کره جنوبی

دستیابی به هدف صفر مطلق کربن برای جلوگیری از گرمایش جهانی، نیاز به یک تلاش بزرگ اقتصادی و اجتماعی در همه کشورهای جهان دارد. تاکنون اقداماتی در سطح بین المللی انجام شده، از جمله کشورکره جنوبی چهاردهمین کشوری است که در ماه آگوست سال۲۰۲۱ (مرداد سال گذشته)، برنامه ملی خود را به مجلس برد و تبدیل به قانون نمود. کشور کره در رده هفتم تولیدکننده گازهای گلخانه ای جهان قرار دارد و اقتصادش به شدت به سوخت های فسیلی وابسته است. این کشور به دلیل کمبود منابع داخلی، انواع سوخت فسیلی مورد نیاز خود را وارد می کند. در حال حاضر نفت و سایر سوخت های مایع ۴۳ درصد، زغال سنگ ۲۸ درصد و گاز طبیعی ۱۶ درصد از انرژی مصرفی کره جنوبی را تشکیل می دهد. طبق یک برنامه ریزی ملی و بر اساس این قانون جدید، دولت کره جنوبی می خواهد تا نیمه قرن حاضر، وابستگی خود را به سوخت فسیلی از بین ببرد. قدم اول در این راه، کاهش تولید گازهای گلخانه ای در ۱۰ سال آینده به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

بر اساس تحولاتی که بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد، کشورکره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. کره جنوبی تحت حمایت جهان غرب و برای مقابله با گسترش کمونیسم، به سرعت به طرف صنعتی شدن حرکت کرد. در نتیجه از دهه ۱۹۶۰ چهره این کشور به کلی عوض شد و حتی روستاها و بنادر ماهیگیری سنتی آن نیز به مراکز صنعتی تبدیل گردیدند. این مراکز در مدت کوتاهی پر از کارخانه‌های کشتی‌سازی، خودروسازی، پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، کارخانه‌های فولاد و اسکله های کشتیرانی شدند. روند رشد صنعتی کره جنوبی، به مدت۶۰ سال ادامه داشت تا اینکه با مطرح شدن خطر افزایش گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی، به ناگاه صنایع قدیمی و آلاینده این کشور زیر سوال رفت.

چندی قبل کارخانه کشتی‌سازی هیوندای و کارخانه خودروسازی جنرال موتورز و چند کارخانه دیگر واقع در بندر اولسان، به دلیل برخوردار بودن از تکنولوژی قدیمی و تولید محصولاتی با راندمان آلایندگی بالا، ابتدا با کاهش تقاضا مواجه و در نهایت تعطیل شدند. در نتیجه ده‌ها هزار شغل از دست رفت و هزاران نفر این بندر را ترک کردند. آقای مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی معتقد است اگر سرمایه گذاری در فناوری های سبز، در کشورهای رقیب کره نتیجه بدهد و این کشور کاری برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای نکرده باشد، بزودی بیشتر صنایع کره جنوبی منسوخ و تعطیل خواهد شد. وی اعلام کرد، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به صفر مطلق کربن برسد و قول داد وابستگی به زغال سنگ را پایان دهد و انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین نماید.

دولت کره جنوبی به عنوان بخشی از برنامه کاهش کربن، طرح جدیدی را با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد یورو راه اندازی کرده، این طرح عمدتاً برای ایجاد زیرساخت های تولید انرژی سبز، انرژی های کم کربن و ایجاد ۶۶۰ هزار شغل مرتبط با کربن زدایی است. از طرفی صنایع گرمایشی و سرمایشی، حمل و نقل، صنایع سیمان و فولاد، صنعت هوانوردی و دریانوردی و صنایع غذایی را ملزم به کاهش وسیع تولید گازهای گلخانه ای نموده است. دولت کره جنوبی در حالی که بر روی پروژه های جدید و نوآورانه کاهش کربن فعالیت می کند، در عین حال معتقد است که اکثر فن آوری های مورد نیاز برای دستیابی به این هدف، هم اکنون در دنیا وجود دارد. آنها ترجیح می دهند که به جای اختراع ایده های جدید، تکنولوژی های موجود را ارتقاء دهند، تا بتوانند به سرعت آنها مستقر کنند. دولت کره فکر می کند این روش می تواند بسیار سریع تر و کم هزینه تر باشد.

حالا دولت کره جنوبی از همه صنایع خواسته که برای حذف کربن، در شیوه تولید و محصولات خود دگرگونی ایجاد کنند. طبق این برنامه، کارخانه هایی که خودروهای بنزینی و دیزلی تولید می کنند باید به ساخت باتری و خودروهای برقی روی بیاورند. کشتی‌سازان باید محصولاتی تولید کنند که با سوخت‌های سبز کار کند و صنعت پتروشیمی موظف شده تا سوخت این کشتی‌ها را تامین نماید. کوره های فولادی باید مصرف کک و زغال سنگ را کنار بگذارند. برق صنعتی و برق منازل که هم اکنون عمدتاً توسط نیروگاه های زغال سنگ تولید می شود، باید از منابع تجدیدپذیری مانند نیروی خورشید و باد و انرژی امواج تامین شود.

دولت پیش بینی می کند که در آینده، دشت های اطراف مناطق صنعتی مانند اولسان و گونسان با پنل های خورشیدی پوشیده و به مزارع بادی بزرگ دریایی متصل شوند. سوخت هیدروژن نیز برای نسل بعدی کشتی های کانتینر بر و کوره های ذوب فولاد در نظر گرفته شده. با همین فرمول هر دو کارخانه کشتی‌سازی هیوندای و خودروسازی جنرال موتورز، اکنون در حال نوسازی و بازگشایی هستند و بزودی به خط تولید و صادرات باز خواهند گشت.

بر روی دیوارکارخانه کشتی سازی هیوندای در ۷۰ سال قبل از قول چانگ جو یونگ، بنیانگذار فقید هیوندای نوشته شده: « اگر ما خوب عمل کنیم، کشور سربلند و قوی می شود و ما وقتی می توانیم خوب عمل کنیم که کشور خوب عمل کند».