یک چهارم افراد شاغل جهان، از کار خود راضی نیستند و دلایل زیادی هم برای نارضایتی های خود دارند. بعضی از این دلایل عینی است و بعضی احساسی. در هر صورت اگر شما هم از کار خود ناراضی هستید و می خواهید خود را از شر این مشکل خلاص کنید، بهتر است دلایل نارضایتی ها را به دقت بشناسید و برای آن راه حل پیدا کنید. چون یک فرد ناراضی به خودش، همکارانش، مدیرانش و آینده شغلی خود آسیب وارد می کند.

در کار خود احساس بی حوصلگی و کم تحرکی می کنید.

 ممکن است یکی از دلایل این باشد که مدت زیادی است که در کارتان تغییری ایجاد نشده است. اگر دلتان می خواهد در کار خود تحول ایجاد کنید، ولی موقعیت مناسبی پیدا نمی کنید، شاید مدیران شما نمی دانند شما به دنبال رشد و ترقی هستید و ممکن است چون پرکار و سخت کوش هستید، آنها ترجیح بدهند از شما در همین کار فعلی استفاده کنند. اگر شما خواسته خود را مطرح نکنید، آنها فکر می کنند که همه کارها خوب پیش می رود و شما از شرایط راضی هستید. در این حالت، شما باید ابتکار عمل را در دست بگیرید و به مدیران خود اطلاع دهید که می خواهید پیشرفت کنید و نیاز به فرصت های رشد بیشتر دارید. بهتر است ابتدا صبر کنید تا پروژه جدیدی به شما محول شود، سپس آن پروژه را به خلاقانه ترین شیوه انجام دهید، آنگاه به مدیران خود بگوئید که شما توانائی های بیشتری دارید و آنها می توانند بر روی شما حساب بیشتری باز کنند.

ساعت کار شما طولانی است.

 در دوران فعلی پیدا کردن شغل، خیلی آسان نیست، به همین دلیل معمولاً همه سعی می کنند کار خود را به هر شکل شده حفظ کنند، حتی اگر کارفرما از آنها بخواهد هر هفته تا ۵۰ ساعت کار انجام دهند. کار فرما ها معمولاً فکر می کنند با حضور طولانی تر کارمندان، کار بیشتری انجام می شود. شاید این روش در مقاطع کوتاهی و برای شرایط خاصی موثر باشد، ولی مطالعات نشان داده، بهره وری بهینه با۴۰ ساعت کار در هفته بدست می آید و هر ساعتی بیش از این مقدار، در دراز مدت، باعث کاهش راندمان خواهد شد. بعلاوه کارفرما ها ممکن است برای این ساعات اضافی، موظف باشند به کارمندانشان اضافه کار پرداخت کند، که برایشان هزینه ساز است. بعلاوه ساعات کار زیادی، افزایش خستگی، پائین آمدن ضریب ایمنی، بالا رفتن ضریب خطا، غافل شدن از زندگی اجتماعی و خانوادگی، بالا رفتن استرس و خطر اضافه وزن را در پی دارد. شما بهتر است با اولویت بندی دقیق در کارتان و جلوگیری از وقت های تلف شده، وظایف شغلی خود را در حداقل زمان انجام دهید، تا نیازی به اضافه کاری نباشد. با این شیوه ممکن است درآمد خود را از محل اضافه کاری از دست بدهید، ولی ارزش جسم و روان و رضایت شما بسیار بیشتر از پولی است که دریافت خواهید کرد.

از همکاران خود ناراضی هستید.

برای حل این مشکل ابتدا باید بفهمید چرا از همکاران تان ناراضی هستید؟ آیا از همه ناراضی هستید یا فقط با یکی دونفر مشکل دارید؟ آیا آنها رفتار یا گفتار خاصی دارند که شما از آن خوش تان نمی آید؟ انگیزه های آنها برای چنین رفتاری چیست؟ آیا کل ماجرا می تواند یک سوء تفاهم باشد؟ کمی تأمل در این سوالات، می تواند به درک عمیق تر شما از همکاران تان کمک کند. شاید بد نباشد با آنها بیشتر آشنا شوید و از آنها شناخت بیشتری پیدا کنید. سعی کنید هیچ مسئله ای را خصوصی و شخصی نکنید. به خود بگوئید: وقتی می توانم مسائل را به آرامی مطرح کنم، چرا به خود اجازه می دهم خشمگین شوم. از غیبت کردن و شایعه پراکنی در محیط کار بپرهیزید. به یاد داشته باشید شایعات فقط به اعتبار خود شما لطمه می زند و روابط شما با دیگران را تخریب می کند. اگر با کسی مشکل دارید، بهترین کار این است که مشکل را با خود او مطرح کنید. مثلاً می توانید به او بگوئید” بعضی وقت ها شوخی های شما برای من سنگین است، یا وقتی صحبت مرا در جلسات قطع می کنید من احساس بی احترامی می کنم”. خود شما هم بهتر است  در موقع صحبت کردن با دیگران از بی ادبی، لحن تحقیرآمیز، یا سایر رفتارهای غیرحرفه ای اجتناب کنید و هر کس را که احساس می کنید در گذشته به شما صدمه زده، ببخشید.

از درآمد شغل خود ناراضی هستید.

اگر درآمد مناسبی ندارید و این موضوع باعث نارضایتی شما است، ابتدا باید ببینید که آیا کیفیت کار شما خوب است یا نه؟ قدم بعدی این است که تحقیق کنید در بازار کار، معمولاً به کار مشابه شما چه حقوقی پرداخت می کنند. البته باید این تحقیق را صادقانه انجام دهید و به مواردی مانند سابقه کار، محل کار، وزن موسسه و توانائی های فردی، مانند دانستن زبان خارجی و یا کار با کامپیوتر توجه کنید. اگر با توجه به تمام شرایط، مطمئن بشوید، حقوق و مزایای شما به شکل چشمگیری از سطح بازار کار پائین تر است، آنگاه می توانید با نوشتن یک درخواست برای مدیرتان، تمام دلایل ارجحیت های شغلی خودتان و مدارک دستمزد واقعی در مشاغل مشابه را، برای او شرح دهید و از او درخواست حقوق بیشتر کنید. طبق آمار جهانی، در چنین شرایطی ۸۴ درصد مدیران پاسخ مناسب به خواسته شما می دهند. اگر پاسخ خوبی دریافت نکردید، سعی کنید در یک مدت زمانی مناسب مثلاً ۱۸ تا ۲۴ ماه، توانائی های فردی و تجربه خود را افزایش دهید و به دنبال یک شغل جدید بگردید.