تمرکز

اشعه خورشید تا زمانی که متمرکز نشود نمی سوزاند. تمرکز می تواند مانند یک ذره بین اعمال ما را قوی تر کند. برای همه ما بارها اتفاق افتاده که در میانه کار مهمی مانند نوشتن یک گزارش اداری یا متن سخنرانی یا آماده شدن برای امتحان، ذهن و فکرمان به سراغ چیزهای بی اهمیتی مانند ابعاد قفسه آشپزخانه که باید نصب کنیم یا قبض آب و برق می رود و تمرکزمان از کار مهمی که باید انجام دهیم برداشته می شود. محققین دانشگاه هاروارد، در مطالعه ای که بر روی ۲۲۵۰ بزرگسال انجام دادند، دریافتند که در موقع یک فعالیت، ۴۷ درصد از وقت افراد صرف فکر کردن به مواردی غیر از آن کاری می شود که مشغول انجام آن هستند. البته این مهم نیست که چه چیزی تمرکز شما را برهم می زند، فقط مطمئن باشید که با از بین رفته تمرکز، کیفیت کار شما پائین می آید و زمان بیشتری را از دست خواهید داد.

تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که تمرکز یکی از عوامل رضایت داشتن از زندگی است. اگر برای شما هم گاهی پیش می آید که تمرکز خود را از دست بدهید، این طبیعی است و خیلی جای نگرانی ندارد. اما اگر این اتفاق زیاد تکرار می شود، نشان دهنده آن است که شما از تمرکز قوی برخوردار نیستید. تمرکز یکی از راه های رسیدن به موفقیت های پایدار است. اگر این مشکل را حل نکنید، نمی توانید توقع داشته باشید که به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید. مثلاً وقتی می خواهید یک کار جدید و پر درآمد راه اندازی کنید، اگر در طول مسیر مرتباً  تمرکز خود را از دست بدهید و به مسائل کوچک و فرعی فکر کنید، هدف شما اگر غیرممکن نشود، حتماً بسیار سخت تر خواهد شد و ممکن است زمان مناسب را از دست بدهید.

تمرکز یک توانایی مادر زاد است و بیشتر کودکان با این مهارت به دنیا می آیند. متاسفانه محیط تربیتی و اجتماعی است که کم کم این مهارت را سرکوب و نابود می کند. کاهش عوامل پرت شدن حواس، برای بهبود تمرکز کودکان نقش کلیدی را بازی می کند و پرت شدن حواس کودک، دشمن شماره یک آموزش او است. حتی وقتی یک کودک شیرخوار در گهواره مشغول بازی و تمرکز بر روی جغجغه خود است، اگر پدر و مادر بدون دلیل وارد این بازی بچه گانه شوند و تمرکز کودک را برهم بزنند در واقع جلو رشد آموزش تمرکز او را گرفته اند.

حالا اگر به هر دلیل احساس می کنید که از تمرکز خوبی برخوردار نیستید، راه هایی برای افزایش تمرکز در بزرگسالی هم وجود دارد. چندین عامل در بروز عدم تمرکز نقش مهمی دارند و شما می توانید با پیدا کردن شناخت نسبت به این عوامل نسبت به کنترل و رفع آنها اقدام کنید.

افسردگی: موسسه ملی سلامت روان آمریکا اعلام کرده، عدم تمرکز یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی است. اگر در تمرکز مشکل دارید، ممکن است افسردگی را تجربه می کنید. پس ابتدا باید بررسی شود که آیا افسرده هستید یا نه. مراجعه به یک روانشناس ماهر می تواند افسردگی را تشخیص دهد و مشکلات آن را تعدیل کند.

استرس: هنگامی که احساس می‌کنید استرس دارید، تمرکز بر کارها دشوار می شود، چون اضطراب و استرس از دیگر عوامل روانی هستند که توانایی تمرکز را از بین می برند. گام اول برای کنترل استرس شناخت و پیدا کردن عواملی است که شما را دچار استرس می کند. با دقت و توجه بر روی زندگی خود می توانید مواردی که موجب استرس شما می‌شوند را پیدا کنید. یکی از موثر ترین راه های مبارزه با استرس انواع ورزش بخصوص شنا و مدیتیشن است.

خستگی و گرسنگی: از دیگر عواملی هستند که باعث کاهش تمرکز می شوند. شب ها به اندازه کافی بخوابید. برای انجام کارها، در هر نوبت به اندازه توانایی خود زمانی را مشخص کنید و از آن زمان فراتر نروید. هیچ یک از وعده های اصلی غذا را از دست ندهید. بعلاوه روزی دو بار میان وعده کم کالری و مغذی مصرف کنید.

رسانه های اجتماعی: یکی از مهم ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز در دوران جدید، استفاده نابجا و افراطی از موبایل و کامپیوتر و مراجعه بیش از حد به رسانه های اجتماعی است. با هر بار به صدا در آمدن صدای زنگ هشدار و نگاه کردن به صفحه موبایل و کامپیوتر ارتباط شما با موضوعی که بر روی آن متمرکز هستید، قطع می شود و هر بار مجبور هستید کمی به عقب بازگردید تا ذهنتان بتواند دوباره بر روی آن کار متمرکز شود. راه حل این است که انواع زنگ ها و علائمی که تمرکز شما را برهم می زند غیر فعال کنید. در طول روز، به اندازه‌ای که نیاز دارید، زمان‌های مشخصی را برای تماشا و سرکشی کردن به موبایل و کامپیوتر در نظر بگیرید، مثلاً نیم ساعت در میانه روز و نیم ساعت بعدازظهر. اگر نمی توانید در برابر وسوسه این ابزار مقاومت کنید، گوشی یا لپ تاپ خود را از دسترس خارج کنید. مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی افتد، جز پیشرفت در کارها.