آیا می توانید با خود تصور کنید که شرکت هائی مانند آمازون و علی بابا، می توانستند بدون استفاده از بازاریابی دیجیتال، به جایگاه امروزی خود برسند؟ با پیشرفت فناوری های جدید، روز به روز بر تعداد کاربران انواع کامپیوتر و تلفن همراه و سایر دستگاه های متصل به اینترنت افزوده می شود. از طرفی رفت و آمد در شهرهای بزرگ و سر زدن به فروشگاه های متعدد و رویت فیزیکی کالا، کار دشواری شده. هم اکنون درصد بالایی از فعالیت‌های تجاری جهان، اعم از خرید، فروش یا تبادل محصولات و خدمات، از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت صورت می‌پذیرد. در سال ۲۰۱۸ میلادی۳۶ درصد از کل خریدهای مردم جهان، بوسیله اینترنت انجام شده است و دیگر فروش کالا و بازاریابی دیجیتال، بخش جدایی ناپذیر از تمام تجارت ها شده است. در واقع بازاریابی دیجیتال، سلاحی است که به شما کمک می کند تا در عصر تکنولوژیک و پر رقابت امروزی، بتوانید محصول خود را بهتر و بیشتر به فروش برسانید. چون پیش بینی می شود که در آینده، بازاریابی دیجیتال از سایر انواع بازاریابی ها پیشی بگیرد.

برخلاف روش های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتالی هزینه ها را به حداقل ممکن کاهش داده و توانسته با حذف هزینه های فروشگاهی و کاستن از هزینه های پرسنلی و تبلیغاتی، نتایج بسیار چشمگیری کسب نماید. بهتر است در شرایط فعلی، هیچ تولید کننده ای، فقط به استراتژی های قدیمی خود تکیه نکند و به سرعت وارد شیوه بازاریابی دیجیتال شود، تا در آینده از رقبا، جا نماند. امروزه خطر برای تجارت های سنتی بسیار جدی شده و هر لحظه ممکن است از رقبایی که از مزایای بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند، شکست بخورند.

 ممکن است در منطقه شما، هنوز هم اکثر مشتری ها ترجیح بدهند مستقیماً از فروشگاه ها خرید کنند، ولی این شرایط به سرعت درحال تغییر است، خرید دیجیتال بسیار مقرون به صرفه تر از خرید در بازارهای سنتی است و مشتریان نسل جدید، ترجیح می دهند محصول مورد نیاز خود را در گوگل، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و سایر رسانه های الکترونیکی پیدا کنند وآنها را از طریق وب سایت و انواع اپیلیکیشن، به وسیله تلفن دستی و لپ تاپ و کامپیوتر خریداری نمایند. مشتری می تواند از طریق اینترنت، با مشخصات و امکانات کالا آشنا شود و بهتر و سریعتر تصمیم گیری کند و به سرعت سوالات و مشکلات خود را با تولید کننده درمیان بگذارد.

یکی از جنبه های مثبت بازاریابی دیجیتال، ارتباط بی واسطه کاربران با تولید کننده است. برخلاف روش های سنتی که برای مطلع شدن تولید کننده از نقطه نظرها و شکایات مشتری، امکانات اندک و کُندی موجود است، در بازاریابی دیجیتال گزینه های متنوعی برای کسب نظرات سریع و بی واسطه مشتری وجود دارد. از طرفی تولید کنندگان می توانند با حذف عوامل هزینه‌ساز فروش سنتی، به طور مستقیم و با نرخ متعادل، کالای خود را به مصرف کنندگان هدف برسانند و در جهت کسب رضایت مشتری، از خواست ها و نظرات شان مطلع شوند. از طرفی فروش اینترنتی محدود به بازارهای محلی نیست و امکان نفوذ تولید کننده به بازارهای دوردست و حتی جهانی را فراهم می کند.

بازاریابی دیجیتالی، مانند بیشتر شیوه های بازاریابی سنتی کور و انتظاری عمل نمی کند، بلکه می تواند مشتریان بالقوه را هدف قرار داده، آنها را به خریدار تبدیل کند. در نتیجه هزینه های مرتبط با آن بسیار ارزان تر است. البته باید بدانید که این شیوه آسان و رایگان نیست، بلکه بازاریابی دیجیتال، بسیار تخصصی و ترکیبی از فرآیندهای مختلف است. فرآیندهائی مانند بازاریابی بوسیله موبایل، ایمیل، محتوای ویدیویی آنلاین، تبلیغات بنر اینترنتی و ده ها روش دیگر که روز به روز به این روش ها افزوده می شود. در این مسیر بازاریابی دیجیتال به تخصص هائی مانند مدیریت سایت، مدیریت رسانه های اجتماعی، مدیریت محتوا، طراحی گرافیک، بهینه سازی برای موتور جستجو و موارد متنوع دیگر احتیاج دارد. پس بهتر است قبل از شروع هر کمپین بازاریابی دیجیتال، ابتدا استراتژی خود را تعیین کنید، سپس بودجه کار را پیش بینی و تامین نمائید. البته فراموش نکنید که اصلی ترین جنبه بازاریابی دیجیتال، مطالعه ماهیت افکار مشتری، از جنبه جامعه شناسی و روانشناسی است. یک بازاریابی دیجیتالی پویا، باید سرشار از خلاقیت و نوآوری باشد و نمی تواند بدون توجه به باورهای ذهن مشتری موفق شود.