هوش مصنوعی

در شماره گذشته مشاغلی که توسط هوش مصنوعی تهدید می شوند را مطرح کردیم. در این جا بعضی از مشاغل که در آینده نزدیک نمی توانند با هوش مصنوعی تهدید شوند را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مراقب آینده شغلی خود و فرزندانتان باشید.

پیش‌بینی می شود، طی پانزده سال آینده هوش مصنوعی و ماشین‌ها، حدود نیمی از موقعیت‌های شغلی را از بین ببرند. طیف وسیعی از مشاغل مانند کارمندان بانک، کارگران کارخانه، مترجمان، کتابدارها، رانندگان تاکسی و اتوبوس و مترو، پزشکان، رادیولوژیست‌ها، حسابداران، سربازان، فروشندگان و صد ها شغل دیگر، فقط بخشی از فهرست بلند بالای مشاغلی هستند که آینده کاری آنها در خطر است. با این‌حال هوش مصنوعی قادر به تصاحب همه فرصت‌های شغلی انسان نیست. هنوز هم مهارت‌هایی وجود دارد که مختص انسان است و هوش مصنوعی دست‌کم در آینده‌ای نزدیک، قادر به حذف آنها نخواهد بود و این مشاغل از خطر هوش مصنوعی در امان خواهند ماند. حتی بعضی از مشاغل هستند که به دلیل رشد هوش مصنوعی، بسیار درخشان تر خواهند گردید و فرصت‌های شغلی جدیدی نیز در آنها ایجاد خواهد شد.
هوش مصنوعی نقاط ضعفی دارد که مانع می‌شود در برخی از مشاغل خوب عمل کند. به‌عنوان مثال، خلاقیت ندارد و قادر به اتخاذ تصمیمات حساس و پیچیده نیست و در محیط‌های ناشناخته و غیرمنتظره، به‌ویژه شرایطی که برای اولین‌بار با آن‌ها مواجه می‌شود، کارآیی مناسبی از خود نشان نمی دهد. هوش مصنوعی برخلاف انسان قادر به درک روحیات انسانی و تعامل همدلانه با دیگران نیست. بر این‌اساس مشاغلی که نیاز به خلاقیت دارند و جنبه‌های انسانی در آن‌ها نقش مهمی بازی می کند، از تیررس هوش مصنوعی در امان خواهند ماند.
۱- روانپزشکی، مددکاری اجتماعی و مشاور: اینها جزء مشاغلی هستند که نیاز فراوانی به مهارت‌های برقراری ارتباط، درک طرف مقابل و جلب اعتماد مراجعه‌کننده دارند و برای موفقیت در آن باید از هوش عاطفی بالایی برخوردار بود، تا با مراجعه کننده به خوبی ارتباط برقرار نماید.
۲- فیزیوتراپی و ماساژدرمانی: در این مشاغل، درمانگر باید کوچکترین پاسخ‌هایی که از بدن بیمار دریافت می‌کند را در نظر بگیرد و نیازمند به کار بردن دقیق فشار دست و کشش هستند. از سوی دیگر تراپیست‌ها، درمان خود را براساس بیمارشان تنظیم می‌کنند و باید به‌طور مداوم از آن‌ها بازخورد بگیرند تا درمان به درستی پیش برود. این ویژگی‌ها باعث می شود تا انسان در اینگونه مشاغل موفق‌تر از هوش مصنوعی عمل کند.
۳- داستان‌نویسی: موفقیت یک داستان خوب به ایده‌های بکری وابسته است که نویسنده مطرح می‌کند. شخصیت سازی جذاب و بکار گیری زبان هنرمندانه و استفاده از روانشناسی و جامعه شناسی کاراکترها، به حد بالایی از خلاقیت انسانی نیاز دارد و هوش مصنوعی قادر به تقلید از آن نخواهد بود.
۴- تدریس: نیاز به فراهم آوردن شرایطی دارد که یادگیری را برای شاگردان آسان کند. لااقل در دوران دبستان و دبیرستان، دانش‌آموزان بهتر است در بعضی مواقع، تک به ‌تک تدریس شوند و با توجه به سطح جذب، استعداد شان کشف گردد و راهنمایی مستقل به آنها داده شود. این کارها فقط از عهده یک معلم انسانی برمی‌آید و فعلاً از عهده ماشین خارج است.
۵- وکالت: پیدا کردن استدلال منطقی از میان دلایل و مدارک، توانایی متقاعد کردن قضات با استفاده از سال‌ها تجربه در دادگاه، جلب اعتماد مراجعه‌کننده، همگی نیازمند پیچیدگی‌های شناختی، استراتژیک و تعامل انسانی هستند که فراتر از توانایی‌های هوش مصنوعی است.
۶- فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی: هدف فعالیت های علمی، کشف حقایق دنیا است و نیازهای فردی و اجتماعی بر اساس این پژوهش ها بنیان گذاشته می شود. هوش مصنوعی خود حاصل فعالیت های علمی و پژوهشی بزرگی است که در آینده نیز باید ادامه پیدا کند و پیشرفت بیشتری بدست آید، پس هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین محققانی شود که آفریننده خود آنها هستند.
۷- مدیریت: مدیران باید بتوانند تدابیر پیچیده را اتخاذ کنند و با سخنان خود، یک سیستم تأثیرگذار و کارساز را ایجاد نمایند. آنها باید از توان مذاکره و متقاعد کردن و تهیج مخاطب برخوردار باشند. باید بتوانند با کارکنان شان ارتباط موثر برقرار کنند و برای خوب کار کردن به آنها انگیزه بدهند. این کارهایی است که احتیاج به تصمیم گیری های سریع و پیچیده دارد که از توان هوش مصنوعی خارج است.
بدون شک، جوامع آینده در مواجهه با تحولات ناشی از هوش مصنوعی نیازمند بازنگری و نوسازی هستند و مجبورند برخی جنبه‌های زندگی خود را  تغییر دهند. ولی این نگاهی غیر واقع بینانه است اگر ازآینده نا امید شویم و تصور کنیم با آمدن هوش مصنوعی، همه مشاغل نابود و انسان بی ارزش خواهد شد. اصولاً کارهایی که نیاز به همدلی و نوع دوستی دارد و مشاغلی که بر مراقبت، خلاقیت و آموزش متکی هستند، همچنان برای جوامع ما حیاتی خواهند ماند و انجام دادن آن فقط از یک فکر حساس انسانی، بر می آید. ما باید اجازه دهیم ماشین‌ها ماشین باشند و انسان‌ها انسان باقی بمانند.