شبکه اجتماعی جاتین «jatin» که در هندوستان فعالیت می کند، در شماره آگست سال جاری گزارشی درباره کشورهایی که به زودی با مشکل آب مواجه خواهند شد منتشر کرده. در اینجا می توانید این گزارش را مطالعه کنید.

آفریقای جنوبی در انتظار روز صفر

آفریقای جنوبی یکی از اولین کشورهایی است که با وضعیت بحران آب مواجه شده. در ژانویه ۲۰۱۸، پیش بینی شد که ظرف سه ماه آب کیپ تاون تمام خواهد شد. اوضاع به حدی وخیم بود که عکس‌هایی از سدهای خشک و مردم محلی که برای جمع‌آوری آب در جلوی چشمه ها صف کشیده اند در سایت‌های خبری منتشر شد. دوربان و پورت الیزابت نیز از شهرهای آفریقای جنوبی هستند که امسال با بحران آب مواجه شده اند. ذخیره سدهای دوربان اکنون به ۲۰ درصد کمتر از سال قبل رسیده.

بحران آب در برزیل

برزیل کشور دیگری است که وضعیتی مشابه آفریقای جنوبی دارد. سائوپائولو که پایتخت اقتصادی برزیل است، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. کم آبی در سائوپائولو از سال ۲۰۱۵ آغاز شد. این شهر با ۲۲ میلیون نفر جمعیت اکنون فقط برای ۲۰ روز آب دارد. آب بسیاری از خانه ها فقط دو بار در هفته، آنهم برای چند ساعت جریان دارد. بحران آب در برزیل باعث شده که پنج میلیون نفر از مردم این کشور به آب تمیز دسترسی نداشته باشند.

اردن دچار کمبود شدید آب

اردن سومین کشور کم آب جهان است. در ده سال گذشته هزینه آب در اردن به دلیل کمبود آب های زیرزمینی تا ۳۰ درصد افزایش یافته. در حال حاضر سرانه آب در اردن ۲۰۰ متر مکعب در سال، یعنی یک سوم میانگین جهانی است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، سرانه دسترسی به آب در اردن تا ۹۰ متر مکعب کاهش پیدا کند. حضور آوارگان سوری در این کشور، سناریوی کم آبی را وخیم تر کرده است.

امارات متحده عربی کم آب، اما در کنار خلیج فارس

کشور بعدی که با کمبود آب مواجه است، امارات متحده عربی است. این کشور بالاترین مصرف سرانه آب در جهان را دارد. شدت بحران آب در کشورکوچک امارات به حدی است که در بین۱۰ کشور اول کم آب جهان قرار گرفته. کارشناسان پیش بینی می کنند که آب شیرین امارات، تا سال ۲۰۴۰ به طور کامل تمام خواهد شد. کمبود ذخایر آب زیرزمینی، هزینه بالای تولید آب آشامیدنی، شوری آب ‌های زیرزمینی و استفاده محدود از باز چرخانی پساب های شهری و صنعتی، از جمله چالش های مدیریت آب این کشور است. به همین دلیل در امارات روزانه ۶۳ میلیون گالن آب از خلیج فارس، توسط آب شیرین کن ها تصفیه می شود.

مصر در کنار نیل ولی تشنه

کشور  مصر قرن ها است که به آب رودخانه نیل متکی است و ۹۷ درصد آب خود را این رودخانه تامین می کند. نیل منبع اولیه آب آشامیدنی، ستون فقرات آب صنعتی و کشاورزی مصر محسوب می شود. بسته شدن تعداد زیادی سد در سرچشمه های رود نیل و تغییرات اقلیمی، آب این رودخانه را به شدت کاهش داده. از طرفی افزایش جمعیت مصر و سوء مدیریت پساب خانگی و کشاورزی، باعث شده که آب نیل به شدت آلوده شود. سازمان ملل متحد پیش بینی می کند که کمبود آب مصر تا سال ۲۰۲۵ وارد مرحله بحرانی شود.

ژاپن ثروتمند ولی کم آب

جای تعجب است که یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در آینده نزدیک در معرض خطر تمام شدن آب قرار خواهد گرفت. توکیو پایتخت ژاپن، بزرگترین شهر دارای تنش آبی در جهان شناخته می شود. این شهر عمدتاً به منابع آب جاری ناشی از ذوب برف متکی است و تاکنون۷۰ درصد آب مورد نیازش را از این منابع تامین می کرد. اما از زمانی که آثار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهان به صورت کاهش بارش برف، در کوه های اطراف این شهر آشکار شده، توکیو نیز با بحران کمبود آب مواجه گردیده است. برای غلبه بر بحران آب، دولت بر روی زیرساخت های خط لوله انتقال آب سرمایه گذاری کرده و نشتی لوله ها را به ۳ درصد تقلیل داده است.

