جان دوناهو “John Donahoe” مدیر کمپانی سازنده وسایل ورزشی نایک “NIKE”، در زمان اعلام برنامه کمپانی نایک برای بازیافت کفش های ورزشی و رساندن تولید کربن در خط تولید نایکی به صفر مطلق، در توجیه این دو هدف گفت: “اگر سیاره ما آسیب ببیند، ورزش هم آسیب خواهد دید. ما می توانیم با طرز نگاه یک ورزشکار، یعنی داشتن عزم و پایداری بی امان، دنیا را به سمت رفتارهای مفید، برای محافظت از محیط زیست سوق دهیم.”

جان دوناهو در ادامه سخنانش اضافه کرد: تغییرات آب و هوا و گرمایش کره زمین، می تواند ورزش را تحت تأثیر قرار دهد. ما انتظار داریم زمان برگزاری المپیک توکیو، یکی از گرمترین سال های المپیک باشد و رکورد گرمترین دوره را در اختیار بگیرد. سال های زیادی است که تغییرات دما در سراسر جهان ثبت می شود. از ابتدای دهه ۱۹۸۰، تعداد روزهایی که درجه حرارت هوا به بالای ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲/۲ درجه سانتی گراد) رسیده، به شدت افزایش یافته. برای درک این مسئله که چگونه ورزش تحت تأثیر این گرما قرار می گیرد باید بدانید، بسیاری از ایالات آمریکا قوانین سختگیرانه ای برای ایمن نگه داشتن بازیکنان در شرایط گرم و مرطوب، تصویب نموده و رعایت آن را برای همه فدراسیون اجباری کرده است. قوانینی مانند کوتاه کردن زمان تمرینات ورزشی در هوای گرم، استفاده کمتر از تجهیزات ورزشی و حتی قوانین سختگیرانه برای لغو بازی ها، از جمله تصمیماتی است که اتخاذ شده است.

ورزش های زمستانی هم که نیاز به باریدن برف دارند در خطر از دست دادن پیست های اسکی هستند. زمستان گذشته بسیاری از پیست های اسکی به خصوص در اروپا و کوه های آلپ، بیش از نیمی از فصل اسکی را به دلیل ذوب شدن زود هنگام برف ها از دست دادند. میانگین تعداد روزهای با کیفیت، برای ورزش های زمستانه طی ۳۰ سال گذشته، در سراسر جهان ۷ درصد کاهش یافته و تا سال ۲۰۵۰، این روزها می تواند تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند. رسیدن به صفر مطلق، پاسخ نایکی به این واقعیت است که می خواهد به آینده ورزش کمک کند. حرکتی که تداوم تعهد نایک به پایداری محیط زیست است، چون می داند محافظت از کره زمین به معنای محافظت از آینده ورزش در برابر تغییرات آب و هوایی خواهد بود و سرنوشت تولیداتش به این محافظت گره خورده است.

نایک برای رسیدن به هدف صفر مطلق، در گام اول تمام پلاستیک های یکبار مصرف در تمام تولیدات نایک، در سراسر جهان را حذف کرده. گام بعدی بازیافت مواد اولیه کلیه کفش های ورزشی است. هر کس می تواند در پایان عمر کفش های ورزشی خود، آنها را به فروشگاه های کفش نایک تحویل دهد. این فروشگاه ها، همه مارک های کفش ورزشی کهنه را می پذیرند و آنها را در کارخانه تبدیل به مواد اولیه کفش های نو خواهند کرد. به این شکل نایک ۹۹ درصد کل زباله های ناشی از کفش های ورزشی کهنه را از محل دفن زباله ها، به طرف کارخانه ها مرجوع خواهد کرد و به زودی تمام کفش های جدید شرکت نایک، از مواد بازیافت شده تولید خواهد شد. یکی دیگر از اهداف کمپانی نایک برای محافظت از محیط زیست، جمع آوری ۶/۵ میلیارد بطری پلاستیکی از سطل های زباله است، تا آنها را به نخ پلاستیکی برای تولید پیراهن های جدید و کفش های نو و سایر وسایل ورزشی تبدیل نماید.

شرکت نایک مطابق توافق نامه ۲۰۱۵ پاریس، میزان انتشار کربن را در کل زنجیره تولید جهانی خود، تا سال ۲۰۳۰ به مقدار ۳۰ درصد کاهش خواهد داد و تا سال ۲۰۲۵ تمام برق مورد نیاز تأسیسات خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تأمین خواهد کرد.