مغز انسان ها دارای سیستم‌ پیچیده و منحصر بفردی است که بر اساس تجربیات زندگی هر فرد عمل می کند. در واقع افراد بر بستر تربیت فردی و شرایط خاص اجتماعی، یک زاویه دید اختصاصی پیدا می کنند و در طول زندگی از طریق آن لنز به جهان نگاه می کنند. این زاویه دید هرچند اختصاصی و یگانه است، ولی نقاط مشترکی نیز با دیدگاه سایر افراد دارد. در بسیاری از موارد، این زاویه دید ممکن است کمی و یا خیلی زیاد مخدوش شود و مسیرهای غلط را نشان دهد. مثلاً فرد به دلایل تربیتی و اجتماعی، می تواند بیش از اندازه به حفظ مال و پول توجه پیدا کند که در اصطلاح به اینگونه افراد خسیس می گویند. یا همواره افکار منفی داشته باشد و انتظار وقایع نامطلوب را بکشد. به اینگونه افراد (بدبین) می گویند.

کسانی که کارتون سفرهای گالیور را دیده اند، با کاراکتر گلام (Glum) آشنا هستند، شخصیت منفی بافی که با لحن خاصی مرتباً می‌گفت: “من می‌دونم نمیشه … من می دونم کارمون تمومه” و مدام همه چیز را منفی و شکست خورده می دید. این کاراکتر سمبل آدم های منفی باف است که مشابه آن در همه جا پیدا می شود، حتی در وجود خود شما. البته کمی بدبینی را ممکن است با حزم و دوراندیشی و احتیاط توجیه کنیم، ولی افراد بدبین افراطی به طور کلی بر روی نکات منفی زندگی تمرکز دارند و همواره فکر می‌کنند بدترین اتفاق ها خواهد افتاد. مثلاً وقتی تلفن زنگ می زند یک فرد بدبین به این فکر می کند که لابد پیام نامطلوبی را می خواهند به او بدهند.

افراد بدبین اغلب به خود اجازه می دهند از چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده رنج ببرند. در نتیجه لذت بردن از زمان حال و مثبت اندیشی نسبت به آینده برای آنها دشوار است. خبر خوب این است که مغز ما قادر است خود را با شرایط مورد دلخواه تطبیق دهد. این فرآیند به ما اجازه می دهد تا از بدبین بودن دست برداریم و با افکار و عادات خوب، تبدیل به یک آدم نسبتاً خوش بین بشویم. در اینجا هفت راه برای غلبه بر بدبینی شرح داده شده. ولی به خاطر بسپارید که نتایج این راه حل ها به یکباره اتفاق نمی افتند، بلکه آنها دستور العمل هایی هستند که باید در زندگی روزمره مرتباً به خود تلقین کنید.

۱- عدم موفقیت را به عنوان شکست تلقی نکنید

ما همه در زندگی با انواع موانع روبرو می شویم که همان موانع بخشی از زندگی است و ما نباید به این مشکلات به عنوان پایان دنیا نگاه کنیم. یک فرد بدبین تمایل دارد به شکست‌های زندگی خود پر و بال بدهد و آنها را تقویت کند. در صورتی که بهتر است به این موانع به عنوان یک فرآیند یادگیری نگاه کند تا بتواند در مواجه با مشکلات بعدی، از آنها عبرت بگیرد و بهتر عمل کند. زمانی که با یک مشکل مواجه می شوید، به این فکر کنید که چگونه می توانید از آن درس بگیرید و چگونه می توانید کاری متفاوت انجام دهید تا نتیجه را تغییر دهید؟

۲- هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید

هرگاه متوجه شدید که درگیر افکار منفی هستید، بلافاصله فکر خود را متوقف کنید و آن را با یک فکر مثبت جایگزین نمائید. شما می توانید به هر چیزی که شما را خوشحال می کند و به زندگی شما ارزش می بخشد فکر کنید. مغز این قدرت را دارد که سیم کشی های خود را باز سازی کند. زمانی که بدبینی را با خوش بینی جایگزین می کنید، مغز شما برای تفکر مثبت دوباره سیم کشی می شود.

۳- برای دیگران کارهای خوب انجام دهید

برای اینکه بتوانید طرز فکر بدبینانه خود را با افکار مثبت جایگزین کنید، باید احساسات مثبتی مانند مهربانی و نیکی داشته باشید. به دیگران لبخند بزنید، یک انعام خوب برای پیشخدمت رستوران بگذارید، به یک سالمند در حمل بارش کمک کنید و از رفتار خوب دیگران تعریف نمائید. این نکته های کوچک بسیار مهم هستند، زیرا وقتی به دیگران نیکی می کنید روح شما از بدبینی دور می شود.

۴- یک راه فرار برای انرژی های منفی خود پیدا کنید

افکار به صورت خودکار به اعمال تبدیل می شوند. به همین دلیل زمانی که دارای افکار منفی هستید، می توانید آن را به سمت انجام کاری هدایت کنید که انرژی منفی شما را آزاد می کند. شما می توانید به نقاشی، طراحی، کیک بوکسینگ، یوگا یا هر چیزی که به آزاد شدن انرژی فروخورده شما کمک می کند، بپردازید.

۵- به خودتان برچسب بدبین نزنید

برچسب ها، ما را تعریف می کنند و ما مجبوریم می شویم همه چیز را طبق آن تعریف انجام دهیم. وقتی به خودتان برچسب بدبینی می زنید، برای خودتان محدودیت ایجاد می کنید و به روشی که یک بدبین فکر می کند، تفکر می کنید و کارهایی را که یک بدبین انجام می دهد را ادامه می دهید. از شر برچسب خلاص شوید و خود را در جعبه بدبینی قرار ندهید. شما می توانید هر چیزی که می خواهید بشوید، حتی یک خوش بین!

۶- حرکت را در زندگی خود بگنجانید

یک راه عالی برای خلاص شدن از شر انرژی های منفی که برای مدت طولانی در وجود شما جمع شده، ورزش کردن است. شما باید بدن خود را حرکت دهید تا تنش ها، منفی گرایی، بدبینی و استرس شما رها شود. با ورزش ذهن شما متمرکزتر خواهد شد و شما خواهید توانست افکار منفی را از خود دور کنید. حتی اگر امکان ورزش کردن را ندارید، پیاده روی را امتحان کنید. فقط حضور شما در هوای تازه، می تواند برای نگرش شما معجزه کند.

۷- با افراد خوشبین و واقع بین معاشرت کنید

بدبینی مانند یک ویروس مسری است و سرایت می کند. اگر اطراف شما با افراد بدبین احاطه شده، وقت آن رسیده که از شر آنها خلاص شوید. بله، ممکن است سخت باشد، اما کاری است که باید انجام دهید. بهتر است با افرادی معاشرت کنید که مثبت هستند و به بدبینی های شما دامن نمی زنند. تمام افراد منفی را که به شما کمک نمی کنند رها کنید و ببینید که چقدر زندگی شما زیباتر می شود.