با وقوع آتش‌سوزی‌ها، توفان‌ها و سیل‌های شدید در سراسر سیاره، آن هم در ابعادی که تاکنون کمتر دیده شده، ظاهراً اهمیت خطر گرمایش زمین برای بیشتر رهبران کشورهای جهان قابل درک شده است. امسال در مجمع عمومی سازمان ملل، اکثر سران کشورها در سخنرانی های خود، کمتر  به مسائل سیاسی و امنیتی جهان پرداختند و بیشتر محور سخنان خود را بر اساس تغییرات اقلیمی کره زمین قرار دادند. این اتفاق نشان می دهد بسیاری از کشورها، جدی بودن شرایط اقلیمی و اولویت آن را نسبت به مشکلات سیاسی، درک کرده اند.

در نطق افتتاحیه، آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: برای همه بشریت ضروری است که به وعده توافقنامه پاریس عمل کنند و برای محدود نگاه داشتن حداکثر افزایش دمای جهان تا ۱/۵ درجه، جلو انتشار گازهای گلخانه ای را بگیرند. او گفت اگر با همین روند جلو برویم، منجر به افزایش فاجعه بار دمای جهانی تا ۲/۷ درجه سانتیگراد خواهیم شد و از تمام کشورها، به خصوص کشورهای گروه ۲۰، که مسئول ۸۰ درصد از انتشارات جهانی گاز دی اکسید کربن هستند خواست قاطع تر و سریع تر عمل کنند.

نخست وزیر بریتانیا هم بیشتر وقت سخنرانی خود را صرف موضوع تغییرات اقلیمی کرد. بوریس جانسون به رهبران جهان گفت: وقت آن رسیده که در مورد مسائل اقلیمی دیگر بچگانه رفتار نکنیم و پختگی لازم را از خود نشان دهیم. او در تریبون سازمان ملل قول داد، پیش از اجلاس گلاسگو، قوانین موثری را برای کاهش کربن تصویب کند. او گفت انگلستان می خواهد انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۵ تا سطح ۷۸ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش دهد. اما نگفت که در مجلس انگلستان بر سر ممنوعیت استفاده از آبگرم کن‌های گازی، کم کردن یارانه سوخت کشاورزان و به خصوص در مورد چگونگی تامین پول مورد نیاز برای رسیدن به”کربن صفر“ نزاع های سنگین در جریان است و نگفت که هنوز  انگلستان در مسیر کاهش اصولی انتشار گازهای گلخانه ای قرار ندارد. به خصوص که در سال های اخیر در بخش های کشاورزی، برق و دفع زباله، پیشرفت اندکی داشته اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در مجمع عمومی سازمان ملل، از گام های مهمی که در راه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برداشته سخن گفت و افزود: دانشمندان و متخصصان می گویند بشریت، به معنای واقعی و با سرعت زیاد در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت است. وی خواستار وحدت جهانی در برابر چالش تغییرات آب و هوایی شد و با اعلام افزایش قابل توجه کمک مالی آمریکا به کشورهای فقیر برای کاهش دی اکسید کربن، بار دیگر قول داد رویکردی همه جانبه در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی را دنبال کند. او گفت: آمریکا در سال آینده ۱۱/۵ میلیارد دلار برای تامین مالی اقدامات اقلیمی، هزینه خواهد کرد که دو برابر تعهد قبلی آمریکا در ماه آوریل (اردیبهشت) گذشته خواهد بود. البته بایدن نگفت که هم اکنون آمریکا با تولید ۱۱ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان، رده‌ دوم جهانی را در اختیار دارد و در همین شرایط بودجه مقابله با کربن در کنگره آمریکا، توسط دموکرات ها، در مقابل بودجه های رفاهی و بهداشتی، گروگان گرفته شده و هنوز به تصویب نرسیده.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز در سخنان خود گفت: ما باید مدیریت زیست محیطی جهانی را بهبود بخشیم و به شیوه ای فعال به تغییرات آب و هوایی پاسخ دهیم تا جامعه ای مناسب برای زندگی انسان و طبیعت ایجاد کنیم. او گفت چین تلاش می کند تا قبل از سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی اکسید کربن را به حداقل برساند و تا سال ۲۰۶۰ به کربن صفر( عدم تولید کربن) برسد. اما او نگفت، چین به تنهایی مسئول تولید ۲۷ درصد کل گازهای گلخانه‌ای جهان است و نگفت میزان تولید گازهای گلخانه ای در چین طی سه دهه گذشته بیش از سه برابر شده. او نگفت که اقتصاد چین به شدت به تولید برق از زغال سنگ که آلوده‌ترین نوع سوخت فسیلی می باشد، وابسته است. او نگفت چند روز پیش که سوخت چند نیروگاه زغال سنگی را محدود کردند، برق بخش بزرگی از چین قطع شد. این کشور در حال حاضر ۱۰۵۸ نیروگاه زغال سنگ دارد که نیمی از ظرفیت نیروگاه‌های زغال سنگی جهان محسوب می شود.

کارشناسان می گویند، اگر چین گام های واقعی برای کاهش گازهای گلخانه ای بر ندارد، بشریت هیچ شانسی برای مهار افزایش دما در حد ۱/۵ درجه سانتیگراد نخواهد داشت.