ایلان ماسک ” Elon Musk” را می توان بزرگترین کار آفرین جهان و خالق ایده های جنون آمیز دانست. او کسی است که بزرگترین شرکت انتقال پول اینترنتی را با نام “paypal” در سال ۲۰۰۱ پایه گذاری کرد. شرکت “space X” را سال ۲۰۰۲ راه اندازی نمود تا توریست به فضا بفرستد. شرکت تسلا موتور را در سال ۲۰۰۳ به منظور تولید اتومبیل های برقی راه اندازی کرد. در سال ۲۰۱۹ اولین خط آزمایشی پروژه قطار معلق را، با نام “hyperloop” به طول ۷ کیلومتر و با سرعت ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت، با موفقیت آزمایش نمود. پروژه (Starlink) را راه طراحی کرد تا اینترنت بین المللی را با استفاده از موبایل های معمولی به کار اندازد، فاز اول این پروژه در سال ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد.

آخرین پروژه بلندپروازانه ایلان ماسک، ساخت یک مزرعه خورشیدی غول پیکر است که می تواند برق مورد نیاز کل آمریکا را تامین کند. ابعاد این پروژه نیز جنون آمیز است. او می خواهد در یکی از صحرا های آمریکا، مزرعه خورشیدی به مساحت ۲۵ هزار کیلومتر مربع احداث کند تا هرنوع سوخت فسیلی را در آمریکا حذف کند. او راه اندازی مزرعه خورشیدی را بسیار ساده مطرح می کند و می گوید: برای تولید یک گیگاوات انرژی خورشیدی ، یک کیلومتر مربع بیابان کافی است، پس تمام آنچه که نیاز داریم یک صحرا به طول و عرض۱۶۰ در ۱۶۰کیلومتر در گوشه ای از آریزونا، یوتا و یا تگزاس است. چنین نیروگاهی می تواند بیشتر از نیاز کل ایالات متحده آمریکا برق تولید کند. ایلان ماسک هزینه های این طرح را که شامل پانل های خورشیدی و باطری های ذخیره انرژی و خطوط انتقال برق است را ۶ هزار میلیارد دلار پیش بینی می کند.

البته بین ایلان ماسک و بیل گیتس بر سر شیوه حذف سوخت فسیلی و تامین انرژی پاک در آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. بیل گیتس می گوید: انرژی خورشیدی “زیبا” است، اما انرژی هسته ای، راه حل واقعی است. او معتقد است انرژی پاک باید از طریق نیروگاه های اتمی تامین شود، چون راندمان انرژی خورشیدی پائین و هزینه آن زیاد است و هر لحظه ممکن است با یک توفان سهمگین از بین برود. به نظر بیل گیتس برای تامین کل انرژی ایالات متحده نیاز به ساخت۲۴۰ کارخانه برق اتمی جدید است که حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و بسیار ارزان تر انرژی خورشیدی تمام خواهد شد. ایلان ماسک می گوید ما نمی خواهیم دنیا را از شر سوخت های فسیلی نجات دهیم و به کام خطرات انرژی اتمی بیندازیم. انرژی اتمی امتحان خود را در توکایمورا و چرنوبیل داده و”عصر طلایی هسته ای” به پایان رسیده. در صورتی که نیروگاه های خورشیدی می توانند بدون آلودگی های محیطی و خطرات نیروگاه های اتمی، انرژی تولید کنند.