براساس مطالعه ای که محققان دانشگاه ییل انجام داده اند و در ژورنال علوم اجتماعی و پزشکی این دانشگاه منتشر شده، نشان می دهد افرادی که کتاب و رمان می خوانند نسبت به افرادی که کتاب نمی خوانند بیشتر عمر می کنند. این محققان از ۳۶۳۵ شرکت کننده بالای ۵۰ سال ابتدا در مورد عادات کتاب خواندن آنها سوال کردند. سپس این عده را به ۳ گروه تقسیم نمودند: گروه اول افرادی که کتاب نمی خواندند، گروه دوم افرادی که کمتر از ۳/۵ ساعت در هفته مطالعه می‌کردند و گروه سوم کسانی که بیش از ۳/۵ ساعت در هفته مطالعه داشتند. محققان دانشگاه ییل هر سه گروه را به مدت ۱۲ سال مورد بررسی قرار دادند.

در طول این مطالعه، آنها دریافتند که طول عمر هر دو گروه کم کتاب خوان و زیاد کتاب خوان، بیشتر از افراد گروه غیر کتاب خوان شده است. به صورت متوسط گروهی که بیش از ۳/۵ ساعت در هفته مطالعه می کردند، ۲۳ ماه بیشتر از افرادی که اصلاً مطالعه نمی کردند، زندگی کردند. بعلاوه این مطالعه نشان داد که این مقدار افزایش طول عمر، صرف نظر از عوامل “جنسیت، ثروت، تحصیلات یا سلامت” افراد اتفاق افتاده. این گروه محقق در پایان کار نتیجه گرفتند که کتاب خواندن، یک راه حل آسان برای بهبود کیفیت زندگی در افراد بالای ۵۰ سال است.

البته فراموش نکنیم که همه این مواهب، با خواندن کتاب های داستان و رمان به دست می آید و نه بوسیله خواندن روزنامه و مجله و متن های غیرداستانی. تحقیق دانشگاه ییل نشان داد خواندن کتاب های داستانی و رمان نسبت به خواندن مجلات و مقالات کوتاه و منابع اینترنتی دستاوردهای بیشتری دارد و موجب توانایی های شناختی بیشتری می شود. محققان می‌گویند: اگرچه توضیح قطعی در مورد اینکه چرا خواندن کتاب به طول عمر کمک می کند بدست نیامده، ولی به نظر می رسد به دلیل اینکه عمل خواندن، مغز را فعال نگاه می دارد و زمینه ارتباط عاطفی با دیگران را تحریک می کند، ترکیب این دو عامل است که احتمالاً منجر به افزایش طول عمر می شود. از طرفی مطالعه کتاب های داستانی و رمان، به دلیل ماهیت عمیق شدن خواننده در جزئیات مربوط به یک موضوع واحد و قهرمانان داستان، موجب حفظ شرایط بهتر ادراک و شناخت خواننده کتاب می شود.

پروفسور ریموند مار محقق ارشد این تحقیقات بر این باور است که کتاب خواندن یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است چون باعث می‌شود، یکی از عوامل استرس زا که  توجه افراطی به درون خود فرد است، معطوف به زندگی پرسناژهای داستان شود. این کار تجربه‌ آرامش‌بخش و مراقبه‌ مانندی را بوجود می آورد. از طرفی افرادی که بیشتر کتاب می خوانند، می توانند جهان را از نگاه دیگران ببینند و دیگران را بهتر درک کنند و با آنها همدلی داشته باشند. کتاب خواندن کمک می کند تا افراد بتوانند تجربیات دیگران را در ذهن مجسم کنند، در نتیجه آنها را وادار می کند تا در مورد تجربیات گذشته خود فکر و تعمق کنند. این کار باعث تقویت مهارت های اجتماعی و تعامل بهتر با سایر افراد می شود. بعلاوه داستان ها، ابزار نیرومندی برای آگاهی از بخش‌هایی از جهان و تاریخ جهان است که امکان تماس مستقیم با آن را نداریم.

تحقیقات پروفسور ریمون مار نشان می دهد که ارتباط محکمی میان مطالعه و مهارت های اجتماعی وجود دارد. او معتقد است افرادی که در طول عمر خود بیشتر داستان و قصه خوانده اند، بهتر می‌تواند افکار و احساسات دیگران را دریابند. زیرا داستان ها و قصه ها، آنها را با فعالیت های انسانی و انگیزه های دیگر انسان ها در قرون و اعصار مختلف آشنا می کند و باعث می‌شود با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار نمایند. مثلاً باخواندن آثار شکسپیر با گوشه هایی از تاریخ و روابط اجتماعی اروپا در قرون میانه آشنا می شویم و از انگیزه های روانی مکبث و شاه لیر و هملت با خبر می گردیم. چنین پیوندهای اجتماعی با شخصیت‌های داستانی، بخش مهمی از فواید و مواهب کتاب خواندن است. از طرفی کتاب خواندن یک نوع تمرین ذهنی محسوب می شود. بعنوان مثال عبارت‌هایی مانند «استوخودوس»، «دارچین» و «صابون» باعث برانگیخته شدن واکنش مناطق بویایی مغز می‌شود.

پروفسور ریمون مار  معتقد است هیچ فرقی ندارد که کتاب مورد علاقه افراد درباره نبرد زامبی‌های قاتل با خون‌آشام‌ها باشد یا یک ماجرای لطیف عاشقانه، مهم این است که اگر کتاب می‌خوانید برای لذت بردن بخوانید تا بر کارکرد ذهنی، مهارت‌های اجتماعی و طول عمر شما اثر مثبت بگذارد و کتاب خواندن برایتان به عادتی ماندگاری تبدیل شود که از آن لذت ببرید و آن را ادامه دهید.