مکزیک پر جمعیت، با مدیریت ضعیف منابع آب

مکزیک هم یکی از آن کشورهایی است که با بحران جدی آب مواجه است. هم اکنون از هر پنج شهروند مکزیک، تنها یک نفر به آب شیرین دسترسی دارد. پایتخت مکزیک حدود ۲۱ میلیون نفر را در خود جای داده که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد. متاسفانه مدیریت آب این کشور بسیار ضعیف است و لوله های آب شهری حدود ۳۵ درصد از آب شرب را هدر می دهند. مسئولان، کمبود بودجه را دلیل ضعف مدیریت می دانند. در مکزیکوسیتی مردم فقط هفته ای یک بار آنهم با پرداخت پول، می توانند از تانکرها آب دریافت کنند. مردم مجبورند ساعت ها در صف، منتظر آمدن تانکر آب بمانند. دمای سوزان ناشی از گرمایش جهانی نیز منجر به خشکسالی های طولانی در مکزیک شده است. در نتیجه سطح آب سفره های زیر زمینی به طور مداوم در حال کاهش است.

ایران، افزایش جمعیت و کمبود آب

ایران یکی دیگر از کشورهایی است که به دلیل افزایش جمعیت، با مشکل کمبود آب مواجه شده. این کشور که دو سوم سرزمین آن را بیابان های خشک تشکیل داده، بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد. یکی از دلایل عمده بحران آب در ایران خشکسالی است که تقریباً همه ساله به دلیل کمبود امکانات ذخیره‌سازی و تبخیر زیاد آب های سطحی، اتفاق می‌افتد. دریاچه ارومیه که یکی از بزرگترین دریاچه های جهان است، اکنون مساحت آن به دلیل کاهش ورودی آب و افزایش حفر چاه در اطراف آن، به ۱۰ درصد تقلیل پیدا کرده. متوسط مصرف آب شرب در این کشور پر جمعیت، بیش از ۳ برابر میانگین جهانی است و به دلیل مدیریت ضعیف آب، آلودگی منابع آب بسیار گسترده است. طبق گزارش سال ۲۰۱۳ ناسا، ایران تا سال ۲۰۳۰ یکی از بدترین بحران های آب را تجربه خواهد کرد.

هند کم آب در کمند خشکسالی و سیل

هرچند سیل های مهیب ماه ژوئن و جولای در بعضی از مناطق هند صدها نفر را کشت و میلیون ها نفر را آواره کرد، ولی هم اکنون این کشور یکی از بدترین خشکسالی های تاریخ خود را تجربه می کند. وضعیت کمبود آب در هند بگونه ای است که تقریباً در آستانه از دست دادن تمام آب قابل شرب خود است. طبق گزارش مدیریت آب هند (CWMI)، پیش‌بینی می‌شود که ۲۱ شهر هند از جمله دهلی، بنگلور، چنای و حیدرآباد تا سال ۲۰۲۳ با وضعیت «روز صفر» مواجه  شوند. در واقع، ۱۲ درصد از جمعیت هند در شرایطی زندگی می‌کنند که در هر لحظه ممکن است وضعیت «روز صفر» برایشان اتفاق بیفتد. هم اکنون یک چهارم جمعیت این کشور تحت تأثیر خشکسالی شدید قرار دارند و بیشتر به آب های سطحی و پمپاژ بیش از حد آب‌های زیرزمینی وابسته هستند. مدیریت آب هند می گوید، تقاضای آب تا سال ۲۰۳۰ در این کشور به دو برابر آب موجود خواهد رسید.

انگلستان سرسبز، ولی دچار بحران آب

دیدن نام انگلستان در لیست کشورهایی که مشکل کمبود آب دارند، ممکن است تعجب آور باشد. اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که پایتخت این کشور یعنی شهر لندن در معرض بحران شدید کمبود آب است. از دست دادن فضای سبز شهر، فرسوده شدن لوله‌های آب و جمعیت رو به رشد لندن، خطر خشکسالی و همچنین سیل را افزایش داده است. از سال ۲۰۱۵ تاکنون، بیش از ۳۰/۰۰۰  لوله در لندن ترکیده است. در سال جاری، میزان آب رود تیمز که از میان لندن عبور می کند، به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. آژانس محیط زیست همچنین هشدار داده که جنوب شرق انگلیس ممکن است در ۲۵ سال آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی دچار کمبود آب شود.

رنج چین پرجمعیت، از بحران آب

چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان، در آینده نزدیک در آستانه از دست دادن تمام آب شیرین خود قرار دارد. این کشور با وجود اینکه ۲۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، ولی تنها ۷ درصد از آب شیرین جهان را در اختیار دارد. پکن که پایتخت چین است، بزرگترین شهر کم آب این کشور است. این شهر به شدت به آب های زیرزمینی متکی است و به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، دچار فرونشست زمین شده است. ۲۰ میلیون نفر از ساکنان پکن، به صورت سرانه، سالیانه تنها ۱۴۵ متر مکعب آب شیرین در دسترس دارند. در صورتی که طبق تعریف بانک جهانی، هر فرد باید سالی ۱۰۰۰ متر مکعب آب شیرین دریافت کند.

اگرچه معضل کم آبی قرن ها است که در بعضی از نقاط جهان وجود دارد، اما افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی و آلوده شدن آب ها، دنیا را به مرز بحران جهانی آب رسانده است. مردم جهان با درک عواقب کمبود آب، باید اقدامات فوری انجام دهند و منتظر نباشند تا دیگران مشکل را حل کنند. با برداشتن گام‌های کوچک در جهت حفاظت از آب، کاری کنید که کشور و خانواده شما قربانی این بحران تهدید کننده نشود.