معایب تلفن همراه

امروزه داشتن تلفن همراه برای بسیاری از افراد یک واقعیت غیرقابل انکار است. اما امکاناتی که تلفن همراه برای ما به ارمغان آورده کم هزینه نیست. تلفن همراه می تواند به اشکال مختلف بر سلامت جسمانی ما تأثیر بگذارد. در اینجا چندتا از اصلی ترین آثار مخرب موبایل بر سلامت را مطرح می کنیم.

۱- آسیب به گردن و دست: وقتی به صفحه گوشی نگاه می کنید، وزن سر شما می تواند فشار زیادی به گردن و ستون فقرات وارد کند. هنگام کارکردن با موبایل، اگر سر خود را به اندازه ۶۰ درجه به پایین خم کنید، این کار تقریباً ۲۷ کیلوگرم فشار اضافه به ستون فقرات شما وارد می کند و منجر به عارضه سردرد، گردن درد، درد بازو و بی‌حسی دست، دیسک و آرتروز گردن می شود. البته چندین سال طول می کشد تا این عوارض خود را نشان دهد، ولی باید بدانید که این ضایعات جسمانی بسیار پر دردسر هستند و عارضه دیسک گردن و آرتروز، تقریباً علاج قطعی ندارند. یکی دیگر از آسیب های فیزیکی تلفن موبایل، آسیب به دست، انگشت شست و کف دست است. در اثر استرس مکرر ناشی از کار کردن با صفحه لمسی و ارسال پیامک، آرتروز و درد شدید ایجاد می شود. در دست گرفتن طولانی موبایل موجب تنگ شدن کانال مچ دست می شود که در نهایت نیاز به جراحی پیدا خواهد کرد.

۲- اختلال خواب: نور آبی که از صفحه گوشی شما خارج می‌شود، می‌تواند خواب شما را مختل کند. دانشمندان اختلال خوابی که توسط تلفن موبایل ایجاد می شود را با چاقی و دیابت مرتبط می دانند، چون اختلال نور آبی مانع تولید دو هورمون گرلین و لپتین در بدن می شود. این دو هورمون به انسان کمک می کند تا اشتهای خود را در ساعات بیداری تنظیم کند.

۳- اختلال در تمرکز: افراد نابغه می توانند تا ۱۶ ثانیه بر یک موضوع متمرکز باقی بمانند. در سال ۲۰۰۰ و قبل از ظهور گوشی های هوشمند، به صورت متوسط انسان ها می توانستند به مدت ۱۲ ثانیه به روی موضوع خاصی تمرکز کنند. اما بر اساس مطالعه ای که اخیراً شرکت مایکروسافت انجام داده، در حال حاضر میانگین تمرکز افرادی که به صورت مداوم از موبایل استفاده می کنند به زیر ۸ ثانیه تقلیل پیدا کرده.

۴- کم توجهی: استفاده بیش از حد از موبایل می تواند ساختار مغز شما را تغییر داده، طرز فکر شما را اهمال کار کند. پژوهشگران در دانشگاه دارتموث در مقایسه بین افرادی که دروس فیزیکی را از روی کتاب مطالعه می کردند و کسانی که دروس خود را از روی صفحه نمایش می خوانند، دریافتند افرادی که برای درس خواندن از موبایل و صفحه نمایش استفاده می کنند، در تشخیص و درک مفاهیم انتزاعی فیزیک، ضعیف تر از کتاب خوان ها و قلم بدست ها هستند.

۵- بروز حادثه: در ۲۷ درصد از تصادفات اتومبیل آمریکا، تلفن های همراه نقش موثری دارد. استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی سالیانه منجر به ۱/۶ میلیون تصادف رانندگی می شود و نزدیک به ۳۹۰ هزار نفر به همین دلیل زخمی می شوند. امروزه از هر ۴ تصادف رانندگی در ایالات متحده، ۱ مورد ناشی از ارسال پیامک است. بر اساس مطالعه مجله سلامت بر روی ۲۱۷۶۰ عابر پیاده در پنج تقاطع شلوغ نیویورک، مشخص شد بیشتر افرادی که در تقاطع ها به چراغ راهنمائی توجه نمی کنند، یا هدفون به‌گوش داشتند، یا با تلفن همراه صحبت می‌کردند. در حال حاضر ۷۵ درصد سوانح عابر پیاده، به دلیل استفاده کردن از تلفن همراه در حین راه رفتن است.

۶- اعتیاد: کاملاً امکان دارد که شما به تلفن همراه خود معتاد شوید. از دسترس خارج شدن تلفن موبایل به دلایل مختلف، مثل تمام شدن باتری یا از دست رفتن سیگنال، می تواند باعث انواع علائم فیزیکی مانند اضطراب، بی خوابی و افسردگی شود. متاسفانه اگر به تلفن همراه معتاد شوید باید بدانید ترک کردن آن کار بسیار سختی است، شاید به سختی ترک مواد مخدر.