چند سال پیش شرکت آمازون کتابی منتشر کرد با نام «برنده شدن درلاتاری زندگی شما را نابود می کند». نویسنده این کتاب سرنوشت بیشتر کسانی که برنده لاتاری شده اند را فاجعه بار توصیف کرده. او می گوید: چون برندگان لاتاری بعد از مدتی بی پولی، به صورت ناگهانی مقدار زیادی پول به دست می آورند و چون با چنین حجمی از پول تا آن زمان سر وکار نداشته اند، فکر می کنند این مقدار از پول تمام نشدنی است. آنها پس از مدتی ولخرجی، ناگهان متوجه فناپذیر بودن ارقام نجومی بُرد لاتاری می شوند. ولی چون نمی خواهند دنیای رویائی خود را خراب کنند، امیدوار هستند که یکبار دیگر برنده خواهند شد و مرتباً هر گونه رعایت نظم و انضباط مالی را به آینده موکول می کنند، تا جایی که دیگر زمان مناسب برای تصحیح اشتباهات را از دست می دهند.

خانم جین پارک که اهل اسکاتلند است، در سال ۲۰۱۳ در لاتاری (Euro Millions)، برنده یک میلیون پوند شد. او زمانی که این جایزه بزرگ را برد، فقط ۱۷ سال سن داشت و در یک دفتر خصوصی با دستمزد ۸ پوند در ساعت کار می کرد. چندی پیش وقتی جین با اتومبیل BMW گران قیمت خود مشغول رانندگی بود، توسط پلیس به دلیل مستی دستگیر شد و چون سطح الکل خون او سه برابر حد مجاز تشخیص داده شد، دادگاه جریمه سنگینی برای او تعیین کرد. اولین خرید او پس از برنده شدن، خرید یک کیف دستی Louis Vuitton به قیمت ۵ هزار پوند بود. چند روز بعد۵۰  عددکیف دستی جدید و تعداد زیادی کفش خرید. جینی با وجودی که دختر نسبتاً خوش اندامی بود، مقدار زیادی هزینه جراحی کرد تا سینه های خود را بزرگ کند. وی در ۵ سال بعد از برنده شدن بیش از پانزده کیلو اضافه وزن پیدا کرد و الکلی شد. او می گوید: مردم به من نگاه می کنند و فکر می کنند، من خیلی خوشبختم. آنها آرزو می کنند کاش برنده لاتاری شده و مانند من پولدار بودند. اما آنها باور نمی کنند که این جایزه هنگفت، استرس زیادی برایم به دنبال داشته. من با هیچ مردی نمی توانم دوست شوم چون فکر می کنم او به خاطر پولم به من نزدیک شده، حالا روابط اجتماعی، سلامت و جوانیم را از دست داده ام و بر روی هم فکر می کنم این جایزه لاتاری زندگی مرا خراب کرده است.

این تنها جین پارک نیست که به دلیل برنده شدن در لاتاری خوشبخت نشده. دیوید لی ادوادز در سال ۲۰۰۱ میلادی در یک مسابقه بخت آزمایی برنده ۲۷ میلیون دلار شد. او پس از خرید منزل، خودرو و دیگر کالاهای گرانقیمت، به همراه همسرش به دام اعتیاد افتاد. او تاکنون چند بار به دلیل به همراه داشتن مواد مخدر بازداشت شده و تمام پول خود را طی چند سال از دست داده است. اندور جک وایتیکر نیز یکی دیگر از برندگان بخت آزمایی است. او در سال ۲۰۰۲ میلادی برنده ۳۱۵ میلیون دلار جایزه شد و طولی نکشید که چند سال بعد ورشکست شد. وی هم اکنون با چند شکایت قانونی روبرو است که یکی از آنها به دلیل بدهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری به یک کازینو است. ویلی سیلی یکی دیگر از برندگان مسابقات بخت آزمایی، در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه ۴۵۰ میلیون دلاری شد. او می گوید که پس از برنده شدن با اتفاقات ناخوشایند مواجه شده است. اعضای خانواده او توقع کمک های مالی زیادی از او داشتند. او پس از برآورده کردن بخشی از خواست های آنها، به سرعت ثروت خود را از دست داد. نمونه دیگر مردی است که ۵/۴ میلیون دلار برنده شد. وی این مبلغ را ظرف ۲ سال بر باد داد و اکنون در حلبی آباد نیوجرسی زندگی می کند.

شاید به نظر برسد که سرنوشت تمام کسانی که به یکباره به مقدار زیادی پول و موفقیت دست پیدا می کنند شکست و بدبختی است. این تا حد زیادی بستگی به نوع نگاه کسی دارد که پول یا موقعیت بزرگی را به صورت ناگهانی بدست می آورد. فرانسیس کانلی ۵۵ ساله ۳ سال پیش در قرعه‌کشی بخت‌آزمایی بزرگ انگلستان برنده ۱۱۵ میلیون پوند شد. این خانم پس از بردن این مبلغ با همسرش پاتریک قرار گذاشت که سالانه بخشی از ثروت‌شان را صرف امور خیریه کنند. او تا امروز بیش از نیمی از بُرد خود را صرف امور خیریه کرده و می‌گوید حالا دیگر به کمک کردن معتاد شده است. اما با سرعتی که او و همسرش در بذل و بخشش اموالشان پیش گرفته اند، تا امروز سهمیه کنار گذاشته شده برای ۱۰ سال آینده را هم به دیگران بخشیده اند.

این خانواده تاکنون هیچ تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکرده اند. خانم کانلی که مخالف پول خرج کردن برای اجناس لوکس و گران‌قیمت مثل اتومبیل و قایق و هواپیما است می‌گوید: بعضی از افراد برای یک بطری شامپاین ۲۵ هزار پوند پول خرج می‌کنند. آنها باید با خودش فکر کنند که با این پول می‌توانستند کارهای مهم تر و موثرتری را انجام دهند. خانم کانلی می‌گوید: اگر پول های ما تمام شود هیچ آسیبی به زندگی ما وارد نمی شود، فقط دیگر نمی توانیم کمک کنیم چون حالا می دانیم کمک کردن به دیگران ما را سر کیف می‌آورد و حتی اعتیادآور است. او می‌گوید: پول به شما آزادی می‌دهد تا آن کسی باشید که می‌خواهید.