در سال های اخیر نوآوری هایی در حال رخ دادن هستند که می توانند بسیاری از تخیلات را از صفحات داستان های علمی-تخیلی وارد زندگی واقعی بشریت بکنند. پیشرفتی که اثرات آن را می توانیم هم اکنون ببینم و در آینده نیز زندگی بشر را تغییر خواهد داد. در اینجا تعدادی از بزرگترین و جالب ترین ایده هایی را که در حال تبدیل شدن به واقعیت های سرنوشت ساز هستند، شرح می دهیم.

هواپیماهای هیدروژنی: انتشار کربن به یکی از نگرانی های بزرگ دنیا تبدیل شده و پروازهای تجاری هواپیماها در این میان نقش موثری دارند. هم اکنون یک پروژه ۱۵ میلیون پوندی برای طراحی هواپیماهایی با سوخت هیدروژن، با نام Fly Zero در بریتانیا در حال اجرا است. این پروژه می خواهد یک هواپیمای سایز متوسط بسازد که به طور کامل از هیدروژن مایع نیرو می گیرد. پیش بینی می شود این هواپیما می تواند فاصله ۱۰ هزار کیلومتر را با۲۸۰ مسافر و بدون نیاز به سوختگیری و توقف، پشت سر بگذارد.

استخوان های سه بعدی: هم اکنون استفاده از پرینترهای سه بعدی در جهان آغاز شده، اما یکی از جالب ترین کاربردهای این فناوری، ساخت استخوان کلسیمی بوسیله پرینترهای سه بعدی است. شرکت Ossiform در حال ساختن پرینتری است که بتواند با استفاده از تری کلسیم فسفات که ماده‌ای مشابه استخوان‌های انسان است، انواع پروتز استخوانی را پرینت کند. این ایمپلنت ها می توانند جایگزین مناسبی برای‌ استخوان‌های مختلف بدن بیماران شوند. استفاده از این استخوان ها به طرز شگفت آوری آسان است، یک بیمارستان می تواند MRI استخوان مورد نیاز را به پرینتر Ossiform بدهد. این دستگاه، یک مدل سه بعدی از استخوان را در ابعاد مناسب برای بیمار می سازد و تحویل جراح می دهد. به دلیل شباهت زیادی که ایمپلنت با استخوان طبیعی دارد، بدن آن را به استخوانی که دارای عروق هستند، تبدیل می کند.

جذب مستقیم دی اکسید کربن هوا: عمل فتوسنتز درختان، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش آلودگی CO2 از جو کره زمین است. متاسفانه با کاسته شدن از سطح جنگل های جهان، عمل جذب کربن توسط درختان کاهش پیدا کرده. یک فن آوری جدید با نام “ Direct Air Capture” در حال آزمایش است که می تواند نقش مشابه درختان داشته باشد و دی اکسید کربن را در ابعاد وسیعی از جنگل ها جذب و زمین کمتری را اشغال کند. این فناوری، دی اکسید کربن را مستقیماً از هوا جذب و در غارهای عمیق زیر زمین ذخیره می کند یا  با ترکیب آن با هیدروژن، سوخت مصنوعی تولید می کند.

چشم های بیونیک: واژه بیونیک از ترکیب بیولوژی و الکترونیک ساخته شده و به معنی ابزاری است که می تواند جای عضو طبیعی را بگیرد. چشم‌های بیونیک می توانند بینایی را به افراد مبتلا به انواع اختلالات بینایی بازگردانند. در ژانویه ۲۰۲۱، جراحان اولین سنسور قرنیه مصنوعی جهان را که به جای لکه زرد چشم، اطلاعات را به مغز می فرستد در چشم یک مرد ۷۸ ساله نابینا کاشتند. هنگامی که باندهای چشم بیمار را برداشتند، او می توانست اعضای خانواده را بشناسد. این ایمپلنت می تواند بدون آنکه بدن آن را پس بزند، به طور طبیعی به بافت انسانی متصل شود.

بتن ترمیم شونده: دانشگاه کلرادو با استفاده از ماسه، ژل و نوعی از باکتری، چیزی ساخته که آن را بتن زنده می نامند. این نوع بتن، قابلیت خود ترمیم شدن دارد و می‌تواند ترک‌های خود را التیام بدهد.

تبدیل تفاله قهوه به انرژی: صنعت قهوه جهان، سالانه بیش از ۲۳ میلیون تن تفاله ایجاد می کند که ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به شهر لندن است. یک کارآفرین بنام آرتورکی “Arthur Kay” می خواهد با تبدیل ضایعات قهوه به (زیست سوخت)، از انرژی آن برای گرم کردن ساختمان ها و تامین انرژی حمل و نقل استفاده کند. این شرکت تفاله های قهوه را از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و رستوران ها و کافی شاپ ها جمع آوری و در کارخانه خود، فرآوری می کند.

باتری ماشین با سرعت شارژ بالا: با رشد سریع اتومبیل های برقی و نیاز به شارژ سریع باتری اتومبیل، شرکت چینی Chao-Yang Wang Group در حال تحقیق بر روی باتری هایی است که به سرعت شارژ می شوند. با تجاری شدن این نوع باتری، رانندگان می توانند در یک ایستگاه بین راهی توقف کنند و خودروی خود را در مدت که برای نوشیدن یک قهوه و استفاده از توالت صرف می شود، کاملا شارژ کنند. طبق مطالعه ای که در مجله Joule منتشر شده، با این باتری ها می توان یک وسیله نقلیه الکتریکی را در ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ کرد.