرکت شل نیز از کارمندان خود خواسته، هدف صفر مطلق را نه به عنوان”هدف شل” بلکه به عنوان “یک جاه طلبی جهانی” در نظر بگیرند.