هایپرلوپ (Hyperloop) نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که سرعت آن قرار است تا ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کند. این ایده در سال ۱۹۷۲ توسط شخصی به نام رابرت سالتر (Robert Salter)  مطرح شد، ولی به دلیل اینکه از زمان خود خیلی جلوتر بود، نتوانست نظر کسی را برای سرمایه گذاری جلب کند. تا اینکه ایلان ماسک صاحب کمپانی تسلا به این طرح علاقه مند شد. او برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در کنفرانس ( همه چیز دیجیتال) از ایده هایپرلوپ رو نمایی کرد. او در این کنفرانس نوید داد که هایپرلوپ از هواپیما سریع تر و از قطار ارزان تر و از هردو ایمن تر است، در هر آب و هوایی کار می کند و فاقد آلودگی برای محیط زیست می باشد.

در سال ۲۰۱۵ با جدی شدن پروژه و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر، ریچارد برونسون صاحب کمپانی ویرجین و دیوید ساکس مدیر ارشد اجرایی PayPal نیز به این پروژه پیوستند. از آن زمان تاکنون حدود ۴۰۰ آزمایش بدون سر نشین برای آماده سازی هایپرلوپ و اطمینان از ایمن بودن لوله خلأ،  انجام شده. طول مسیر و سرعت این آزمایش ها به تدریج اضافه شد، تا اینکه در حال حاضر طول مسیر به ۸ کیلومتر و حداکثر سرعت به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده.

این وسیله نوین در آینده می تواند فاصله بین لس‌آنجلس تا سان فرانسیسکو را تنها در ۳۵ دقیقه و فاصله بین تهران تا مشهد را ظرف ۴۵ دقیقه طی کند. شیوه کار هایپرلوپ به این شکل است که با نصب یک لوله سرتاسری در طول مسیر و ایجاد خلأ در لوله، کپسول حامل سرنشین روی بالشتک های مغناطیسی معلق می ماند و بدون اصطکاک، به حرکت در می آید.
چندی پیش هایپرلوپ به این نتیجه رسید که آمادگی برگزاری اولین آزمایش با سرنشین را دارد.

در ۸ نوامبر سال جاری، اولین آزمایش همراه با سرنشین این پدیده، در صحرای نوادا و در نزدیکی شهر لاس وگاس، در مسیری به طول ۵۰۰ متر انجام شد. نخستین مسافران جاش گیگل، مدیر ارشد فناوری و سارا لوچیان، مسئول بررسی تجربه مسافران بودند. این دو سوار بر کپسول هایپرلوپ در مسیری که از هوا تخلیه شده بود، این جدید‌ترین روش صنعت حمل و نقل را با حضور انسان و برای نخستین بار، با موفقیت آزمایش کردند. مدت این آزمایش فقط ۱۵ ثانیه بود و کپسول در لوله ای به قطر ۳/۵ متر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت گرفت.
شرکت هایپرلوپ امیدوار است که از سال ۲۰۲۲ شروع به احداث اولین خط تجاری این سیستم بکند و اجازه استفاده از این روش حمل و نقل را در سال ۲۰۲۵ بدست آورد. پیش بینی می شود هزینه هایپرلوپ برای هر کیلومتر حدود ۳۰ میلیون دلار باشد. اما شرکت معتقد است با بالا رفتن حجم کار و یافتن مواد جدید و راهکارهای خلاقانه، این مبلغ می تواند به ۱۲ میلیون دلار کاهش پیدا کند. مسافران سراسر دنیا می توانند امیدوار باشند که تا پایان این دهه سفرهای خود را، سوار بر این گلوله پرسرعت انجام دهند. کپسول هایپرلوپ در آینده، برای ۲۸ نفر طراحی خواهد شد و هرکدام از کپسول ها در فواصلی در حدود ۵ دقیقه می توانند سفر خود را با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر آغاز کنند.

زمانی که نیل آرمسترانگ در سال ۱۹۶۹ نخستین گام خود را بر روی کره ماه گذاشت، جمله ای گفت که جاودانه شد:” این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است“. سفر با هایپرلوپ نیز چیزی در حد مسافرت به فضا است و گامی بزرگ برای بشریت به حساب می آید، زیرا مفهوم حرکت در روی زمین را به کلی متحول می کند. در پایان این آزمایش جی والدر، مدیرعامل” Virgin Hyperloop” گفت: مردم دنیا باید نحوه تفکر خود را از حالت های کلاسیک حمل و نقل مانند قطار، هواپیما و مترو به سمت این وسیله جدید تغییر دهند. این وسیله چیزی شبیه به سفر با یک سفینه فضایی است.”