سال 2050

اریک هوئل نویسنده آمریکایی اخیراً مقاله ای با عنوان “آینده پژوهان سرشان در ابرهاست” منتشر کرد. او در این مقاله برای پیش بینی شرایط جهان در سال ۲۰۵۰، می گوید برای پیش بینی ۳۰ سال آینده بهتر است به ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم و ببینیم در این مدت چه چیزهایی تغییر کرده. مثلاً آن چه از سال ۱۹۹۲، بیشترین تأثیر را بر زندگی امروز مردم داشته، فناوری هایی هستند که در آن زمان مراحل اولیه خود را طی می کردند. تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی و اینترنت همه در سال ۱۹۹۲ وجود داشتند و در طول سی سال گذشته، فقط مراحل نسبتاً پیچیده‌ای از پیشرفت و توسعه را پیمودند.

نگاه اریک هوئل به ۳۰ سال آینده کمی بدبینانه است. وی معتقد است به دلیل افزایش جمعیت جهان و هجوم مهاجران، دولت های دست راستی و دیکتاتوری های نرم، قوی تر از پیش خواهند شد و حتی کشورهای صنعتی غرب نیز تمایل به داشتن نوعی از این دیکتاتوری ها را پیدا خواهند کرد. البته معتقد است که رابطه کشورها بیشتر به سمت مسیر برد – برد خواهد رفت و در سی سال آینده جنگ جهانی جدیدی به وقوع نخواهد پیوست. اریک هوئل می گوید همه پیش بینی های من برای سال ۲۰۵۰ بر اساس روند فعلی شرایط هستند و من نظراتم را به‌عنوان مشاهداتی خشک و علمی می نویسم و نه بر اساس قضاوت ‌های اخلاقی درباره آنچه باید یا نباید اتفاق بیفتد.

۱- رمز ارزها: تا سال ۲۰۵۰ مردم دچار جنون خریدن انواع ارز های دیجیتال می شوند و ارزهای دیجیتال وسیله ای برای کسب درآمد برای عده ای و از دست دادن سرمایه برای عده ای دیگر خواهد شد. ارزش رمز ارزها در مقاطعی به شدت رشد خواهد کرد و در مقاطی با خاک یکسان می شود. عده ای از مردم از طریق این بازارهای وحشی، ثروتمند می‌شوند و دنیا با نسلی مواجه می شود که ثروت خود را به صورت تصادفی و فقط از طریق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آورده اند. در این دوران دولت ها اقدامات سختگیرانه ای را بر علیه رمز ارزها در پیش خواهند گرفت که افراطی ترین آن غیرقانونی کردن آنها خواهد بود.

۲- هوش مصنوعی: تاثیرگذارترین تغییر آینده نگرانه در زندگی روزمره، گسترش استفاده از هوش مصنوعی خواهد بود. آمار نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از شاخه‌های تجارت و کسب ‌و کار، در طول سال های آینده رشد زیادی خواهد داشت. در رابطه با فرضیه کم رنگ شدن تمام مشاغل انسانی در مقابل هوش مصنوعی، باید گفت بعضی از مشاغل مانند وکلا، کارشناسان، فروشندگان، کارمندان بانک ها و برنامه نویس ها باید تا حد زیادی جای خود را به هوش مصنوعی بدهند. ولی مشاغلی مانند لوله کش ها و کارگران ساختمانی می توانند تا حد زیادی خیالشان آسوده باشد.

۳- فروشگاه ها و انبارها: در سال های آینده اکثر فروشگاه‌های آجری و سیمانی که در مراکز پرجمعیت شهر قرار دارند، بسته خواهند شد و مکان‌های فیزیکی که اکنون می‌توانید برای خرید و رستوران به آنجا بروید، از بین خواهند رفت. درعوض می‌توانید هر محصولی را که در یک فروشگاه واقعی خریداری می کنید را از طریق اینترنت سفارش دهید و در کمتر از یک ساعت و گاهی ظرف چند دقیقه آن کالا به دستتان می‌رسد. برای ناهار پیتزا می خواهید؟ شما می توانیذ غذای خود را همچنان که گرم است از طریق پهباد یا ربات، ظرف ده دقیقه دریافت کنید. پهپادها در اشکال و اندازه های مختلف در آسمان دیده خواهند شد که کالاها را به خریداران می رسانند.

۴- آموزش: اکثر آموزش ها به جز علوم آزمایشگاهی و کارگاهی تا سال ۲۰۵۰ به صورت آنلاین انجام خواهند شد. به خاطر نامحدود شدن تعداد دانشجو در یک کلاس، پذیرش دانشگاه های صاحب نام فراوان می شود و اکثر موسسات سطح متوسط ​​بسته خواهند شد. کالج‌ها و دانشگاه‌هایی که باقی می‌مانند، برای تامین مخارج خود، مواد درسی را به دانشجویان خواهند فروخت. البته تحصیلات تمام وقت و حضوری از بین نخواهد رفت، بلکه بسیار گران و فقط مخصوص ثروتمندان و نخبگان می شود.

۵- مهندسی ژنتیک: برای غربالگری و جلوگیری از بیماری ها مادرزادی و تعیین جنسیت جنین مهندسی ژنتیک رایج و همگانی خواهد شد. البته فناوری های جدید، همچنان بر بیماری‌های ژنتیکی یا معلولیت ها متمرکز می مانند و لااقل تا سال۲۰۵۰ هیچ مهندسی ژنتیکی که بتواند ویژگی‌های پایه ای انسانی، مانند هوش یا ورزیدگی جسمی یا رنگ چشم را تغییر بدهد، بوجود نخواهد آمد.

۶- فن آوری ضد پیری: توقع نداشته باشید که چیزی به نام قرص جاودانگی تولید شود. با این حال مجموعه‌ای از تکنیک‌ها بوجود خواهد آمد که افراد ‌ثروتمند و مشاهیر دنیا به آن‌ها دسترسی خواهند داشت و طول عمر فعال و سالم شان را حداقل یک دهه افزایش خواهند داد. چندانکه همین حالا جنیفرلوپز و مدونا، بعنوان رقصنده و خواننده اگر در قرن بیستم بودند، به طرز غیرقابل تصوری پیر محسوب می شدند.

این نویسنده یک مورد بسیار مهم را در پیش بینی های خود نادیده گرفته، آنهم سلامت زمین و ساکنان آن است. با مصرف گرایی و افزایش تصاعدی گازهای گلخانه ای، ممکن است زمین و حیات آن دچار اختلال اساسی گردد و از شرایط عادی خارج شود و در شرایطی باقی نماند که بتواند چنین پیش رفت هایی را به نتیجه برساند. در طول ۳۰ سال آینده بشر باید تصمیم سریع و هوشمندای برای جلوگیری از خفه شدن زمین بگیرد.