جستجو به دنبال مواد سازنده حیات، اولین گام برای یافتن حیات فرازمینی است. ساده ترین شکل حیات، حداقل به مواد آلی، انرژی و آب مایع احتیاج دارد. مواد آلی و انرژی در سرتاسرکائنات به وفور پیدا می شوند، فقط این آب مایع است که کمیاب است. طبیعی است که دانشمندان، ابتدا به دنبال حیات در منظومه شمسی گشتند و خیلی زود ناامید شدند. زیرا سیاره های عطارد و زهره به خورشید خیلی نزدیک هستند و سطح شان آنقدر داغ است که امکان وجود آب مایع در آنها نیست. مریخ هم خشک و بایر است و آبی در آن دیده نمی شد. سیاره های ورای مریخ هم، بقدری از خورشید دور هستند که هر آبی در آنجا منجمد خواهد بود. کم کم دانشمندان به این نظریه رسیدند که شاید این ها شرایط فعلی کرات منظومه شمسی هستند و ممکن است در گذشته های دور، لااقل در مریخ حیات وجود داشته. چون عکس های سطح مریخ، چیزی شبیه مسیر یک جریان آب بزرگ را نشان می داد و چنین نتیجه گرفتند که در گذشته آب بر روی مریخ جریان داشته.

 از حدود ۱۷ سال پیش، سفینه هائی به طرف مریخ پرتاب شد تا دانشمندان بتوانند شرایط این سیاره را از نزدیک بررسی کنند. اولین سفینه ای که بر روی مریخ نشست، کاوشگر کنجکاوی “Curiosity” نام داشت که اکنون بیش از هفت سال است در سطح مریخ در حال کاوش است. تصاویر دقیقی که سفینه کاوشگر از سطح مریخ فرستاده، نشان می دهد که بستر یک رودخانه باستانی در آنجا وجود دارد که برای صدها میلیون سال، آب در آن جاری بوده. بعلاوه آزمایشگاه سفینه کنجکاوی، مشخص کرد که در خاک خاکستری مریخ، عناصری مانند کربن، فسفر، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد وجود دارد. زمانی که حضور آب مایع و مواد آلی در مریخ مشخص شد، احتمال وجود حیات نیز در این سیاره بسیار افزایش یافت.

سفینه کنجاوی قرار بود بعد از چهار سال خاموش شود، ولی این اتفاق نیفتاد و این سفینه هنوز مشغول به کار است. پس از خاتمه یافتن ماموریت های پیش بینی شده سفینه کنجکاوی و با طولانی شدن مدت اقامت آن بر روی مریخ، این سفینه توانست بر روی تعدادی از دهانه‌های آتشفشانی نیز تحقیقاتی انجام دهد. در این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که در طول تابستان مریخ، خطوط سیاهی روی بدنه آتشفشان ها پدیدار می‌شود و در زمستان از بین می رود. با بررسی بیشتر مشخص شد، این خطوط به وسیله آب مایع بوجود می آید، در نتیجه امکان وجود نوعی از حیات، همین حالا هم در مریخ وجود دارد. این خبر را سازمان ناسا، بلافاصله به اطلاع محافل علمی و مردم جهان رساند.

چند روز پیش دکتر جیمز گرین، مدیر علوم سیاره ای و رئیس تحقیقات و اکتشافات منظومه شمسی ناسا، اعلام کرد،”ما به پیدا کردن زندگی در مریخ خیلی نزدیک شده ایم، اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد بسیار هیجان‌انگیز است. من باور دارم که در مسیر درستی هستیم و در ۱۰ سال آینده، پاسخ خیلی از سوال ها را خواهیم یافت. البته اگر حیاتی در مریخ پیدا کنیم، لزوماً هوشمند نیست. شاید حیات میکروبی یا حداکثر چند سلولی باشد و چون سطح سیاره مریخ پر از رادیواکتیو است، اگر هم حیاتی در مریخ وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در زیر سطح آن خواهد بود.”

سفینه بعدی ناسا که به طرف مریخ خواهد رفت “۲۰۲۰” نام دارد که در ژوئیه سال۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد و در فوریه سال۲۰۲۱ در دهانه Jezero فرود خواهد آمد. این سفینه مجهز به ۲ دوربین کیفیت بالا و یک هلیکوپتر قابل جدا شدن، برای گرفتن تصاویر هوایی از صخره ها، غارها و دهانه های این سیاره است. هدف اصلی این ماموریت جستجوی نشانه های زندگی است. مریخ نورد”۲۰۲۰″ بر روی سنگ ها و بستر رودخانه، به دنبال نشانه هائی از حیات و فسیل موجودات زنده خواهد گشت. این بار نمونه های جمع آوری شده به زمین آورده خواهد شد، تا با دقت زیاد بر روی آنها آزمایش انجام شود. این نمونه ها می توانند سرنخ های خوبی از حضور حیات در مریخ را در زمان حال و گذشته، در اختیار محققان قرار دهند.