در بین سال های ۱۹۰۲ تا ۲۰۲۱ یعنی ظرف ۱۲۰ سال گذشته، بیش از ۱۵/۰۰۰ حادثه طبیعی بزرگ در دنیا ثبت ‌شده. خطرناک ترین این حوادث عبارتند از زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان، گردباد، گرمای غیر متعارف، خشکسالی، آتش سوزی های جنگلی و رانش زمین. سازمان ملل برای اینکه مشخص کند کدام یک از کشورها در این مدت بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی دیده اند، سوانح طبیعی کشور ها را به چهار مجموعه تقسیم کرده و به هر دسته امتیاز داده است. اول تعداد حوادث، دوم تعداد تلفات، سوم تعداد افراد آسیب دیده و چهارمی میزان خسارات مالی وارد شده. حال ببینیم در این مدت کدام کشورها بیشترین آسیب را از حوادث طبیعی دیده اند.

چین با امتیاز۹۹۷۸ در رتبه اول قرار دارد. تعداد کل افراد آسیب دیده در این مدت بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر بوده و از نظر اقتصادی نیز حدود ۸۰۰ میلیارد دلار خسارت به چین وارد شده. بیشترین آسیب را چین از خشکسالی دیده. در این مدت ۳۹ رویداد بزرگ خشکسالی در این کشور ثبت شده.

رتبه دوم جدول با امتیاز ۹۹۱۲ به هند اختصاص دارد که در طول این ۱۲۰ سال، ۶۰ مورد افزایش دمایی شدید داشته و تعدادی رانش زمین و سیل نیز باعث آسیب های طبیعی به مردم این کشور شده.

بنگلادش با امتیاز ۹۷۲۰ در رتبه سوم قرار دارد. از ۳۵۶ حادثه طبیعی ثبت شده در بنگلادش، تقریباً ۸۰ درصد آن سیل یا طوفان بوده است. در مجموع، ۴۶۴ میلیون نفر تحت تأثیر این حوادث قرار گرفته اند و حوادث طبیعی ۴۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

آمریکا با امتیاز ۹۶۴۸ در جایگاه چهارم قرار دارد. این کشور بالاترین میزان خسارات اقتصادی را از بلایای طبیعی تجربه کرده. رقم خیره کننده ۷/۱ تریلیون دلار، میزان خسارات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی آمریکا برآورد می شود. در این مدت ایالات متحده آمریکا ۶۸۵ طوفان و گردباد بزرگ را تجربه کرده که بیشترین تعداد در جهان است.

فیلیپین، اندونزی و ایران با امتیازهای ۹۵۸۷ و ۹۴۹۵ و ۹۴۵۰ رده های پنجم، ششم و هفتم جدول بلایای طبیعی را به خود اختصاص دادند. فوران های آتشفشانی و طوفان از رایج ترین خطرات در فیلیپین و اندونزی بوده و سیل و زلزله و خشکسالی مخرب ترین حوادث طبیعی ایران است.

پاکستان با امتیاز ۹۴۴۲ در جایگاه هشتم قرار دارد. نیمی از بلایای طبیعی این کشور را می توان به سیل نسبت داد. بقیه حوادث را هم عمدتاً طوفان، رانش زمین و زلزله تشکیل داده است.

ژاپن با امتیاز ۹۳۶۲ در جایگاه نهم قرار دارد. این جزیره از سال ۱۹۰۲ تاکنون تحت تأثیر بیش از ۴۰۰ بلای طبیعی قرار گرفته که بیش از ۷۳۵ میلیارد دلار خسارت به ژاپن وارد کرده است. طوفان ها تقریبا نیمی از بلایای این کشور را تشکیل می دهند، در حالی که نیمه دیگر شامل زلزله، سیل و رانش زمین است.

برزیل نیز با امتیاز ۹۲۱۷ در مقام دهم ایستاده و تأثیر اقتصادی بلایای طبیعی این کشور ۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود. بیشترین حوادث برزیل طوفان های سهمگین، سیل های بزرگ و آتش سوزی های گسترده در جنگل ها بوده​​ است.

کشورهای ایتالیا با ۲۱۲ میلیارد دلار خسارت، روسیه با خسارت ۱۵۰ میلیارد دلار، فرانسه با حدود ۶۹ میلیارد دلار خسارت، اسپانیا با ۵۰ میلیارد دلار و رومانی با ۴۵ میلیارد دلار خسارت، در رده های بعدی قرار دارند.

فقط در سال گذشته میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، در نتیجه رویدادهای شدید آب و هوایی، تعدادی از افراد خانواده و محل سکونت و ابزار معیشت خود را از دست داده اند. رویدادهایی که مرتباً تکرار می شود و هر با خطرناک‌تر از بار قبل است. به جز زلزله و آتشفشان، سایر بلایای طبیعی وابستگی آشکاری با تغییرات اقلیمی دارند. در سال های اخیر کاملاً مشهود است که با افزایش گرمایش جهانی بر شدت حوادثی طبیعی مانند طوفان، گردباد، سیل، خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها و رانش زمین افزوده شده است. در ماه گذشته یک طوفان مرگبار ۵  ایالت آمریکا را درهم نوردید و گردبادهای آن حداقل ۱۰۰ کشته بجا گذاشت و تبدیل به مرگبارترین گردباد در تاریخ آمریکا شد. همچنین شاهد تعدادی از بلایای ویرانگر، در نقاط مختلف جهان بودیم. وقایعی مانند موج گرمای مرگبار در هند، وقوع چندین سیل در جنوب شرق آسیا، پاکستان، ایران و اروپا، آتش سوزی های بزرگ در جنگل های آمریکا و استرالیا که میلیون ها اصله درخت را از بین برد. بی شک این حوادث همگی تحت تاثیر گرمایش جهانی شدت گرفته اند.

یکی دیگر از مشکلات افزایش گرمایش جهانی، آب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها است. چنین افزایشی می تواند بسیاری از جزایر جهان، مانند جزیره مالدیو و جزایر مارشال را از پهنه اقیانوس ها ناپدید کند و مناطق پست سواحل را زیر آب ببرد. هم اکنون کشورهای هلند و بلژیک و مناطق پرجمعیتی مانند بنگلادش و سواحل فلوریدا و شهرهای ساحلی بزرگ جهان، مانند توکیو، نیویورک، بمبئی، شانگهای و داکا به شدت در معرض خطر بالا آمدن آب قرار گرفته اند.

چندی پیش در زمان برگزاری نشست جهانی آب و هوا موسوم به COP26، وزیر امور خارجه کشور تووالو که جزیره‌ای در اقیانوس آرام است، برای نشان دادن نگرانی خود از گرمایش جهانی و خطر به زیر آب رفتن جزیره محل زندگی مردم کشورش، سخنرانی خود را در حالی که تا زانو در آب فرو رفته بود، بوسیله ویدیو برای تالار اصلی سخنرانی ارسال کرد.