همه ما اشتباهاتی مرتکب شده ایم که می توانیم از آنها درس عبرت بگیریم. مارکوس تولیوس سیسرو، معروف به « سیسرون» که از مهمترین متفکرین و سیاستمداران رم باستان بود، در ۲۱۰۰ سال پیش، شش خطای بزرگ انسانی را در قالب نامه ای برای پسرش مارکوس نوشت. تیتر این شش خطا از سیسرون است، ولی تفسیرها از نویسنده مقاله می باشد.

خطای اول: بُرد تو نباید مترادف با شکست و ضرر دیگران باشد

انسان چون صدها هزار سال بدون داشتن چنگ و دندان قوی و قدرت فیزیکی زیاد، در عصر حجر و دنیای وحشی،  درمیان ترس و قحطی و در بین درندگان زندگی کرده، برنامه ریزی مغزش به شکلی طراحی شده که باید برای بقا مبارزه و رقابت کند و به هر قیمتی حریف را از پا در آورد. با امکانات روزگار جدید و روابط اقتصادی نوین، دیگر لازم نیست همه مبارزه ها و رقابت ها، به نتیجه برنده و بازنده ختم شود. مردم دنیا باید از طرز فکرهای باستانی خود دور شوند و به مرور یاد بگیرند که موفقیت می تواند حاصل معادله برد – برد و برای هر دو طرف باشد.

خطای دوم: نگران چیزهایی نباش که کنترل آن از عهده تو خارج است

پذیرفتن این هشدار سیسرون به نظر ساده می آید، ولی اغلب مردم همچنان برای چیزهایی که خارج از نیت و نقشه و انتظار آنها اتفاق می افتد و در کنترل شان نیست، به شانس شان نفرین می فرستند و دچار تشویش و استرس می شوند.

خطای سوم: اگر نمی توانی کاری را انجام دهی، فکر نکن آن کار غیر ممکن است

اکثر اتفاقاتی که هم اکنون در پیرامون ما جریان دارد، زمانی غیرممکن بودند. انسان ها دویست سال پیش حتی یک لحظه نمی توانستند با خود تصور کنند که روزی با یک تلفن دستی، خواهند توانست با عزیزان خود در هر گوشه جهان حرف بزنند و تصویر آنها را ببینند. پس بهتر است آن چیزهایی که در تصور ما نمی گنجد و انجامش از عهده ما خارج است را غیر ممکن تصور نکنیم.

خطای چهارم: به خاطر تفاوت ها و اختلافات جزیی، ناراحت نشو

این هشدار سیسرون، بسیاری از ما را می خنداند. مگر می شود چنین خطایی از ما سر بزند؟ ولی هرکدام از ما، هر شب با ده ها مورد از اینگونه خطاها سر به بالین می گذاریم، مثلاً ممکن است در همان روز به خاطر خطای کوچک یک راننده، به او ناسزا گفته باشیم و یا شخصی را به خاطر محل تولد و ملیتش محترم و یا خوار شمرده باشیم.

خطای پنجم: هرگز احساس نکن که دیگر به تصحیح و رشد شخصیت احتیاج نداری

تصور کسی که برای دستیابی به خصلت های شخصیتی والاتر، کنجکاو نیست و برای رشد خود سعی نمی کند، کار سختی به نظر می رسد. غافل از اینکه خود ما هم ممکن است از گروه همین افراد باشیم. غفلت از رشد و تهذیب ذهن که در اثر عدم مطالعه و کسب اطلاعات و آموزش فنون اتفاق می افتد، خطایی است که می تواند زندگی ما را خراب کند.
خطای ششم: توقع نداشته باش که همه مثل تو فکر کنند

اگر بنا باشد همه افراد مانند هم فکرکنند، تضارب افکار و تنوع سلیقه بی معنی می شود. تصور اینکه کسانی هستند که تلاش می کنند، همه افراد مثل آنها لباس بپوشند، غذا بخورند، سلیقه موسیقی و اعتقادی داشته باشند، دنیا را بسیار پرتنش و در نهایت تک رنگ می کند.

اگر می خواهید دچار شش اشتباهی که سیسرون بیان کرده نشوید، می توانید پیشنهادهای زیر را امتحان کنید: توجه خود را به زندگی خود و چگونگی بهبود دادن آن معطوف کنید. وقت خود را تلف تخریب دیگران نکنید، در این صورت زمان بیشتری برای آباد کردن خود خواهید داشت. چیزهایی که به نظر شما مسائل مهمی هستند را شناسایی کنید و به خود تکلیف نمائید که بر روی آنها فعالیت کنید. بعد از کمی سعی، اگر متوجه شدید کاری از کنترل شما خارج است آن را رها کنید. تمایل خود را نسبت به بررسی و قضاوت دیگران کم کنید و بر تمایل پرورش خود اضافه کنید. کلمه “غیر ممکن” را به صورت کامل از دایره لغات خود حذف نمائید. هر زمان که با مشکلی روبرو شدید که فکر کردید حل آن غیرممکن است، به خود یادآوری کنید، این فقط مشکلی است که منتظر پاسخ مناسبی است که ممکن است شما ندانید. هر روز در اوقات فراغت، برای خواندن کتاب و یا گوش دادن به کتاب های صوتی مفید، وقت قائل شوید. در نهایت سعی کنید هر روز کمی بهتر از روز قبل باشید.