در سال ۱۹۸۵،زمانی که منشی آقای بری برتیجر (BARY BERTIGER) به او گفت که نمی تواند از طریق تلفن موبایل با مشتری هایشان در باهاما تماس بگیرد، (در آن سال ها سرویس تلفن موبایل بسیار محدود و مختص بعضی از شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا بود.) در ذهن این مدیر موتورلا، رویای دستیابی به موبایل جهانی شکل گرفت. او به این فکر افتاد تا به وسیله تعدادی ماهواره، کل کره زمین را زیر پوشش امواج تلفن موبایل قرار دهد. مهندسین شرکت، محاسبه کردند که با تعداد ۷۷ ماهواره می توان نقاط کلیدی کره زمین را پوشش دهند. چون در عنصر ایریدیم ۷۷ الکترون به دور هسته مرکزی آن می گردد، نام این پروژه را ایریدیوم گذاشتند. این پروژه آنقدر کند پیش رفت که ایستگاه های زمینی و کابل های فیبر نوری بین قاره ای که از میان اقیانوس ها می گذرند، توانستند نقاط مهم کره زمین را زیر پوشش امواج موبایل قرار دهند. در نتیجه پروژه ایریدم شکست خورد و به راه دیگری رفت.

ظاهراً در آن زمان ایده جهانی شدن موبایل از طریق تعدادی ماهواره، از زمان خود جلوتر بود. حالا پس از گذشت سه دهه، ایلان ماسک وارد ماجرا شده و می خواهد با ۱۲۰۰۰ ماهواره کوچک، کره زمین را محاصره کند و اینترنت جهانی را با سرعت بالا راه اندازی نماید. نام پروژه او “ارتباط ستاره ای” (Starlink) است. این شبکه جهانی می تواند اطلاعات اینترنتی را، از کابل های فیبر نوری که اکنون مشغول کار هستند، تا ۵۰ درصد سریعتر انتقال دهد.

بالاخره در آغاز ماه ژوئن سال جاری، پس از دو بار تعویق در پرتاب ماهواره ها، راکت فالکون ۹ از سکوی پرتاب اسپیس ایکس در کیپ کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شد و اولین محموله که شامل ۶۰ ماهواره بود را به فضا برد. تنها در حدود یک ساعت بعد ماهواره ها که هرکدام حدود ۲۳۰ کیلو وزن داشتند، در مدار بسیار بالای زمین، در حدود ارتفاع ۴۴۰ کیلومتری رها شدند، تا در نهایت این ماهواره ها با استفاده از پیشران های خود، به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری برسند، زیرا در این ارتفاع کمترین زباله‌ فضایی وجود دارد، بنابراین ماهواره‌ها با خطرات کمتری مواجه خواهند شد. البته این تنها محموله ماهواره های اینترنتی استار لینک نیست. در نهایت ۱۱ هزار و ۹۴۳ ماهواره، شبکه را کامل خواهد کرد. این اتفاقی است که پیش بینی می شود تا میانه سال ۲۰۲۰ محقق گردد. فاز اول این پروژه با ۷۲۰ ماهواره می تواند پوشش متوسطی را در سرتاسر جهان ایجاد کند. این شبکه در نهایت قادر است اطلاعات اینترنت را در سراسر جهان با سرعت تا یک گیگابیت بر ثانیه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

استار لینک احتمالاً برای توسعه کامل خود، به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارد. مدیر عامل اسپیس ایکس امیدوار است ایده اینترنت جهانی، آن قدر برای شرکت اسپیس ایکس درآمد داشته باشد که هدف بلند پروازانه ارسال انسان به مریخ و تشکیل اولین جامعه انسانی در این سیاره، با درآمد آن محقق شود.