پستانداران نسبت به جثه خود بزرگترین مغز را دارند. در این میان انسان نسبت به سایر پستانداران از مغز بزرگتری برخوردار است. طبیعی است که با گذشت زمان، تغییراتی در بدن موجودات زنده بوجود می آید که شامل مغز نیز می شود. بالا رفتن سن باعث کاهش حجم مغز و کم شدن شناخت و ادراک از جهان می شود. یکی از تغییراتی که بعد از ۴۵ سالگی می تواند به تدریج برای هرکس اتفاق بیفتد، زوال مغز و سایر ضایعات حافظه ای است. روش هایی وجود دارد که سرعت ابتلا به بیماری آلزایمر و یا زوال عقل را کاهش می دهد و به تاخیر می اندازد. در اینجا ۵ روش پیشنهاد می شود که اگر شما در طول زندگی آنها را رعایت کنید، به احتمال زیاد از خطر زوال مغز و آلزایمر در امان خواهید ماند.

۱- به طور منظم اکسیژن خون خود را بالا ببرید

ورزش و فعالیت بدنی منظم، فواید شناخته شده زیادی برای مغز دارد. تحقیقات نشان داده، افرادی که از نظر جسمی فعال هستند، کمتر در معرض کاهش عملکرد ذهنی قرار می گیرند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها کمتر می شود. سعی کنید چند بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید. حداقل هفته ای ۳ بار انجام دادن فعالیت های ورزشی، می تواند اکسیژن خون را بالا ببرد و خون بیشتری به مغز برساند. شما می توانید پیاده روی سریع بکنید، راه بروید، شنا کنید، یا هر فعالیت هوازی ​​دیگری که ضربان قلب شما را افزایش می دهد، انجام دهید.

۲- به اندازه کافی و در جای مناسب بخوابید

خواب نقش مهمی در سلامت مغز دارد. برخی تئوری ها وجود دارد که می گوید، در زمان خواب عمیق، بدن ما پروتئین های غیرطبیعی مغز را پاکسازی می کند. این فعل و انفعال حافظه و سلامت مغز را تقویت می نماید. سعی کنید هفت تا هشت ساعت متوالی در شب بخوابید. خواب متوالی به مغز شما این فرصت را می دهد تا خاطرات روزانه را به طور موثر تثبیت و ذخیره سازی کنید. خواب های پراکنده برای مغز مفید نیستند. از طرفی زیاد خوابیدن و خوابیدن در جای نامناسب نیز به ذخیره سازی اطلاعات مغز لطمه می زند. مثلاً خوابیدن بر روی مبل و روشن گذاشتن تلویزیون در هنگام خواب، برای سلامت مغز مضر است.

۳- از غذای مناسب و سالم استفاده کنید

رژیم غذایی، نقش زیادی در سلامت مغز شما دارد. غذاهای گیاهی، غلات کامل، غذاهای دریایی و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، جزء مواد غذایی مناسب هستند. از طرفی استفاده زیاد از گوشت قرمز، قند، نمک و چربی های اشباع شده برای مغز مفید نیستند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند. رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه تمرکز ذهنی را افزایش می دهد، زوال شناختی را در افراد مسن کاهش می دهد.

۴- ذهن خود را فعال نگاه دارید

مغز  شبیه به یک ماهیچه است، باید از آن استفاده کرد وگرنه حجم آن از دست می رود. اگر از مغز به اندازه کافی استفاده نشود، این عضو برای حفظ توازن، منابع انرژی خود را در اختیار سایر ارگان ها قرار می دهد و کم کم دریافت خون و اکسیژن در مغز کاهش پیدا می کند. بنابراین هر چه ذهن شما بیشتر درگیر یادگیری باشد، مغز شما هوشیارتر و انعطاف پذیرتر خواهد ماند. شما می توانید مغز خود را از طریق خواندن، یاد گرفتن مهارت های جدید، آموزش زبان به چالش بکشید و آن را تقویت کنید. حل جدول کلمات متقاطع یا سودوکو، بازی کردن با ورق و تخته نرد و چیدن پازل از تمرینات خوبی است که مغز را فعال و قوی نگاه می دارد. بهتر است زیاد تلویزیون تماشا نکنید، چون عملی غیرفعال است و به اندازه کافی باعث تحریک مغز نمی شود و حتی تمرکز مغز را به تدریج از بین می برد.

۵- ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنید

داشتن انواع تعامل اجتماعی می تواند از بروز استرس و افسردگی جلوگیری کند. افسردگی و استرس ناشی از انزوا می تواند باعث از دست دادن حافظه شود. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد کسانی که برای مدت طولانی در سلول انفرادی بوده اند، مقداری از بافت مغز خود را از دست داده اند و دچار آتروفی مغزی شده اند. بهتر است همواره به دنبال فرصت هایی برای ارتباط با عزیزان و دوستان خود باشید و به خصوص اگر تنها زندگی می کنید، مرتباً در اجتماع حضور پیدا کنید. چون فعال ماندن در اجتماعات و داشتن روابط انسانی سلامت مغز را تقویت می کند. همکاری، همراهی و همدلی داشتن با دیگران می تواند احساسات را فعال کند. در این شرایط، ضروری ترین مواد مغذی و هورمون های خوب در اختیار مغز قرار می گیرد.