حتماً برای شما هم پیش آمده که ببینید شیشه اتومبیل بخار کرده و جلوی دید شما را گرفته. اگر آن شیشه را با یک تیغه لاستیکی پاک کنید، مقداری آب جمع می شود. به راستی این بخار از کجا می آید که روی شیشه، تبدیل به قطرات آب می شود؟ آبی که از پشت کولرهای گازی خارج می شود از کجا می آید؟ چرا میوه ای که از یخچال خارج می کنیم خیس می شود، شبنمی که صبح ها بر روی گل می نشیند از کجا می آید؟

همه روزه مقدار زیادی آب از سطح اقیانوس ها، دریاچه ها، سدها و رودها، تبخیر و وارد هوای اطراف زمین می شود. این بخار برای متعادل نگه داشتن دمای کره زمین نقش بسیار مهمی دارد. ما می توانیم بخار آب را به صورت ابر و یا مه ببینیم. بخشی از این بخار در هوای اطراف ما وجود دارد که دیده نمی شود. آبی که در اثر اختلاف حرارت داخل و بیرون اتومبیل بر روی شیشه می نشیند و یا از کولر گازی خارج می شود، همان بخار آب معلق در هوا است که در اثر تبرید یعنی خنک شدن، تبدیل به آب می شود. سازمان های هواشناسی همه روزه میزان این آب را به صورت درصد رطوبت هوا اعلام می کنند.

هوا هرچقدر هم که خشک باشد، امکان نداردکه مقداری بخار آب نداشته باشد. در بعضی از صحرا های خشک کره زمین درصد وجود آب در هوا، در حد چند درصد است، ولی در بعضی از مناطق گرم که در کنار اقیانوس ها واقع شده، این مقدار حتی به حد اشباع یعنی ۱۰۰ درصد هم می رسد. مکان ‌های گرم معمولاً مرطوب‌تر از مکان‌های سرد هستند، زیرا گرما باعث می‌شود آب سریع‌تر و بیشتر تبخیر شود و مقدار بیشتری از آن در هوا ذخیره گردد. معمولاً یک متر مکعب هوای ۳۰ درجه که رطوبت آن نزدیک به حد اشباع باشد، حاوی ۲۸ سی سی آب است. یعنی از ۳۵ متر مکعب هوا، می توان یک لیتر آب بدست آورد (به اندازه هوای موجود در یک اتاق ۱۲ متری با ارتفاع سقف ۳ متر). چون حجم هوای اطراف کره زمین بسیار عظیم است، همواره مقدار بسیار زیادی آب در هوا معلق است.

بر اساس همین فرایند، یک شرکت اسپانیایی به نام جناک « GENAQ» دست به ساختن مولدهایی زده که از طریق تراکم بخار آب موجود در هوا و تبرید آن، آب استخراج می کند. این دستگاه ها حتی می توانند در آب و هوای خشک و با دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی کمتر از ۲۰ درصد، مقدار کافی آب آشامیدنی آنهم با کیفیت بالا، تامین کند. انواع دستگاه های مولد آب می توانند به نسبت اندازه سطح تبرید و همچنین میزان رطوبت هوا، روزانه بین۵۰/۰۰۰ تا ۱/۵۰۰/۰۰۰ لیتر آب قابل نوشیدن تولید کنند. این دستگاه ها قابل حمل هستند و پس از اتمام یک پروژه، می توانند به جای دیگری که نیاز به آب دارد، منتقل و به سرعت آماده بهره برداری شوند.

در این مولدها از پیشرفته ترین تکنولوژی برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی و به حداکثر رساندن تولید آب استفاده شده است. برای اطمینان از کیفیت مناسب آب تولید شده، در این دستگاه ها از فیلترهای مخصوص استفاده می شود که ذرات معلق در هوا را حذف و ترکیبات آلی محلول در آب را از آن جدا می کند. چون آب موجود در هوا فاقد هرگونه مواد معدنی است، این دستگاه ها با افزایش مواد معدنی لازم، کیفیت آب تولید شده را به حد آب معدنی ارتقاء می دهند. با این روش حتی در مناطق صنعتی و معدنی و مناطقی که هوای آلوده دارند، آب شرب سالم بدست می آید.

یک دستگاه تولید آب، فقط به یک منبع انرژی احتیاج دارد و می تواند آب را با هزینه ای مناسب که بسیار کمتر از آب بطری است، در مناطق فاقد آب پاک تامین کند. این دستگاه ها بدون نیاز به تاسیسات جمع آوری، ذخیره سازی یا توزیع آب، می تواند به سرعت نصب و راه اندازی شوند و مصرف مورد نیاز مناطق مسکونی، کارخانه های تولیدکننده آب بطری، کارگاه های ساختمانی و آب مورد نیاز مناطق صنعتی را تامین کنند. این دستگاه می تواند بدون اتصال به شبکه برق و فقط با استفاده از پنل های خورشیدی، یا توربین های بادی و یا ژنراتور برق دیزل، در مکان های دورافتاده که فاقد شبکه برق هستند کار کند. دستگاه تولید آب از بخار هوا، در ترکیب با یک منبع انرژی تجدیدپذیر، هیچ نوع تخریب زیست محیطی با خود به همراه ندارد.