اگر تلاش و تیزهوشی خانم مارگارت همیلتون(Margaret Hamilton)، مهندس ارشد نرم افزاری پروژه آپولو۱۱ نبود، این سفینه موفق نمی شد به سلامت به مدار ماه برسد و فضانوردان پا بر روی این کره بگذارند. این خانم کسی بود که با کامپیوترهای کم توان دهه ۶۰ میلادی، کلیه محاسبات ریاضی سفر فضائی آپولو ۱۱ را برعهده داشت. محاسباتی که وقتی کاغذهای آن را بر روی هم چیدند، ارتفاعش از قد این خانم بلندتر شد.

مارگارت همیلتون جوان، آن زمان که مشغول برنامه‌نویسی و محاسبه مسیر پرواز سیستم ناوبری آپولو۱۱ بود، بعضی اوقات مجبور می شد روزهای آخر هفته‌، دختر کوچکش به نام لورن را در با خود به سرکار ببرد. این کودک گاهی با شبیه‌ساز پرواز آپولو که در محل کار مادرش بود، بازی می‌کرد. یک بار لورن خردسال، دکمه ای را فشار ‌داد و عملیات کامپیوتر شبیه‌ساز را مختل کرد. همین بازی کودکانه باعث شد، مادرش متوجه یک باگ در سیستم شبیه ساز شود. در نتیجه راهبرد خود را برای برنامه‌نویسی تغییر داد تا این اتفاق در جریان ماموریت اصلی رخ ندهد. یکی دیگر از مشکلات آپولو ۱۱ که به وسیله محاسبات همیلتون کشف شد، احتمال «overload» شدن کامپیوتر فضاپیما به دلیل گنجایش کم آن بود. او ترتیبی اتخاذ کرد تا کامپیوتر بتواند در زمان لازم خودش، اطلاعات اضافی و تاریخ مصرف گذشته را پاک‌سازی و حذف کند.

مارگارت همیلتون در سال ۲۰۱۶ میلادی، به دلیل نقش بسیار مهمی که در موفقیت برنامه فضایی آپولو داشت، موفق شد مدال افتخار آزادی، که مهم‌ترین جایزه مدنی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌گردد را از باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا دریافت کند.

امسال پنجاه سال از سالروز فرود آپولو۱۱ بر روی ماه می گذرد. شرکت گوگل برنامه های متنوعی برای تجلیل و بزرگداشت این اتفاق تاریخی پیش بینی کرده بود. یکی از این برنامه ها ساختن تصویر عظیم مارگارت همیلتون در صحرای موهاوی بود. این بزرگداشت به لحاظ اندازه و اثرگذاری، جالب ترین قسمت برنامه های گوگل بود. ۱۰۷ هزار آینه مربوط به تاسیسات خورشیدی ایوینفا (Ivanpah) به کمک یک برنامه کامپیوتری شب ها به گونه ای تنظیم شدند که در پرتو نور ماه، پرتره عظیمی از مارگارت همیلتون تشکیل و صحنه باشکوهی را در دل شب ایجاد می کرد. این اثر هنری بزرگ، بیشتر از ۳/۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. این کوشش پر هزینه گوگل سعی کرده نقش زنان را در جهان مدرن امروز به خوبی مطرح کند.