هورمون‌ها ترکیبی از مواد شیمیایی پیچیده هستند که توسط غدد مختلف در بدن تولید و از طریق جریان خون پیام های مغز را به ارگان های مختلف بدن می رسانند و در بسیاری از فرآیندهای زندگی نقش اساسی دارند. یکی از کارکردهای مهم هورمون ها کمک به تنظیم خلق‌ و ‌خو است. به ‌نوشته نشریه پزشکی Healthline ، برخی از هورمون‌ها به تقویت احساسات مثبت از جمله شادی و لذت کمک می‌کنند. این هورمون‌ها عبارتند از دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین و اندورفین. ما اگر بتوانیم به تولید بیشتر این هورمون ها در بدن خودمان کمک کنیم، می توانیم در کنترل خلق و خوی خود نقش داشته باشیم. بالا بردن سطح این چهار هورمون مختص شادی و لذت، روش هایی دارد که با آنها آشنا می شوید.

۱- قرار گرفتن زیر نور خورشید

اگر به‌دنبال افزایش سطح سروتونین بدن هستید، گذراندن وقت در خارج از منزل و زیر نور خورشید، راهی عالی برای انجام این کار است. طبق تحقیقات، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش (UV) خورشید می‌تواند تولید سروتونین را افزایش دهد. فقط توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش دهد، بنابراین وقتی می خواهید هورمون سرتونین خود را در زیر نور خورشید بالا ببردی، استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید!

۲- برای ورزش کردن وقت بگذارید

ممکن است از گذشته در مورد ارتباط بین ورزش و ترشح اندورفین چیزهایی شنیده باشید. مثلاً بدانید که کوهنوردی، شنا و ترامپولین از ورزش هایی هستند که سطح اندروفین را به مقدار زیادی بالا می برند. اما باید بدانید ورزش فقط روی اندورفین تاثیر نمی گذارد. بلکه فعالیت بدنی منظم می‌تواند سطح دوپامین و سروتونین را هم افزایش دهد. یک مطالعه روی دانشجویان پزشکی در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داده که ورزش گروهی، مزایای بیشتری نسبت به ورزش انفرادی دارد. تمرین خود را در فضای باز و دست جمعی انجام دهید تا افزایش سروتونین را به حداکثر برسانید. فراموش نکنید که تحقیقات انجام‌شده، تمرینات با شدت بالاتر را با آزادسازی بیشتر هورمون های شادی مرتبط می‌داند.

۳- بهمراه دوستان خود بخندید

احتمالاً همه این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده اند که می گوید« خنده بر هر درد بی درمان دوا است» البته، خنده به تنهایی مشکلات مزمن سلامتی و آسیب های جدی بدنی و مشکلات شدید روحی را درمان نمی‌کند، اما شما می توانید با حضور در جلسات مفرح دوستانه یا حتی در شوهای حرفه ای کمدی و دیدن فیلم های مفرح در جمع دوستان، به تسکین احساس اضطراب یا استرس کمک کنید و با افزایش سطح دوپامین و اندورفین، خلق‌و‌خوی ضعیف خود را بهبود بخشید.

۴- آشپزی کنید

لذتی که از خوردن یک غذای خوشمزه به‌دست می‌آورید، می‌تواند باعث ترشح دوپامین همراه با اندورفین شود. اما خود عمل آشپزی می‌تواند هر چهار هورمون شادی شما را تقویت کند. به اشتراک گذاشتن وعده غذایی، با کسی که دوستش دارید نیز می‌تواند سطح اکسی‌توسین را افزایش دهد. برخی از مواد غذایی نیز می‌توانند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارند. بنابراین هنگام برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی برای افزایش هورمون شادی به موارد زیر توجه کنید:

غذاهای تند ممکن است باعث ترشح اندورفین شوند.

ماست، لوبیا، تخم‌مرغ، گوشت‌های کم‌چرب و بادام تنها چند غذای مرتبط با ترشح دوپامین هستند.

تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که بدن آن را تولید نمی کند ولی در ترشح سرتونین نقش مهمی دارد. به همین دلیل باید از طریق غذاهای سرشار از تریپتوفان، مانند شیر و محصولات لبنی، انواع گوشت و محصولات دریایی، پنیر و میوه ها، سطح سرتونین بدنتان را افزایش دهید.

۵- از غذاهای فرآوری‌شده استفاده نکنید

غذاهای فرآوری‌شده سرشار از قند، چربی و نمک هستند، اما پروتئین و فیبر کمی دارند. نوشابه‌ها، تنقلات و دسرهای نمکی و شیرین، بستنی، سوسیس، مرغ سرخ‌شده، ماست طعم‌دار، سس کچاپ، سس مایونز، نان بسته‌بندی شده و غلات طعم‌دار همگی نمونه‌هایی از غذاهای فراوری‌شده هستند. بر اساس یک مطالعه جدید توسط محققان در چین، خوردن مقدار زیادی غذاهای فرآوری ‌شده ممکن است به‌ طور چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. در عوض غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، کلم ترش، شکلات تلخ و خیارشور می‌توانند بر ترشح این هورمون‌ها تأثیر بگذارند. البته پروبیوتیک را می توان به صورت قرص نیز تهیه کرد. تغییرات غذایی کوچک و قابل‌کنترل، مانند کاهش مصرف غذاهای فراوری‌شده و به‌طور همزمان افزایش مقدار غذاهای فرآوری‌نشده یا کم فرآوری‌شده تنها به میزان ۱۰۰ گرم در روز (یک سیب، یک وعده ذرت، یا یک کاسه غلات سبوس‌دار) ممکن است خطر زوال عقل را ۵ درصد کاهش دهند.