از اوایل سال ۲۰۱۹ و پس از انتشار اولین خبر در مورد شیوع ویروس کووید-۱۹، علاوه بر اخبار حقیقی و جدی این بیماری، انواع شایعه و اخبار دروغ نیز درباره ویروس کرونا در رسانه ها و بین مردم مطرح شد. در ۲۰ ماه گذشته، بیش از ۲۰۰۰ شایعه، تئوری توطئه و ادعای نادرست در مورد این بیماری و مسائل مربوط به آن به خصوص از طرف فضای مجازی ساخته و پرداخته شد.

ابتدا کنترل ویروس کرونا با قرنطینه و سپس استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی آغاز شد. از همان ابتدا شایعات، تبدیل به عامل مهمی در رعایت نکردن این دستورالعمل های علمی و منطقی توسط بعضی از مردم شد. سازندگان تئوری توطئه، ابتدا مطرح کردند که ویروس کرونا یک دروغ است و فقط برای ترساندن مردم براه افتاده. بعد گفتند چینی ها می خواهند با استفاده از قرنطینه، تعادل اقتصادی جهان را به نفع خود تغییر دهند، به همین دلیل این سلاح بیولوژیکی را ساخته اند. در مرحله بعد چون بیل گیتس در سال ۲۰۱۵ در کنفرانسی گفته بود که بزرگترین تهدید آینده کره زمین همه گیری یک ویروس خطرناک است، شایعه سازان گفتند، او برای کنترل جمعیت جهان، ساخت ویروس کرونا را سفارش داده است. بعد شایع شد که آنتن موبایل ۵G عامل انتشار ویروس کرونا است. این شایعه موجب شد چندین آنتن موبایل در اروپا به آتش کشیده شود.

بعد از شیوع بیماری کرونا در سرتاسر دنیا، شایعه انواع راه چاره غیر علمی مطرح شد. نکته جالب اینکه سران بعضی از کشورها که در امور پزشکی سر رشته ای ندارند، راه حل هایی پیشنهاد کردند. اولین پیشنهاد غیر علمی، توسط آقای ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا مطرح شد. او در یک جلسه عمومی گفت:  ”تزریق مواد ضدعفونی کننده، ظرف یک دقیقه ویروس کرونا را نابود می کند، فقط یک دقیقه.“ اظهار نظر بعدی از قربان‌قلی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان بود که از اهالی کشورش خواست با دود اسپند به جنگ کرونا بروند. از همه جالب تر پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کشور بلاروس بود که به مردم توصیه کرد، به روستاها بروند و با تراکتور کشاورزی کنند و ودکا بنوشند، چون ودکا و تراکتور، درمان همه دردها از جمله کرونا است.

به تدریج سیل روش های معالجه عجیب و غریب در سرتاسر دنیا به راه افتاد و شایعه سازان دست به ساختن انواع روش های معالجه کرونا زدند. ده ها دارو و ضد دارو مطرح شد و داروی های مبارزه با ویروس علمی که اتفاقاً تعداد آنها بسیار هم اندک است، از طرف شایعه سازان زیر سوال رفت. آنها روش هایی مانند خوردن ادرار شتر، استعمال پنبه آغشته به روغن بنفشه، گزیدگی باسن توسط نیش زنبور، خوردن نمک، مصرف الکل صنعتی، نوشیدن چای داغ و بخور سرکه را تجویز کردند.

حدود یک سال که از آغاز همه گیری گذشت، کم کم خبر ساخته شدن واکسن کرونا منتشر شد. این بار انواع تئوری توطئه درباره واکسن ها به میان آمد. ابتدا عنوان شد که شرکت های دارویی اول واکسن را ساخته اند، سپس ویروس را منتشر کردند تا واکسن ها و داروهای خود را بفروشند. در گام بعدی وقتی شرکت های فایزر و بیوان‌تک برای ساخت اولین واکسن کرونا، از فناوری پیام‌رسان ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) استفاده کردند، فوری شایعه شد که واکسن کرونا، DNA انسان را تغییر می دهد و او را تبدیل به هیولا می کند. سپس دوباره پای بیل گیتس به میان آمد که می خواهد بوسیله واکسن به هر نفر یک تراشه کامپیوتری تزریق کند تا اطلاعات همه مردم را در اختیار داشته باشد و بتوانند از راه دور آنها را کنترل کند.( این آقای بیل گیتس عجب قدرت جهانی دارد!! )

پس از آمدن واکسن و شروع واکسیناسیون، این بار تئوری‌های توطئه در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا راه افتاد. عوارضی مانند فوت کردن بعد از تزریق واکسن، گرفتن کرونا از واکسن، فوت کردن ظرف ۲ سال پس از تزریق واکسن، ناباروری زنان، کوچک شدن آلت تناسلی مردان، چسبیدن قاشق و چنگال به بدن و ده ها شایعه دیگر. حالا نیز مطرح می شود که واکسن کرونا آب مقطر و بی تاثیر است. البته بسیاری از این شایعات حالا دیگر خنده دار به نظر می رسد.

متخصصان سلامت معتقدند، انتشار اطلاعات غلط درمورد واکسیناسیون و معالجه بیماری کرونا، مشکل بزرگی را بر سر راه شکستن زنجیره انتقال ویروس ایجاد کرده. اطلاعات گمراه‌کننده در فضای مجازی و توسط کسانی که تریبون در اختیار دارند می‌تواند باعث امتناع افراد از واکسینه شدن و رعایت موارد لازم برای این بیماری شود. اگر مردم از دریافت واکسن خودداری کنند، نه تنها سلامت خودشان بلکه سلامتی فرزندان و دیگر اعضای جامعه را به خطر خواهند انداخت.