با شروع بحران ویروس کرونا، بسیاری از کارها تعطیل و برخی با افت فعالیت بسیار شدید مواجه شدند، ولی بعضی از مشاغل نیز بودند که در همین دوران رونق گرفتند. یکی از مشاغل پر رونق در ایام کرونا، عرصه اینترنت بود. در این مدت مصرف اینترنت تا ۳۰ درصد افزایش یافت. زیرا مردم جهان به جای ملاقات حضوری، به انواع ارتباط اینترنتی روی آوردند و به جای رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت، از طریق شبکه های مجازی اینترنتی سرگرم شدند. چندی پیش، میلیون ها نفر به صورت زنده کنسرت آندره بوچلی آواز خوان ایتالیایی را که به مناسبت عید پاک برگزار شد، از طریق اینترنت و به صورت آنلاین دیدند و شنیدند. بسیاری از مشاغل به صورت دورکاری انجام شد که نیازمند به اینترنت است. کلاس مدارس و دانشگاه ها در اکثر نقاط جهان تعطیل شدند و دانش آموزان در کلاس های آنلاین شرکت کردند و صدها مورد دیگر. در دوران همه گیری ویروس کرونا، اهمیت اینترنت از نظر خبر رسانی و تسهیل شرایط زندگی، بر همه آشکار شد و مردم دنیا مطمئن شدند که، آینده بسیار وابسته به اینترنت خواهد بود.

در همین دوران با وجود تعطیلی فعالیت ها و شرایط دشواری که در سرتاسر دنیا به وجود آمد، ایلان ماسک مدیر پروژه استارلینک “Starlink” که قرار است اینترنت جهانی را راه اندازی کند، به صحنه آمد و اعلام کرد: “در برنامه های پروژه استارلینک کمی تاخیر ایجاد شده، ولی تا سه ماه آینده بهره برداری آزمایشی آن آغاز خواهد شد”.

معمولاً در پروژه های بزرگ، قبل از راه اندازی کامل، مرحله ای بنام “Private beta” یا مرحله آزمایشی وجود دارد که تعداد محدودی از مخاطبان برای آزمایش سیستم انتخاب می شوند تا قبل از ایجاد تعهد، با کمک این افراد، ایرادهای سیستم برطرف شود. استارلینک امیدوار است، سه ماه بعد از آغاز مرحله آزمایشی، مرحله بهره برداری محدود را آغاز کند. در آغاز کار، سطح پوشش اینترنت جهانی، بر روی آمریکا و کانادا متمرکز خواهد بود. پوشش سایر نقاط جهان به تدریج و در طول سال ۲۰۲۱، راه اندازی خواهد شد.

تعداد ماهواره هائی که قرار است کل جهان را زیر پوشش امواج اینترنت قرار دهد، در نهایت ۴۰/۰۰۰ ماهواره خواهد بود. برای درک عظمت این پروژه، باید بدانید کل ماهواره هایی که تاکنون بشر به فضا فرستاده، حدود ۱۰ هزار عدد است. در حال حاضر ۶ موشک پروژه استارلینک “Starlink” هر کدام شامل ۶۰ ماهواره، به فضا فرستاده شده و ماهواره ها اکنون در محل های خود مستقر شده اند. در چند روز آینده نیز دو موشک دیگر به فضا خواهد رفت. مرحله آزمایشی وقتی شروع خواهد شد که تعداد ماهواره ها به ۴۲۲ عدد برسد. در آینده، زمانی که این تعداد تا ۲۴/۰۰۰ عدد برسد، تمام نقاط پرجمعیت دنیا زیر پوشش اینترنت جهانی قرار خواهد گرفت. در مرحله بعد، که در چند سال آینده خواهد بود، بقیه ماهواره ها، برای پوشش نقاط کم جمعیت و دور افتاده ارسال و احتمالاً در سال ۲۰۲۵ پروژه استارلینک تکمیل خواهد شد.

سیستم اینترنت جهانی SpaceX به گونه ای طراحی شده که سرعت آن تا ۱ گیگابیت در ثانیه خواهد بود. مدت زمان تأخیر اطلاعات آن نیز بین ۲۵ تا ۳۵ میلی ثانیه است. پیش بینی می شود رسیور قابل حمل این سیستم، در نهایت حدود ۲۰۰ دلار قیمت داشته باشد. البته تولید انبوه ماهواره ها و ادوات زمینی دریافت امواج، به زودی باعث ارزان شدن قیمت ها خواهد شد.

ایلان ماسک، امیدوار است که با کمک این پروژه مناطق روستایی و دورافتاده زمین تحت پوشش اینترنت پر سرعت و مقرون به صرفه قرار گیرد، تا تبعیض آموزش برای دانش آموزان مناطق محروم، کاهش پیدا کند. او می گوید: “از من می پرسند چرا به فناوری جدید اینترنت علاقه دارم؟ این پروژه بخشی از یک آرزوی صمیمانه است تا دانش و آگاهی در دسترس همه مردم قرار گیرد و انسان ها بتواند برای حل مشکلات مشترک با هم همکاری کند”.