هر گامی که بشر در طول قرون و اعصار، برای ترقی مادی خود برداشته، به نوعی همراه با دست اندازی به طبیعت و تخریب محیط زیست بوده است. این تخریب ها، بعد از انقلاب صنعتی اروپا سرعت گرفت تا اینکه در سال های اخیر دیگر از کنترل خارج شد. آلودگی هوا لجام گسیخته گردید، جنگل زدائی از حد گذشت، گرمایش جهانی اوج گرفت، آلودگی و کمبود آب به مرحله خطرناک رسید و ده ها تخریب زیست محیطی خطرناک برای حیات انسان و حیوانات روی داد. اگر بشریت با همین سرعت به نابودی طبیعت ادامه می داد، دیری نمی گذشت که تمدن و نسل بشر در خطر انقراض قرار می گرفت. تا اینکه بحران ویروس کرونا از راه رسید و در سطح جهان، تغییرات عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به وجود آورد. کرونا را دیگر نمی توان تنها یک بیماری دانست، بلکه آن را باید یک هشدار به حساب آورد. البته هنوز مشخص نیست که کرونا آمده تا جلو افراطی گری های انسان را بگیرد، یا اینکه قرار است کار بشریت را یکسره کند.

تاثیرات ویروس کرونا بر محیط زیست به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شود. بهتر شدن کیفیت هوا یکی از دست آورد های مثبت کرونا است. با تعطیل شدن بسیاری از کارخانه ها و فعالیت های صنعتی و توقف تعداد زیادی اتومبیل، هواپیما، کشتی و سایر وسایل حمل ونقل، روزانه ۳۵ میلیون بشکه از مصرف نفت خام جهان کاسته شد و آلودگی هوای شهرهای بزرگ، ظرف مدت کوتاهی به شدت کاهش پیدا کرد. ساکنان برخی از شهرهای هند گزارش می دهند که بعد از ۷۰ سال، برای نخستین بار رشته کوه هیمالیا و قله اورست را از هند دیده اند. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که میزان اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن که دوتا از مهم ترین عوامل ایجاد گرمایش جهانی هستند، در جو زمین به وضوح کاهش یافته و پارگی لایه ازون نیز درحال ترمیم است.

با آغاز قرنطینه و خانه‌نشین شدن بیش از چهار میلیارد نفر از ساکنان کرۀ زمین و خلوت شدن فضای شهرها، برخی حیوانات به سرعت تغییر رفتار دادند و محدودۀ زیستی خود را گسترده تر کردند. پرندگان نیز از شر آلودگی های صوتی بشر خلاص شدند. در صد سال اخیر، خیلی از پرندگان به دلیل سر و صدای زیاد انسان ها و ماشین ها، دیگر آواز نمی خواندند یا صدای شان در میان هیاهوی اتومبیل ها به گوش نمی‌رسید، حالا مدتی است که پرندگان دوباره می خوانند. غیبت ماشین‌های چمن‌زنی در فضاهای سبز شهری نیز باعث شده گیاهان بیشتر گل بدهند و رشد کنند. در نتیجه، شمار زنبورهای عسل و سایر حشراتی که جذب گل می‌شوند، ناگهان افزایش یافته است.

یکی دیگر از دست آوردهای مثبت ویروس کرونا، تمیز شدن آبراه ها و کانال ها است. مدت کوتاهی پس از قطع سفر توریست ها به ایتالیا، آبراه های شهر ونیز، پاک و شفاف شدند و دولفین ها بعد از هفتاد سال به کانال های این شهر باز گشتند. در بسیاری از رودخانه ها و آبگیرها، دوباره ماهی ها دیده شدند و  با کاهش استفاده از کشتی های باری و تفریحی، سطح اضطراب حیوانات دریایی کاهش پیدا کرد و اقیانوس ها برای مدتی کاهش آلودگی صوتی و نفتی را تجربه کردند.

از طرفی همه گیری ویروس کرونا، آسیب هائی هم برای محیط زیست در پی داشت که جنبه منفی ماجرا است. یکی از بدترین آسیب ها، افزایش استفاده از پلاستیک یک بار مصرف است. این روزها زباله های پزشکی و بیمارستانی و منازل پر است از دستکش های یک بار مصرف، انواع ماسک، لباس های یکبار مصرف و ده ها نوع پلاستیک دیگر. از طرفی مردم برای اجتناب از آلودگی ویروسی، مصرف ظروف یکبار مصرف را افزایش داده اند. تمایل به بازیافت این پلاستیک ها نیز از بین رفته، چون به واسطه کاهش قیمت نفت، قیمت پلاستیک کاهش یافته. از طرفی بیم آلوده بودن این پلاستیک ها نیز وجود دارد. در نتیجه یک انباشت وسیع زباله پلاستیکی در دنیا بوجود آمده. یک دیدگاه بدبینانه معتقد است که تاثیرات مخرب این زباله ها در بلند مدت، آثار مثبت زیست محیطی شیوع ویروس کرونا را از بین خواهد برد.

یکی دیگر از اثرات منفی ویروس کرونا، بالا رفتن مصرف آب و مواد شوینده است. نیاز به شستشوی طولانی مدت دست ها و حفظ بهداشت شخصی با استفاده از مواد شیمیائی و صابون، مقدار زیادی آب آلوده تولید کرده. دنیائی که سال ها است که از بحران کمبود و آلودگی آب رنج می برد، اکنون با ۳۰ درصد افزایش مصرف آب آشامیدنی و همین مقدار تولید فاضلاب شیمیائی مواجه شده است.

احتمالاً دوران آسمان های آبی و آب های تمیز و حیوانات خوشحال، کوتاه خواهد بود و با راه افتادن اقتصاد، همه چیز به شرایط قبلی باز خواهد گشت. آنچه روی دست بشریت خواهد ماند بحران مصرف اضافه و آلودگی آب خواهد بود. این دنیا و اقتصادش دیگر تحمل فاجعه های بعدی را ندارد. فراموش نکنیم ویروس کرونا به ما ثابت کرده که بحران همیشه در یک قدمی بشریت است.