تله زمان

مردم اغلب از کمبود زمان شکایت دارند، اگر  شما هم کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ولی زمان کافی برای انجام آنها ندارید، احتمالاً دچار فقر زمان شده اید. فقر زمانی عاملی است که در همه فرهنگ ها و تمام لایه های اقتصادی دیده می شود. افرادی که از نظر زمان فقیر هستند، در کارها بازدهی کمتر و استرس بیشتری دارند و در زندگی کمتر می توانند شاد باشند. اگر شما در تله فقر زمان گیر کنید، دچار مشکلات جدی می شوید که هزینه های سنگینی برای شما در پی خواهد داشت. یکی از مهم ترین خطرات فقر زمانی این است که شما را مجبور به سازش می کند، چون برای تفکر بر روی مشکلات و حل آنها وقت کافی نخواهید داشت.

همه افراد، همه روزه مقدار یکسانی زمان در اختیار دارند. اما تفاوت بین کسانی که در این مدت مشخص، می توانند کارهای خود را به سرانجام برسانند و افرادی که دچار فقر زمان می شوند، در نحوه مدیریت زمان است. برای اینکه از زمان بیشترین بهره را ببرید، نیاز به کسب مهارت هایی دارید. اولین گام برای حل هوشمندانه فقر زمان، شناسایی تله های زمانی است که در سر راه همه قرار دارد. در اینجا ۶ تله زمانی بسیار رایج را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از آنها اجتناب کنید.

تله ۱- همه کارها را باید خودم انجام دهم

این مهم نیست که شما تا چه اندازه درگیر کارهای مختلف هستید و به اصطلاح سر شما خلوت یا شلوغ است. به هرحال معمولاً نمی توانید زمان کافی برای رسیدگی به همه کارهای کوچک و بزرگ خود داشته باشید و همه کارها را خودتان انجام دهید. برای حل مشکل کمبود وقت بهتر است بخشی از کارها را به دیگران بسپارید. تفویض اختیار به معنای واگذاری مسئولیت انجام یک کار از لیست کارهایتان، به اشخاص دیگر است. واگذاری بخشی از کارتان به افراد ماهر، باعث صرفه جویی در زمان می شود. با این روش شما می‌توانید بر روی کارهای مهم‌تر که به تخصص شما نیاز بیشتری دارد، تمرکز کنید. البته اگر به افرادی که فاقد انگیزه و مهارت لازم برای انجام به موقع کارها هستند اعتماد کنید و کار خود را به آنها بسپارید، نه تنها در زمان صرفه جویی نمی کنید، بلکه باعث افزایش حجم کارها نیز می شوید. پس بهتر است مطمئن شوید که کار را در اختیار افراد مناسبی قرار می دهید.

تله ۲- کارهای بزرگ و دشوار را فعلاً به تعویق می اندازید

شما ممکن است فکر کنید با به تاخیر انداختن کارهای ناخوشایند، کسل کننده و یا دشوار، در زمان صرفه جویی خواهید کرد و می توانید کارهای ناتمام مانده در سایر زمینه ها را تکمیل کنید. در صورتی که کار هرچقدر که کهنه تر شود، انجام آن سخت تر و زمان برتر خواهد شد. اگر کاری خیلی بزرگ و وقت گیر است، بهتر است آن را به قسمت های کوچک‌ تقسیم کنید و بعضی قسمت ها را خودتان انجام دهید و بخشی را به دیگران واگذار کنید. با این شیوه می توانید در زمانی کوتاه کارها را سازماندهی کنید.

تله ۳- کارها را بدون اولویت انجام می دهید

نداشتن اولویت در انجام کارها بدون شک رایج ترین تله مدیریت زمان است که شما می توانید در آن گرفتار شوید. بهتر است تمام کارهای خود را اولویت بندی کنید تا بتوانید میزان زمانی که می توانید به هر یک از کارها اختصاص دهید مشخص نمائید. با ایجاد لیست اولویت کارهای روزانه، هفتگی یا ماهانه می توانید انجام دادن کارها را آسان تر و سریعتر کنید.

تله ۴- نظم را رعایت نمی کنید

بسیاری از مردم به دلیل مسلط شدن هرج و مرج  بر زندگی شخصی و حرفه ای، خود را در تله بی نظمی می اندازند. فرد نامنظم علاوه بر اتلاف زمان خود، باعث اتلاف وقت دیگران نیز می شود. برنامه‌ریزی باعث می‌شود برای چگونه انجام دادن کارها از قبل تصمیم‌گیری کنید و بدانید چه کاری را باید در چه زمانی و چگونه انجام دهید. فقدان اهداف و برنامه صحیح، عدم پیگیری در کارها، ناتمام گذاشتن کارها، انجام چند کار با هم، آشفتگی و به هم ریختگی محیط کار، ضعف جسمانی و خستگی از عوامل اصلی نداشتن نظم است. اگر می خواهید در زمان صرفه جویی کنید، به عنوان اولین گام باید از شر بهم ریختگی و بی نظمی خلاص شوید.

تله ۵- برنامه ریزی برای انجام کارها ندارید

همه ما، در هر سطحی که باشیم با محدودیت زمان، انرژی و پول مواجه هستیم و باید برنامه‌ریزی‌ های خود را بر اساس این محدودیت ها انجام دهیم. مواجه شدن با مشکلات در هنگام انجام کارها، موضوعی کاملاً معمولی و طبیعی است، پس بهتر است آنگونه برنامه ریزی کنید که کارهای سخت را در نیمه اول روز که انرژی بیشتری دارید انجام دهید و کارهای کم اهمیت تر را به بعدازظهر موکول کنید. بهتر است برای برگزاری جلسات، نوشتن مقاله، ملاقات‌ها و سایر امور خود، برنامه داشته باشید و سعی کنید فقط طبق برنامه عمل نمائید.

تله ۶- مسئولیت زیاد بر عهده می گیرید

بسیاری از افراد برای «نه» گفتن به دیگران مشکل دارند. این یکی دیگر از اشتباهات بزرگی است که زمان مفید شما را نابود می کند. اگر از آن دسته افراد هستید که به هر درخواستی جواب مثبت یا امیدوار کننده می دهید، باید منتظر باشید که دیر یا زود دچار مشکل کمبود وقت خواهید شد و از آن بدتر به عنوان یک شخص بدقول شناخته می شوید. به یاد داشته باشید، به هر چیز نامربوط و خارج از حیطه اختیار خود «بله» نگویید، چون مجبور می شوید به چیزهای لازم و ضروری «نه» بگویید.

اگر بتوانید از این تله ها اجتناب کنید، می توانید از حرکت کردن در جاده موفقیت لذت ببرید.